افت شدید صادرات نفت رژیم

پیش از تسلیم نامه اتمی بسیاری از کارشناسان حکومتی به تعمد این فضا را در جامعه القاء می کردند که با رسیدن به هرگونه توافقی میان دیکتاتوری ولی فقیه و کشورهای 5 بعلاوه یک، عنقریب صندوق دولت با بالارفتن سهمیه فروش نفت مملو از دلارهای خارجی خواهد شد. اکنون با گذشت قریب سه ماه از تسلیم نامه اتمی نه تنها این خواب و خیال های حکومتی محقق نشده است، بلکه تمامی علائم نشان از افت شدید صادرات نفت و به تبع آن وخیم شدن وضعیت مالی و اقتصادی رژیم دارند.

به گزارش خبرگزاری رویتر که بخش هایی از آن را سایت حکومتی دنیای اقتصاد (14 مهر 1394) منتشر کرده است، افت صادارت نفتی رژیم اکنون بالغ بر 14 درصد می باشد. این گزارش با اشاره به جزئیات می افزاید «فروش نفت خام ایران در ماه اکتبر (مهر ماه) در آستانه ثبت کمترین میزان در 7 ماه گذشته قرار دارد و این نشانه‌ای مبنی بر این است که تهران در افزایش صادرات نفت خود حتی پس از توافق هسته‌ای با مشکل روبرو است. بارگیرهای ماه‌های سپتامبر و اکتبر (که اکثرا برای تحویل در ماه‌های اکتبر و نوامبر هستند) نشان می‌دهد، واردات نفت مشتریان اصلی ایران در آسیا برای سومین ماه متوالی تحت تاثیر پیش‌بینی‌ها در مورد آب و هوای معتدل در زمستان، در حال کاهش است».

به گفته یک منبع مطلع به رویتر: «صادرات نفت ایران به غیر از میعانات گازی در این ماه به حدود 830 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت که 14 درصد نسبت به ماه گذشته کاهش دارد و کمترین میزان از ماه مارس گذشته (اسفند ماه) به شمار می‌رود. هند و ژاپن در ماه مارس (اسفند گذشته) هیچ نفتی از ایران وارد نکردند. هند، دومین خریدار بزرگ نفت ایران نیز در ماه اکتبر نسبت به ماه پیش 20 درصد کمتر حدود 170 هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد خواهد کرد».
بحران افت صادارت نفت از سوی رژیم درحالی است که بسیاری از منابع مطلع پیشتر از «ارزان فروشی» رژیم در بازار جهانی نفت و گاز خبرداده بودند. برای نمونه پیشتر سایت ترکی آرتی آر (25 بهمن 1393) خبرداده بود: «قیمت نفت خام صادراتی ایران در ماه ژانویه سال جاری میلادی با کاهشی حدود ۱۶ دلاری در سطوح بین ۴۴ تا ۴۵ دلار به ازای هر بشکه به مشتریان و پالایشگرهای آسیایی عرضه شده است. خبرگزاری مهر به نقل یک مقام آگاه نوشت: شرکت ملی نفت ایران قیمت رسمی نفت سبک خود برای ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی را ۲ دلار و ۱۰ سنت پایین‌تر از قیمت شاخص نفتی خاورمیانه عرضه می‌کند که پایین ترین رقم دست کم از مارس ۲۰۰۰ تاکنون است».