نگاهی به کارنامه سیاسی ـ فرهنگی منصور قدرخواه

کتاب «نگاهی به کارنامه سیاسی ـ فرهنگی منصور قدرخواه» در 244 صفحه در خردادماه 1395، توسّط انتشارات «بنیاد رضائیها» با چاپ رنگی منتشر شد. این کتاب شامل مقدمه یی است زیر عنوان «زبان حال» که زندگینامه سیاسی ـ فرهنگی زنده یاد منصور قدرخواه را از زمان خروجش از ایران و تحصیل در رشته های فیلمبرداری و گرافیک و ورود در عرصه فیلمسازی و کارگردانی و ساختن فیلمهای تلویزیونی و سینمایی اش، قبل و بعد از پیوستنش به شورای ملی مقاومت ایران، تا زمان درگذشت دریغ انگیز و نابه هنگامش، به طور مختصر شرح می دهد.

این کتاب شامل 15 مقاله است که نخستین آن ـ «گرما ز سر بریده می ترسیدیم ـ در محفل عاشقان نمی رقصیدیم» ـ در هفته نامه «ایران زمین»، شماره 142، 12خرداد 1376 به چاپ رسید تا آخرین آن ـ«خطر بزرگ جهانی تروریسم ـ گزارشی از محتوای فیلم تولّد و پیدایش ترور» ـ در هفته نامه «مجاهد» و سایت «همبستگی ملی» و ... انتشار یافت.
 این کتاب دارای 90عکس رنگی است که تابلوهای نقاشی یا پوسترهای هنرمندانه زیبایی است که این هنرمند ارزنده میهنمان از خود به یادگار گذاشته است. از این تابلوها و پوسترها نیز روحیه رزمجو و ستیزنده و سازش ناپذیر این هنرمند آزادیخواه به روشنی پیداست. از جمله آنهاست:
ـ «زنده باد انقلاب»؛ «پایان عمر شیطان»؛ «بجنگ تا بجنگیم، پیش به سوی انقلاب دموکراتیک مردم ایران»؛ «رویارویی»؛ «چهارشنبه آتشین، کارزار ملی علیه استبداد»؛ «خامنه ای، مرگت فرارسیده»؛ «خامنه ای جلّاد، تا سرنگونی تام و تمام رژیمت بسوز»؛ «رأی من سرنگونی»؛ «خودفروشان».
 50صفحه پایانی کتاب ـ«درگذشت منصور قدرخواه، هنرمند عضو شورای ملی مقاومت ایران» ـ شامل این عناوین است:
 ـ پیام تسلیت خانم مریم رجوی؛
ـ سخنرانی خانم مریم رجوی: «به یاد منصور قدرخواه، مبارز میدان هنر و مقاومت و مدافع پرشور اشرفیها»؛
ـ سخنان سخنرانان دیگر مراسم سوگ زنده یاد منصور قدرخواه: ابوالقاسم رضائی، یزدان حاج حمزه، علی مقدّم، حمیدرضا طاهرزاده، اصغر ادیبی و صمد فتح پور؛
ـ «بیانیه جشنواره بین المللی سینمای تبعید، به مناسبت درگذشت نا به هنگام سینماگر متعهد و مبارز زنده یاد منصور قدرخواه»؛
ـ مقالات «قدر مقاومت، زیباترین هنر زندگی، به مناسبت درگذشت منصور قدرخواه» (ب. بهمنی)؛ «گفتگوی شبانه، کاظم مصطفوی (در شب اندوه از دست دادن منصور قدرخواه)»؛ «یادی از منصور قدرخواه؛ از جایزه فستیوال تا نشان اشرف...»، علی مقدّم؛ منصوروار گر ببرندم به پای دار ـ مردانه جان دهم که جهان پایدار نیست»، حمیدرضا طاهرزاده؛ «منصور ستاره شد»، علی اصغر بهروزیان؛ «تو در نماز عشق چه خواندی؟»، علیرضا خالو کاکایی.
 برای نشان دادن استواری، سختکوشی، پافشاری تمام عیار این «مبارز میدان هنر و مقاومت و مدافع پرشور اشرفیها»، بر سرنگونی تمار عیار نظام آزادی کش و هنر ستیز و ضدمردمی ولایت فقیه، از آغاز پیوستنش به شورای ملی مقاومت در آبان 1375، در 40سالگی تا پایان زندگی پرافتخارش در آذر1394، گزیده کوتاهی از اولین و آخرین مقاله او از نظرتان می گذرد.
