کنفرانس مقاومت ایران در سنای آمریکا: مقابله با دخالتهای منطقه‌یی و سرکوب داخلی سپاه پاسداران

روز چهارشنبه در کنفرانسی در سنای آمریکا، راههای مقابله با دخالتهای منطقه ای رژیم و اقدامات سرکوبگرانه سپاه پاسداران ولایت فقیه در داخل ایران مورد بررسی قرار گرفت.

این کنفرانس با حضور شخصیت‌های سیاسی و کارشناسان و محققان برجسته از بنیادها و انستیتوهای تحقیقات و دانشگاه‌های آمریکا برگزار شد و سخنرانان آن عبارت بودند از:
سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی، مایکل پریجنت، کارشناس بنیاد فکری هادسون و از دانشگاه امنیت ملی، ‌لی اسمیت، ‌کارشناس ارشد انستیتوی هادسون، سردبیر ویکلی استاندارد،‌ ایلان برمن معاون ارشد شورای سیاست خارجی آمریکا، نادر اسکویی،‌ کارشناس انستیتوی مطالعات خاور نزدیک و رامش سپهرراد، محقق دانشکده تجزیه و تحلیل مسائل و بحرانها دردانشگاه جرج میسون.

این کنفرانس همزمان با بررسی و تصویب لایحه تحریمهای جدید در کنگره آمریکا برگزار شد؛ لایحه یی که سپاه پاسداران را مشمول تحریمهای دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۰۱ به شماره ۱۳۲۲۴ می کند، و کل سپاه پاسداران را عملاً یک نیروی تروریستی بین‌المللی محسوب می‌کند.

رامش سپهرراد در سخنان خود با اشاره به تصویب لایحه تحریمهای جدید رژیم و سپاه پاسداران در کنگره آمریکا و موضعگیری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دراین رابطه گفت: سخنرانان اعضای میزگرد امروز به اهمیت راهها و چگونگی به اجرا گذاشتن لایحه ایکه در کنگره به تصویب رسید و دیگر کارهایی که امکان انجام آن هست میپردازند و اینکه در رابطه با تهدیدهای رژیم ایران چهکار دیگری میتوان انجام داد. امروز سخنرانان در مورد این موضوعها صحبت خواهند کرد. و بطور خاص در مورد درک دقیق نقشه مسیر تغییر رژیم در ایران و اینکه بطور واقعی آمریکا در این خصوص چه نقشی میتواند داشته باشد.

کنفرانس مقاومت ایران در سنای آمریکا: مقابله با دخالتهای منطقه‌یی و سرکوب داخلی سپاه پاسداران

سپس ‌سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی به سخنرانی پرداخت. وی گفت: بی شک رژیم ایران از نظر مقامات ارشد امنیت ملی در دولت آمریکا، هم از نظر ثبات منطقه‌یی و هم از لحاظ تکثیر تسلیحات بعنوان تهدید اصلی بشمار می‌رود. این امر بدون تردید در نتیجه بازنگری سیاست در قبال ایران منعکس خواهد شد. این شناخت شاید اصلی‌ترین تمایز این دولت با دولت قبلی است. بنابراین باید شاهد تلاش بیشتری از جانب آمریکا برای مقابله با حضور گسترش‌یابنده رژیم ایران مخصوصاً درسوریه و عراق باشیم.

سفیر رابرت جوزف درباره پایبندی رژیم به توافق اتمی گفت: اگر ارزیابی دولت آمریکا مبنی بر پایبندی رژیم ایران به توافق اتمی صحیح باشد، صحت آن عمیقاً محدود و در حوزه تکنیکی خواهد بود. رژیم ایران ممکن است که با آن دسته از مفاد توافقنامه که از جانب آژانس بین المللی انرژی اتمی مانیتور میشود مطابقت داشته باشد، اما این به هیچ‌وجه به معنی آن نیست که این رژیم کار بر روی تسلیحات اتمی را متوقف کرده است. افشاگری‌های اخیر شورای ملی مقاومت ایران روشن میسازد که برنامه های اتمی و موشکی رژیم ایران همچنان پابرجاست و پیشروی می‌کند.

