ایران - وضعیت بحرانی دریای خزر

روند روبه رشد بحران محیط‌زیستی در حاکمیت ولی‌فقیه که نه‌تنها به تنگناهایی مانند بحران آب و یا خشکسالی، بلکه فراتر از آن به از بین رفتن بخش‌های بزرگی از دریاچه‌های و رودخانه‌های تاریخی رسیده، اکنون گریبان دریای خزر را نیز گرفته است.

دریای خزر با قدمتی بیش از 50 میلیون سال که پیشتر به آن دریای طبرستان می‌گفتند، اکنون در رژیم آخوندی با بحرانی روبه رشد بنام «آلاینده‌ها» و نیز «کاهش سطح آب» روبرو گردیده است.

در این رابطه استاندار حکومتی در گلستان ضمن اعتراف به وجود این بحران گفت: «پایین آمدن سطح آب دریای خزر مشکلاتی را در پروژه‌های اقتصادی استان ایجاد کرده است. پس رفت ۵ کیلومتری آب دریای خزر در منطقه گمیشان سبب شده پروژه ۴۰۰۰ هکتاری پرورش میگو با مشکلاتی روبرو شود و برای رساندن آب به آن، کانالی حفر شود». (خبرگزاری حکومتی ایسنا 8 مهر 1395)

واقعیت این است که در نبود یک برنامه جامع برای مقابله با بحران‌هایی مانند آلایندگی، بسیاری از منابع زیرزمینی آبی و یا رودخانه‌ها، سدها و دریاچه‌ها در حاکمیت آخوندی دچار خشکسالی و بحران محیط‌زیستی شده‌اند. استفاده و برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی کشور، زدن سدهای غیراستاندارد و یا ریختن فاضلاب‌های صنعتی و واحدهای تولیدی در حاشیه دریای خزر که تماماً در طیول بخش‌های نظامی و اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران می‌باشند، به یقین یکی از عوامل مهم برای رشد و نمو این وضعیت حاد می‌باشد.
این کارگزار حکومتی در ادامه با تأکید بر این واقعیات و اینکه سالانه تنها ۲۰ تن از انواع روغن به دریای خزر سرازیر می‌شود، گفت: «روند پیش رو موجب می‌شود در آینده، دریای خزر به یک ماندآب و گنداب تبدیل شود و پدیده خشکسالی ساحلی رخ دهد».

واقعیت این است که اکنون به یمن سیاست‌های میهن برباده رژیم آخوندی دریای خزر که روزگاری یکی از منابع مهم تأمین ماهی، میگو و یا خاویار در جهان بود، اکنون به گفته آخوند نور مفیدی، نماینده خامنه‌ای در استان گلستان به «زباله‌دان» تبدیل‌شده است. این کارگزار حکومتی با اشاره به تازه‌ترین آمار و ارقام از صید و تولید ماهی خاویار می‌افزاید: «در طول سالیان گذشته بی‌توجهی شدیدی به خاویار گلستان شده به‌طوری‌که تولید این محصول کاهش چشم‌گیری داشته است و از ۱۶ تن در سال ۸۴ به کمتر از یک‌تن در سال ۹۳ رسیده است».

به‌هرحال از هر منظر که به واقعیات و داده‌های حکومتی بنگریم، ] به این واقعیت خواهیم رسید که موضوع حفظ و توسعه محیط‌زیست، هرگز بخشی از دلشوره های نظام آخوندی برای بحران‌های موجود در کشور نبوده و نیست، بلکه این رژیم تنها به دنبال چپاول و به دست آوردن منابع طبیعی زیرزمینی مانند نفت و گاز است تا بدین‌سان ضمن دستیابی به درآمدهای هنگفت مالی، چرخ‌های گاری به‌شدت زنگ‌زده حکومت را برای سرکوب، صدور تروریسم و بنیادگرایی به حرکت درآورد.
در این رابطه علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت در مجلس حکومتی بی‌محابا می‌گوید: «برنامه ما تقویت و ادامه اکتشافات چاه‌های نفتی حوزه دریای خزر است». (همان منبع بالا)