 منصور قدرخواه در آبان 1375، به سن 40سالگی، به شورای ملی مقاومت ایران پیوست. شش ماه بعد از پیوستنش به شورا، در روز سوم اردیبهشت 1376 (23 آوریل1997) تلویزیون «آرته» (کانال مشترک آلمان و فرانسه) فیلم «رد پای ترور»، ساخته او را به زبان آلمانی و فرانسه برای کشورهای آلمان و فرانسه پخش کرد. این فیلم کارنامه خونین تروریسم دولتی ایران علیه مخالفان، به ‌ویژه فعّالان مقاومت ایران در خارج کشور، را به تصویر کشیده است.‌ بخشی از این فیلم به پرونده ترور دکتر کاظم رجوی، شهید بزرگ حقوق‌بشر ایران، که روز 4اردیبهشت سال69 به ‌دست تروریستهای اعزامی از تهران، در نزدیکی منزلش در حومه ژنو به‌ شهادت رسید، اختصاص دارد. هم‌ چنین، نقش دیپلومات ـ ‌تروریستهای رژیم آخوندی را در ترور مجاهد خلق زهرا رجبی، شهید بزرگ دفاع از حقوق پناهندگان در ترکیه، به ‌روشنی نشان می ‌دهد. در این فیلم، توطئه شکست‌ خورده تروریستی رژیم آخوندی علیه جان رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت و مسئول شورا در پاریس و بغداد و هم‌چنین فشارهایی را که رژیم به‌ خاطر پیوستن خانم مرضیه به مقاومت، به او وارد آورده، مورد اشاره قرار داده است.در بخشی از این فیلم، پرونده جنایت تروریستی رژیم در رستوران میکونوس برلین، همراه با مصاحبه ‌هایی با خانواده‌ های قربانیان و اعضا و مسئولان مقاومت، مورد بررسی قرار گرفته و بر نقش سردمداران اصلی رژیم در این جنایت انگشت گذاشته شده است.
 فیلم «رد پای ترور»، چند روز پس از صدور حکم دادگاه برلین و تأکید آن بر نقش مستقیم خامنه ای، رفسنجانی و چند تن دیگر از سران رژیم آخوندی در جنایت رستوران میکونوس در برلین، پخش شد.
 منصور قدرخواه در گفتگویی درباره هدفش از تهیه این فیلم گفت: «... سعی من این بوده که با استفاده از امکانات متعدد صوتی و تصویری و با اتّکا به اسناد معتبر و گواهی شاهدان ایرانی و اروپایی، به ردیابی این پدیده وحشتناک جنبه ملموس و قابل درک برای همه بدهم. هدف من در واقع همان هدف مبارزان و مجاهدان راه آزادی، یعنی افشای هر چه بیشتر این رژیم و ملموس‌ کردن احساس قربانی ‌بودن و از دست دادن عزیزان بود.
 من فکر می‌ کنم افشای این رژیم برای ما که در کشورهای اروپایی زندگی می ‌کنیم، یک وظیفه مبرم انسانی است. افشای این رژیم در عین حال افشای کسانی است که سالیان سال دست ‌در‌ دست این جانیان گذاشته ‌اند. افکار عمومی این کشورها باید آگاه شوند که وزیرانشان دست‌ در‌ دست چه کسانی می‌ گذارند و چه دستهای خونینی را می ‌فشارند... در شرایط فعلی که مردم ایران در چنگال یکی از وحشی ‌ترین و جنایتکارترین رژیمهای تاریخ بشری به ‌سر می ‌برند... انسان مجاز به سکوت نیست و باید با هر امکانی علیه این آدمکشان فریاد اعتراض سردهد. سکوت در حقیقت، جز موضعگیری به‌ نفع ظلم و ادامه ستم نیست. تا وقتی که این رژیم هست، ظلم، ستم، کشتار، فساد، فحشا، رشوه‌ خواری و هر آن‌ چه پلید است، نه‌ تنها کم نخواهد شد بلکه روز ‌به‌ روز بیشتر خواهد شد.
 امروز دیگر این تنها مردم ایران نیستند که باید آثار شوم حاکمیت آخوندها را تحمّل کنند، کل جامعه متمدّن بشری از دست اینان در رنج است. خوشبختانه ما در شرایط بعد از رأی دادگاه میکونوس به ‌سر می ‌بریم. این رأی یک نقطه ‌عطف در تاریخ حقوقی جهان است. چرا که حاکمان ظالم در زمان حاکمیت خود ـ‌ و نه بعد از آن‌ ـ بر اساس تحقیقات چهارساله و ارائه اسناد معتبر محکوم شدند...» (هفته نامه «ایران زمین»، شماره 138، 15اردیبهشت1376).
 ـ دفاع جانانه منصور قدرخواه از آخرین مراسم «کاملاً بی ‌نظیر و بسیار باشکوه» در ویلپنت پاریس:
 «... مقاومت سرفراز ایران مراسمی فوق‌العاده، کاملاً بی ‌نظیر و بسیار باشکوه در ویلپنت پاریس برگزار کرد، به طوری که شگفتی بسیار زیادی در مجامع مختلف جهان ایجاد کرد و همه خبرگزاری‌ها در ابعاد بسیار گسترده‌ تر از گذشته، به شکوه و عظمت این نمایش قدرت تنها آلترناتیو دموکراتیک گواهی دادند...