سفیر رابرت جوزف درادامه افزود: «رژیم ایران در حال حاضر به دستیابی شتابان به موشکهای بالستیک و همانطور که گفتم به نظر من به قابلیت بمب اتمی ادامه میدهد، اگرچه دستیابی به بمب اتمی در توافقنامه ای مستتر شده که با ولخرجی زیاد به ملایان امتیاز میدهد تا در ظاهر وانمود کنند که روند دستیابی به تسلیحات هسته ای را متوقف کرده اند. و در حالیکه رژیم ایران وانمود میکند که به قرارداد پایبند است، و ما هم وانمود میکنیم که به آنها اعتماد میکنیم، برنامه موشکهای بالستیک قاره پیمای آنها همچنان به جلو پیش میرود. و به یاد داشته باشید که تنها هدف موشک های بالستیک قاره پیما حمل کلاهک هسته ای است.
برجام بزبان ساده از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته ای، که هدف صریح آن بود، جلوگیری نخواهد کرد. حتی مدافعان این قرارداد برسمیت میشناسند که این قرارداد در بهترین حال فقط یک مکث در این روند ایجاد میکند و رژیم ایران قابلیت فرار از آن را دارا است و میتواند طی مدت چند ماه، اگر نه چند هفته، به بمب اتمی دست یابد. و رژیم ایران رسما بدنبال طرح های سانترفوژهای پیشرفته تر است که به آنها اجازه خواهد داد قابلیت فرار فوری را داشته باشند، حتی قبل از اینکه مفاد قطعنامه منقضی شوند. و بعد از آن زمان، حتی رئیس جمهور اوباما قبول کرد که مدت زمان فرار به قول او «اساسا صفر» خواهد بود.
مقدمه این قرارداد در واقعیت غلط از آب درآمده است. این قرارداد بجای اینکه به یک رژیم مدره بیانجامد، راه به تامین مالی بیشتر تروریسم و گسترش مداخلات رژیم ایران در سوریه و سایر نقاط برده است.
پایبندی به این قرارداد توان آمریکا برای مهار کردن تهدید رژیم ایران در ابعاد گسترده تر را از بین میبرد زیرا به یک رژیم نامشروع مشروعیت می بخشد و اقتصاد آن و خود رژیم را تقویت میکند. این امر ائتلاف منطقه ای را تضعیف میکند که میخواهد ماجراجویی ها و تهاجمات نظامی رژیم ایران را به عقب براند. و قطعا با دیدگاههای رسمی وزرا تیلرسون و متیس مغایرت دارد که میگویند که تنها راه حل ماندگار در قبال تهدید رژیم ایران پایان دادن به استبداد مذهبی حاکم است.
اما صرفنظر از این استدلالها، تصمیم لغو قرارداد آسان نخواهد بود. همیشه آسان تر است که در اتخاذ یک تصمیم سخت که قطعا انتقادات گسترده به همراه خواهد داشت تعلل نشان داد. صد دلیل وجود دارد که منتظر ماند و در مورد تصمیم لغو تاخیر کرد.
همین کار را آمریکا سالیان متمادی در رابطه با کره شمالی انجام داد و امروز ما شاهد نتایج آن هستیم – ظهور یک دشمن خطرناک که در مرز دستیابی به موشک های بالستیک قاره پیمای مجهز به بمب اتمی است. این آینده رژیم ایران است، آینده نزدیک، مگر اینکه رئیس جمهور قاطعانه عمل کند و شرکت آمریکا در برجام را معلق سازد. درعوض، و این اهمیت حیاتی دارد، استراتژی همه جانبه ای برای مهار و تغییر رژیم تدوین شود. آنچه ما باید درک کنیم و باید بعنوان یک نکته پایه ای در نظر بگیریم این است که این رژیم در قلب تهدید است. این رژیم منبع برنامه های اتمی و موشکی است. این رژیم منبع سیاست های توسعه طلبانه در سوریه، عراق و یمن است. این رژیم منبع سرکوب داخلی وحشیانه است. این رژیم قابلیت تغییر ندارد و نمیتواند خود را اصلاح کند زیرا اگراصلاح شود به معنی این است که سرنگون شده است. تا زمانیکه رژیم ملایان سرنگون نشده، آمریکا در زمینه منع تکثیر و همچنین ثبات منطقه ای توفیق نخواهد یافت.
نکته کلیدی در ایران تغییر رژیم از داخل است – چیزی که دولت اوباما آن را رد کرده بود. ما نمیتوانیم تغییر را از خارج تحمیل کنیم اما میتوانیم از تغییر داخلی و آن نیروهای مردمی که قابلیت تحقق آنرا دارند حمایت کنیم. برغم تبلیغات حامیان رژیم تهران، این رژیم ضعیف است. حمایت مردمی بسیار کمی دارد و همانند سایر رژیم های سرکوبگر شکننده است و با گذشت زمان سرنوشت رژیم چائوشسکو را خواهد یافت.
ما باید سیر وقایع منتهی به این نتیجه را تسریع کنیم. سیاست ما باید دادن امید و حمایت از نیروهای اپوزیسیون ایران باشد که از دمکراسی، حقوق بشر، و دولتی مبتنی بر جدایی دین و دولت، که بر روی سرکوب و موشک و بمب اتمی متمرکز نیست بلکه به فکر تحقق نیازها و آمال مردم ایران است دفاع میکنند».

