جان بولتون: رژیم ایران یک خطر علیه صلح و امنیت در سطح جهان است

رژیم ایران یک خطر علیه صلح و امنیت در سطح جهان است و راه حل دراز مدت برای این مشکل تغییر رژیم در تهران است.

مصاحبه با تلویزیون تاپ چنل آلبانی در مصاحبه ایی با جان بولتون در ایام عید درآلبانی ۳۰ اسفند ۹۵
جان بولتون یکی از معروفترین نام ها در حزب جمهوری آمریکا و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل بود. وی یکی از نزدیک ترین نفرات به دانالد ترامپ است.
سوکول بالا: سفیر جان بولتون با تشکر از اینکه امشب با ما هستید. به چه دلیلی شما از تیرانا بازدید میکنید؟
سفیر بولتون: خیلی خوشحالم که اینجا هستم. من برای شرکت در جشن نوروزی اپوزیسیون ایران و سال نو ایرانی به این جا آمده ام. این اولین سفر من به آلبانی است و خیلی خوشحال هستم که این شانس را داشتم که برای مدت کوتاهی از آلبانی بازدید کنم. من می خواهم تشکرم را ازدولت آلبانی برای دادن پناهندگی به آنها ابراز کنم.
سوکول بالا: قدردانی آمریکاییها از آلبانی برای کاری که برای اپوزیسیون ایران انجام داد تا چه اندازه است؟
جان بولتون: در حقیقت رفتار با اپوزیسیون ایران یک فرصت نادر برای همکاری مشترک دو حزب در آمریکا بوده است. بین حزب جمهوری خواه و حزب دمکرات در آمریکا فضای اختلاف بسیار زیاد است. در حقیقت این کیس آنها را حول پیدا کردن یک راه حل برای این بحران ایرانی متحد کرد و به همین دلیل ما از دولت آلبانی بخاطر دادن پناهندگی به هزاران نفر از آنها بسیار ممنون هستیم. تمامی طیفهای سیاسی در آمریکا از این موضوع بسیار برداشت خوبی داشته اند.
سوکول بالا: آیا در رابطه با اپوزیسیون ایران تغییر موضعی در واشنگتن بوده، بخصوص که الان دولت ترامپ سرکار است، که برخورد متفاوتی در برخورد با رژیم ایران دارد که از برخورد دولت اوباما متفاوت است؟
جان بولتون: بعداز از بیستم ژانویه وضعیت سیاسی در آمریکا متفاوت است. بسیاری از ابعاد در ارتباط با ایران، برنامه اتمی و اپوزیسیون هنوز باقیمانده چرا که برای یک دولت جدید این کار روتین است ولی من فکر میکنم خیلی روشن است که پرزیدنت ترامپ نظر متفاوتی نسبت به خطر رژیم ایران دارد و او به جنگ علیه تروریسم بین المللی ادامه خواهد داد. بنابراین بگذارید این طور بگویم که نظر او به طور کامل با نقطه نظرات اوباما متفاوت است.
سوکول بالا: بنابراین نقش آلبانی در این رابطه با تغییرات دولت ترامپ یک ارزش متفاوت تری خواهد داشت؟
جان بولتون: البته، اهمیت آن بیشتر میشود چرا که این طرز تفکر در رابطه با اپوزیسیون ایران در واشنگتن بیشتر استقبال خواهد شد. اکنون مخالفتهای زیادی با رژیم تهران وجود دارد، بخصوص از طرف جوانان و بسیاری دیگر. من فکر میکنم که آخوندها بسیار منفور هستند و علت اینکه آنها در قدرت هستند به دلیل بکارگیری نیروی نظامی و سپاه پاسداران است. هم چنین مخالفتهای زیاد دیگری هم وجود دارند که ما از آنها بی اطلاع هستیم ولی رفتار با رژیم ایران متفاوت خواهد بود. ما هنوز هیچ مدرکی حول این سیاست ندیده ایم ولی ما سفر وزیر خارجه به خاور دور را دیدیم که وی گفت کره شمالی یک تهدید اتمی دیگر است که نشان داد طرز تفکر اوباما دیگر اعتباری نداردمن به مدت زیادی براین نظر بوده ام که رژیم آخوندها یک خطر علیه صلح و امنیت ملی در سطح جهانی است و راه حل طولانی مدت برای این مشکل تغییر رژیم در تهران است. ما امیدواریم که مردم ایران این شانس را داشته باشند که بتوانند یک دولت منتخب داشته باشند. این خیلی روشن است که ما در شروع دولت ترامپ هستیم و ما نمیدانیم که او چه گونه ادامه خواهد داد. من فکر می کنم که اروپا همانند آمریکا باید درک کند که این دیگر دولت اوباما نیست. این یک نظرگاه کاملا متفاوت در رابطه با خطراتی است که رژیم تهران از طریق برنامه اتمی و حمایت از تروریسم اعمال میکند.
سوکول بالا: آیا شما با مقامات آلبانی در تیرانا ملاقات خواهید کرد که این موضوعات را با آنها صحبت کنید؟
جان بولتون: بله برنامه ما همین است. من از این ملاقاتها استقبال میکنم