تظاهرات مردم سوریه، نبردهای رزمندگان سوری علیه نظامیان اسد وعوامل اعزامی خامنه ای

مردم سوریه با برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف این کشور، بر استمرار انقلاب تا سرنگونی رژیم اسد تأکید کردند.

در این تظاهرات که از جمله در حومه دمشق، حومة حلب و ادلب برگزار شد، مردم حمایت خود را از عملیات رزمندگان سوری علیه نظامیان اسد ابراز کردند.

نصر الحریری رئیس هیأت عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه در دور پنجم گفتگوها در ژنو اعلام کرد: «ما تأکید می‌کنیم که برای خلاصی کشورمان از شر تروریسم اینجا هستیم؛ من می‌گویم که سوریه از تروریسم داعش رها نخواهد شد... مگر این‌که نخست از تروریسم حکومتی (رژیم) اسد آزاد بشود».
نصر الحریری پیروزی‌ها و پیشروی‌های اخیر ارتش آزاد سوریه را در مناطق مختلف تبریک گفت، و افزود: «این همان رویکرد واقعی برای مقابله با تروریسم داعش و تروریسم حکومتی بشار اسد است».
وی تأکید کرد که اپوزیسیون سوریه هم‌چنان بر حصول راه حل سیاسی التزام دارد.

در همین حال، با آغاز دور مذاکرات صلح سوریه در ژنو، رسانه‌های و مهره‌های رژیم آخوندی نگرانی خود از نتایج احتمالی این مذاکرات برملا کردند.
رژیم آخوندی که پایان دخالتها و جنگ افروزیهاش در سوریه را در چشم انداز تحولات کنونی می بیند، ازجمله نسبت به برگزاری کنفرانس ژنو۵ واکنش نشان می دهد. واکنشهایی که چه به صورت مستقیم و چه به شکل غیر مستقیم با انعکاس سوز و گدازهای ایادی دیکتاتور سوریه ظاهر می شود.

روزنامة حکومتی ایران، روز ۵ فرودین، نمونه یی از این واکنشها را به نمایش گذاشت و نوشت: «مذاکرات ژنو5، روز پنجشنبه در حالی آغاز شد که تشدید درگیری‌ها و تنش‌ها در برخی نقاط سوریه و بویژه در حومه دمشق، موفقیت این نشست را با تردید مواجه کرده‌است. این تنش‌ها عموماً از سوی معارضان و تروریست‌ها انجام می‌شود. (روزنامه ایران 5/1/96)

نمونة دیگر گزارش خبرگزاری نیروی تروریستی قدس است که به نقل از بشار جعفری رئیس هیئت نمایندگی دیکتاتور سوریه نوشته است: حملات تروریستی همیشه با هرگونه اقدام سیاسی برای حل بحران سوریه همزمان می شوند… ترکیه، قطر، عربستان، اسرائیل و فرانسه با گروه های تروریستی همکاری و از آن ها حمایت می کنند. (تسنیم 5/1/96)

همزمان با آغاز مذاکرات ژنو۵، هم چنین شماری از رسانه های حکومتی نوشتند: «این هفته گروه‌های مسلح گسترده‌ترین عملیات خود طی چند ماه گذشته را به انجام رساندند و به مناطق تحت کنترل نیروهای دولت سوریه در اطراف دمشق و نزدیکی شهر حما حمله کردند». (خبرگزاری آنا 5/1/96)

پیش از این نیز پاسدار شمخانی دبیر شورای امنیت رژیم با ابراز نگرانی، «ورود هرگونه نیروی نظامی خارجی به سوریه بدون اجازه دولت این کشور را نماد اشغالگری و معادل حمایت از عناصر تروریست توصیف کرد» و با سوز و گداز از پیشرویهای ارتش آزادی سوریه اظهارداشت: “دست خالی معارضه در عرصه سیاسی و میدانی موجب شده تا رهبران واقعی وحامیان اصلی آنان به رویکرد دخالت مستقیم و حضور در میدان نبرد روی آورند». (انتخاب 5/1/96)