 ویلپنت تنها یک مراسم باشکوه، با بهترین انضباط و زیبایی و اتّحاد مردم آزادیخواه از ایران و ۷۰ کشور جهان و نمایش قدرت آلترناتیو دموکراتیک نبود، بلکه خروشی بسیار غُرّان از ایرانیان آزادیخواه و دوستان معتقد به آزادی، از همه قاره‌های جهان در مقابل تمامی سیاهی‌ها و تباهی‌های دنیای معاصر بود...
 شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی در اوج بلوغ به این باور رسیدند که مشکل اصلی جهان امروزی، رژیم هیولایی خامنه ‌ای‌ است و این حقیقت بسیار گویا، لاجرم، همه را به این مسیر می ‌برد که در نقطه مقابل این هیولا بایستند و بایستی از این اپوزیسیون دموکراتیک و مقاومت مشروع در مقابل این پلیدترین پلیدان حمایت کنند...
 ...شخصیت‌های سرشناس و شرکت‌کنندگان با عقاید و افکار و ملیت‌های مختلف از ۷۰ کشور جهان در این اعتقاد مشترک بودند که باید قدرتمندان این جهان هر چه زودتر بیدار شوند و تنها راه برای پایان دادن به این ‌همه مصیبت‌ها را دریابند و آن‌ هم پشتیبانی از تنها آلترناتیو دمکراتیک شورای ملی مقاومت و رئیس‌جمهور آن خانم رجوی و برنامه فوق‌ العاده راهگشای ده ماده ‌یی‌ ایشان است.
 به ‌خوبی دیده می‌شد و احساس می‌شد که به ‌راستی در تمام سخنرانی‌های شخصیت‌ها، دیگر صرفاً حمایت نمی‌کردند، بلکه با تمام وجود از خانم رجوی؛ این شخصیّت متفکّر و برجسته خاورمیانه و جهان و برنامه‌ اش، پشتیبانی می‌ کردند و او و جنبشش را بسیار گران‌بها، ارزیابی و [از آن] قدردانی می ‌کردند.
 من با بسیاری صحبت کردم و همه معتقد بودند که این مراسم مانندی تا کنون نداشته است. سال گذشته آقای جولیانی گفته بود: اگر هر دو حزب قدرتمند جمهوری‌خواه و دموکرات در شهر بزرگی مثل نیویورک، متحد می‌ شدند چنین جمعیتی را هرگز نمی ‌توانستند در یک سالن جمع کنند. نمی‌دانم امسال نظر ایشان در این مورد چه بوده است، امّا دیده می ‌شد که، پر شورتر از همیشه، فریاد می‌زد: "خامنه‌ای باید برود ... باید گم شوند؛ اخراج گردند... دیگر بس است! او، روحانی و احمدی‌نژاد و بقیه‌ شان به خاطر جنایت علیه بشریت؛ به خاطر کشتار صدها هزارنفری که آن‌ها کشته‌اند؛ باید به دادگاه‌های جنایی کشانده شوند. الآن، زمانی است که ما باید دست از بی‌اعتنایی برداریم".
 در خروش‌ها و فریادهایی که مشخص است از درون می ‌آید تشنگی انسان به آزادی، به صلح و تمامی آرمان‌های انسانی دیده می‌شود و این خروش‌ها از تک‌تک حنجره‌ ها همان قطره‌ هایی ست که دریا می‌شود.
 ارزش محتوایی سیاسی و انسانی و فرهنگی در این مراسم هماهنگ و هم‌صدا، کاملاً بی ‌نظیر بود و شخصیت‌های سیاسی را هم با جمعیت هم‌ خروش و هم‌صدا می ‌کرد... به ‌راستی، امسال ابعاد پرخروش و شور آزادیخواهان بیان‌های بسیار پرمحتوا و محکم‌تری داشت و من تاکنون در عمر سیاسی ‌ام این ابعاد از هماهنگی و محتوای انسانی فرهنگی و سیاسی را نشنیده بودم...
 درود بر برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این مراسم باشکوه» (مقاله «اجماع آزادیخواهان جهان در ویلپنت و نمایش قدرتّ تنها آلترناتیو دموکراتیک برای سرنگونی»، سایت «همبستگی ملی»، 7تیر1394).
--------------------------------------------------------
علاقمندان به تهیه این کتاب لطفا توسط ایمیل زیر با "انتشارات بنیاد رضایی ها" تماس بگیرند:
bonyadrezaiha@gmail.com
قیمت کتاب: 15 یورو + هزینه حمل