کنفرانس مقاومت ایران در سنای آمریکا: مقابله با دخالتهای منطقه‌یی و سرکوب داخلی سپاه پاسداران

سخنران دیگر این کنفرانس، مایکل پریجنت، کارشناس بنیاد فکری هادسون بود وی در سخنان خود، امتیازاتی که دولت اوباما به رژیم آخوندی به دنبال امضاء توافق اتمی عرضه کرد و همچنین استفاده سپاه پاسداران از این امتیازات برای پیش بردن طرحهای رژیم در سوریه و عراق را برشمرد و با یادآوری نقش سپاه پاسداران در طولانی تر کردن جنگ درعراق و گسترش آن به سوریه گفت: «اگر شما به اقداماتی که سپاه پاسداران بعد از برجام انجام داد نگاه کنید، یک قاسم سلیمانی جری شده می بینید. شما یک سپاه سپاه پاسداران جری شده می بینید. به یاد داشته باشید، قبل از اینکه ما معامله با رژیم ایران را امضا کنیم، اسد در حال سرنگونی بود. سپاه توانست این پول را بگیرد، و به شبه نظامیان خود در عراق بپردازد تا به طور واقعی آنها به سوریه بروند، تا اسد را تقویت کند. قاسم سلیمانی توانست به روسیه سفر کند تا بتواند روسیه را وارد جنگ کند و جامعه اطلاعاتی امریکا بر روی پاشنه هایش ایستاده بود».

مایکل پریجنت در ادامه سخنان خود افزود: «جامعه اطلاعاتی دردوران اوباما تمام اطلاعاتی را که نشان می داد رژیم ایران همین الان هم فریبکاری می کند درا ختیار داشت. تحت برجام رژیم ایران تا پنج سال از خرید سلاحهای پیشرفته محروم بود اما آنها سیستم موشکی اس ۳۰۰ را از روسیه دریافت کردند و در پارچین و فوردو مستقر کردند. وی تاکید کرد که اطلاعات بدست آمده از عدم پایبندی رژیم به برجام حکایت می کندو نباید اجازه داد که رژیم ایران مسیر کره شمالی را برود یک بازبینی در شورای امنیت ملی آمریکا در رابطه با رژیم ایران وجود دارد. که شامل برجام هم میشود.بنابراین تحریم های جدید مجلس سنا و مجلس نمایندگان علیه سپاه پاسداران بسیار مهم هستند و میتواند از آنچه که در آینده ممکن است اتفاق بیفتد ممانعت کند.

وی با اشاره به تحریمهای کنگره علیه رژیم و سپاه پاسداران افزود: اینها همه اهرمهایی برای محدود کردن فعالیت سپاه پاسداران، محدود کردن برنامه موشکی بالستیک رژیم ایران و در واقع توقف صادرات تروریسم رژیم ایران از طریق نیروی قدس است این تحریم ها همه اینها را تحت تاثیر قرار می دهد و این چیز خوبی است. این برای ۱۰ سال آینده شما هم خوب است».

سخنران دیگر این جلسه ایلان برمن معاون ارشد شورای سیاست خارجی آمریکا گفت: «دولت ترامپ در حال حاضر در میان آنچه بررسی جامع رویکرد نسبت به ایران نامیده می شود، قرار دارد. مقامات دولت به طور رسمی اعلام کرده‌اند که این به قصد «رسیدگی به تمام تهدیدهای مطرح شده توسط رژیم ایران است». لذا این نسبت به آن‌چه تا به حال وجود داشته، یک رویکرد اساساً متفاوت است.
ایلان برمن سپس به بررسی سیاست مماشات دولت اوباما با رژیم آخوندی و چشم‌پوشی از دخالتهای رژیم در کشورهای منطقه و امتیازاتی که بر سر امضای توافق اتمی به رژیم داده شده پرداخت و راههای مقابله با اقدامات بی ثبات کننده رژیم را برشمرد».