هم چنین حسین امیرعبداللهیان مشاور فعلی رییس مجلس ارتجاع، با ابراز نگرانی نسبت به مذاکرات ژنو گفت: “تطهیر تروریست‌ها و به رسمیت شناختن آن‌ها در میز مذاکره ایجاد انحراف در مسیر راه حل سیاسی سوریه است». (انتخاب 5/1/96)

قاسمی سخنگوی دولت حسن روحانی هم در روز اول برگزاری اجلاس ژنو با ابراز وحشت از پیامد دخالت نیروهای ائتلاف در سوریه گفت: «دخالت های قبلی کشورها و قدرت های فرا منطقه ای، دستاوردی جز نا امنی کشورها و خود دعوت کنندگان از قدرت های بیگانه نداشته است...». (انتخاب 5/1/96)
رسانه حکومتی دیپلماسی ایرانی وحشت رژیم از تحولات منطقه را به نمایش گذاشت و به نقل از یک تحلیگرخارجی نوشت: در صورتی که آمریکا بخواهد موضع نظام در منطقه را تضعیف کند، سوریه به صورت بالقوه منطقه ای کلیدی به حساب می آید.
در نتیجه دولت ترامپ قصد عقب راندن نفوذ جمهوری اسلامی نه تنها در سوریه بلکه در دیگر نقاط منطقه را دارد. رندا اسلیم، محقق موسسه خاورمیانه در واشنگتن و متخصص امور حزب الله می گوید: «بهترین استراتژی برای جلوگیری از نفوذ رژیمایران، تضعیف سوریه با رد کردن منابعی است که رژیمایران در دولت اسد سرمایه گذاری کرده است». (دیپلوماسی ایرانی 5/1/96)

به دنبال پیشرویهای اخیر رزمندگان سوری رد مناطق حومه دمشق و حما، خبرگزاری آناتولی ترکیه، گزارش داد رزمندگان سوری در در حومة حما، به چند کیلومتری مرکز این شهر رسیده‌اند.
آناتولی افزود: «تازه‌ترین پیشروی‌های (رزمندگان) در چارچوب کارزار (نظامی) اپوزیسیون است که در اوایل همین هفته از مناطق قابون و جوبر دمشق شروع شد و هدف آن جلوگیری از پیشروی نیروهای رژیم (اسد) در غوطة شرقی بود... (رزمندگان) طی روزهای اخیر... چندین منطقة کلیدی را در حما بازپس گرفته‌اند».


یکی از سخنگویان رزمندگان سوری به خبرگزاری آناتولی گفت که آنها شماری از نظامیان اسد و شبه نظامیان وابسته به رژیم آخوندی را به اسارت درآورده‌اند.

از سوی دیگر اورینت نیوز گزارش داد که نیروهای اپوزیسیون سوریه در درعا با حمله به یک تجمع عوامل حزب‌الشیطان وابسته به رژیم آخوندی، تعداد بسیاری از این مزدوران را به هلاکت رساندند و مجروح کردند.
اورینت نیوز ۵ فروردین ۹۶

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وائل علوان سخنگوی یکی از گروه‌های رزمندة سوری در مذاکرات ژنو که در عملیات رزمندگان در حومة دمشق نیز شرکت دارد، گفت: «(مذاکرات و عملیات نظامی) مکمل همدیگرند... هدف، خلاص‌شدن از شر یک رژیم استبدادی است؛ این یا از طریق ساقط‌کردن آن به شیوة سیاسی با توافقات انتقالی تحت حمایت جامعة بین‌المللی صورت می‌گیرد و یا از طریق مقاومت بر روی زمین تا به آخر (محقق خواهد شد)».
خبرگزاری فرانسه ۴ فروردین ۹۴

به گزارش اورینت‌نیوز، در حملات هوایی نظامیان اسد به مناطق مسکونی شهر حموریه حومة شرقی دمشق، ۱۸ غیر نظامی کشته و شمار دیگری مجروح شدند.
این منبع خاطرنشان کرد، مردم سوریه می‌گویند، هرگاه نظامیان اسد متحمل خسارات جانی و تسلیحاتی بالایی می‌شوند، جنگنده‌های آن حملات خود را علیه غیر نظامیان افزایش می‌دهند.