شقه و بحران رژیم آخوندی پس از تصویب تحریم‌های جدید آمریکا

در حالی‌که رئیس خبرگان و امام جمعه های رژیم تحریمهای جدید مصوب کنگره آمریکا را نقض برجام می دانند، جواد ظریف، وزیر خارجه حکومت آخوندی اعلام کرد اگرچه این تحریمها غیرقانونی است اما برجام را نقض نکرده است.

وی در واکنش به باند رقیب، گفت: «به برجام افتخار می‌کنیم، مخالفان به جای ادامه ادعاها باید پاسخگوی پیش‌بینی‌های سراپا اشتباه خود باشند».

عراقچی، معاون وزارت خارجه رژیم، نیز در واکنش به حملات باند رقیب گفت: «اگر آمریکا سپاه رو تحریم نکرده بود.. شما باید به من اعتراض میکردید که عراقچی چیکار کردی در برجام که حالا آمریکا دیگه با ما دوست شده؟ ... حتما عصبی نخواهیم شد حتما احساساتی نخواهیم شد حتما خودزنی نخواهیم کرد».

در همین حال، یک مهره باند روحانی درباره مواضع دلواپسان اتمی گفت: «آرزوی سعید جلیلی و مابقی دلواپسان از تیر ۹۴، این بود که برجام بالاخره روزی به تیر غیب گرفتار شود. این هم حکایتی عجیب است که آرزوی جلیلی با ترامپ مشترک است».

کیهان خامنه‌ای نیز با طعنه به آخوند روحانی نوشت: برجام، «همه» داشته دولت یازدهم بود، شاید دلیل اصرار عجیب دولت بر «رویین تن بودن برجام» و «مرگ نداشتن» آن، همین نکته باشد.

تشدید جدال میان باندهای حکومتی بر سر برجام پس از تصویب تحریمهای جدید کنگره و سنای آمریکا: «همداستانی» یا «ماموریت برای جاده صاف کنی»
روز شنبه رسانه های حکومتی با دود و دم اعلام کردند مجلس ارتجاع با تشکیل جلسه اضطرای برای مقابله با لایحة تحریم های آمریکا که با امضای رئیس جمهور این کشور به قانون تبدیل می شود کلیات طرح مقابله با آمریکا را تصویب کرد.

بروجردی: طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه به اتفاق آرا در کمیسیون تصویب شد. و پیام این اتفاق آرا یعنی یک همداستانی کامل در مقابل کنگره آمریکا در مجلس شورای اسلامی وجود داره ...

‌به رغم این ادعای «همداستانی» عراقچی بار دیگر حاضر نشد مهر «نقض کامل برجام» بر تحریمهای آمریکا بزند و در عباراتی کلی گفت: «نیاز هست که در مقابل این اقدامات خصمانه آمریکا، خبیثانه آمریکا به خصوص آثاری که بر اجرای برجام می گذاره و منافع جمهوری اسلامی ایران از برجام را کاهش می ده به همین دلیل نقض برجام هست نقض بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام هست».

عراقچی در ادامه اظهاراتش گفت: برجام نقض شده هر چند فاحش نیست. تا نقض فاحش برجام فاصله داریم.

ظریف هم در عبارات مشابهی عکس العمل را مشروط به اما و اگرهایی کرد و گفت: «اگر آمریکا تصمیم بگیره از برجام خارج بشه یا اقدامات مشابهی را از آن جنس انجام بده که به معنی اساسی نقض برجام خواهد بود در اون زمان انتخابهای مشابهی برای ما هست. ترجیح ما این نیست فکر می کنم ترجیح جامعه بین المللی هم همین باشه که توافقی که با این میزان از تلاش و دشواری به نتیجه رسیده مبنای ادامه کار قرار بگیره».

این مواضع موجی از عکس العمل در باند دلواپسان خامنه ای ایجاد کرد.
از جمله پاسدار جلیلی گفت: «عدم پاسخ قاطع به تحریم‌های آمریکا مشروعیت‌بخشی به نقض برجام است. اینکه برخی می‌گویند «این تحریم جدید محسوب نمی‌شود»، «غیرهسته‌ای است» و یا «فقط تجمیع تحریم‌های قبلی است» غلط است. برخی می‌گویند دشمن منتظر نقض برجام از سوی ماست و نباید به او بهانه داد! پس چرا الان که او نقض برجام می‌کند و بهانه‌ای ندارد، رفتار دشمن آنگونه که هست بیان نمی‌شود و واقعیت رفتار او تحریف می‌شود؟».

کیهان خامنه ای هم نوشته است: «این روزها بزک کنندگان برجام به دشمن پالس می‌دهند که هر چقدر تحریم‌ها شدیدتر و گسترده‌تر شود، پاسخ متقابلی دریافت نخواهند کرد و دولت آماده است تا خسارت محض برجام را به دیگر مولفه‌های قدرت کشور نیز با برجام‌های بعدی تعمیم دهد... عراقچی در موضعی عجیب گفت نقض برجام صورت گرفته ولی با نقض فاحش برجام و نقض اساسی برجام فاصله داریم،
عراقچی توضیح نداد که آمریکایی‌ها دیگر باید چه کنند تا از نظر ایشان نقض فاحش برجام محسوب شود!».

کیهان خامنه ای در حالی که خود ولی فقیه در مورد تحریمها سکوت کرده، افزوده است: «دو گروه «سهل اندیش» و «ماموریت دار برای جاده صاف کنی سیاست‌های مغایر منافع (نظام)» در سال‌های اخیر یک کار ویژه مهم را برعهده داشته‌اند. این کار ویژه عبارت است از بزک چهره شیطانی آمریکا در افکار عمومی».
کیهان خامنه‌ای هم‌چنین برجام را «یک تله» توصیف کرد و خطاب به باند روحانی نوشت: آقایان دیگر باید فهمیده باشند که برجام نه یک راه‌حل که یک تله بود (و حال باید) به جای بزک کردن تحریمها... راهی برای خروج از این تله پیدا کنند. اگر نمی‌توانند... پرونده هسته‌ای را به کسانی بسپارند که سیاست را بلدند.

روزنامه سپاه پاسداران درباره تناقض گوییها و اختلاف سران باند روحانی و دولت وی بر سر تحریمهای جدید آمریکا نوشت، روحانی و سایر مقامات بر این نکته تأکید می‌کنند که نقض برجام صورت گرفته اما عراقچی بر نقض فاحش متمرکز شده است؛ نکته‌ای که می‌تواند نشان‌دهنده دوگانگی در سخنان مسئولان باشد. 

ازسوی دیگر، بحران در درون باند خامنه ای نیز درحال تشدید است.
میرسلیم از کاندیداهای این باند در نمایش انتخابات با اعتراف تلویحی به تأثیر شعار نه جلاد نه شیاد در شکست آخوند جلاد رئیسی گفت: «روحانی آنقدر مردم را از آقای رئیسی ترسانده بود که مردم از ریاست جمهوری او وحشت داشتند».

آخوند روحانی در سخنرانی خود در زنجان به ۳۸ سال اعدام و زندان در حاکمیت ولایت فقیه اعتراف کرده بود و به طور ضمنی آخوند رئیسی که همواره یکی از گردانندگان دستگاه قضایی رژیم بوده را یکی از مسببان آن عنوان کرده بود

میرسلیم هم‌چنین درباره هزینه ها و بازیهای آخوند رئیسی برای جمع‌آوری رأی گفت: وقتی رئیسی را با تتلو دیدم گفتم کار رئیسی تمام است.