وی گفت: «امروز، یک بررسی جامع سیاست - به چه معنی است؟ آیا باید به طور کامل از این معامله بیرون بیاییم یا در حاشیه ها آن را محکم کنیم، و به نوعی نظارت را گسترش دهیم، اعمال آن را گسترش دهیم، مجازاتها را گسترش و ثبت کنیم. این انتخاب اساسی است. این به این بازبینی گره خورده، و اگر دولت با بیرون آمدن از معامله پیش برود، من فکر میکنم، همانطور که سفیر جوزف گفت، شروع به فکر جدی در مورد یک نوع استراتژی جایگزین می کند که بر دموکراسی متمرکز است، که بر نوعی عقب راندن تهاجمی (رژیم) تمرکز دارد.شما می توانید ببینید که رژیم ایران (در تبعیت) نیست. آنها در حاشیه ها تقلب می کنند، آنها از لحاظ ذخایر تقلب می کنند، آنها از لحاظ تعداد سانتریفیوژها تقلب می کنند، اما نقطه عطفی که در حال رخ دادن است این است که رژیم ایران دارد تقلب می کند و این چیزی است که کاخ سفید درباره آن زیاد صحبت کرد
یک استراتژی جدید باید طیف وسیعی از رفتارهای رژیم ایران در سطح جهانی را شامل شود - تروریسم، حقوق بشر، سرکوب، حمایت از مزدوران، بازیگران غیر دولتی، تأثیرات بی ثبات کننده ای که رژیم ایران در فواصل دور و نزدیک دارد. شما می بینید که بودجه دفاعی رژیم ایران - افزایش 5 درصد تولید ناخالص داخلی داشته و سپاه پاسداران در راس این هزینه است. این پولی است که از برجام می آید، که دولت اوباما معتقد بود که، برای تحریک اقتصاد و تغییر رفتار رژیم در تهران در نظر گرفته بود. آنچه که شما واقعا به عنوان یک نتیجه عملی مشاهده کردید، گسترش توانمندی های استراتژیک رژیم ایران و توانمندسازی سپاه پاسداران بود به طوری که تاثیرات بی ثبات کننده فراوانی برای منطقه، حضور آمریکا در آن و متحدان ما در منطقه به طور کلی داشته است.
زیرا رژیم ایران از طریق سپاه پاسداران حمایت خود را از عوامل منطقه ای افزایش داده است».

کنفرانس مقاومت ایران در سنای آمریکا: مقابله با دخالتهای منطقه‌یی و سرکوب داخلی سپاه پاسداران

ایلان برمن سپس مسیرهای در پیش رو جهت مقابله با رژیم و سپاه پاسداران در منطقه از طریق اعمال تحریم‌های گسترده در کنگره و یا لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران با فرمان رئیس‌جمهور را مورد بررسی قرار داد.

‌لی اسمیت،‌ کارشناس ارشد انستیتوی هادسون سخنران دیگر این کنفرانس در مورد تصویب لایحه تحریمهای رژیم و سپاه پاسداران گفت: «اکنون زمان آن است که بر شرارت‌های سپاه پاسداران در تمام منطقه انگشت گذاشته شود. در وهله اول در سوریه، در لبنان، در یمن، و همچنین زیر پا گذاشتن حقوق بشر در ایران. نکته مهم دیگر، در مورد این مصوبه این است که تحریم‌های اعمال شده بر سپاه پاسداران به ما در مورد نحوه عملکرد رژیم در منطقه دید جدیدی می‌دهد.
وی با یادآوری دلایل مطرح شده در دولت آمریکا برای رد تأیید مجدد برجام گفت: ایده مذاکره مجدد بر سر توافق اتمی، تصمیمات مشکلی که باید در دولت گرفته شود را به تأخیر می‌اندازد نگرانی این است که اگر این تصمیمات گرفته نشوند، مجبور شویم که نقش رژیم ایران در منطقه را به رسمیت بشناسیم. وی تأکید کرد که برای مقابله با گسترش خطر مداخلات و تلاشهای رژیم بمنظور دست یابی به سلاح اتمی، دولت آمریکا باید به‌موقع عمل کند و تصمیم‌های سختی اتخاذ کند».
 
نادر اسکویی،‌ کارشناس انستیتوی مطالعات خاور نزدیک در سخنان خود گفت: «قرار داد اتمی به سپاه اجازه میدهد برنامه اتمی را ادامه داده و به گسترش و ساخت موشکهای دور برد اقدام کند. هم اکنون یک سیستم بسیار پیچیده ای تحت هدایت ولی فقیه و سپاه پاسداران و نیروی قدس به کار تحقیق در زمینه ساخت موشکهای دوربرد مشغولند».

وی درباره اهمیت مصوبه کنگره امریکا گفت: «لایحه ایکه در کنگره تصویب شد یک گام بسیار بزرگ بود و یک قدم به سوی همان هدف است.
دستور اجرایی رئیس جمهور شماره ۱۳۲۲۴ بطور پایه ای کل سپاه را و نه فقط نیروی قدس را تروریست اعلام کرد. این لایحه بطور واقعی سپاه پاسداران را بعنوان یک نیروی تروریستی بین المللی نامید و بدلیل تحریم سپاه پاسداران تمام کسانی که به آن کمک یا با آن کار میکنند همگی بر اساس این لایحه بایستی تحریم گردند. وقتی که این لایحه به قانون تبدیل گردد.و من امیدوارم که چنین شود .با تمام پیچیده گی که دارد. اگر آن قانون شود این یک ضربه جدی به رژیم در تهران است و به رهبر جمهوری اسلامی و به سپاه پاسداران به امپراطوری که سپاه برای خودش درست کرده است امپراطوری اقتصادی که در داخل و خارج ایران ساخته است».