ارسال سلاح های پیشرفته به یمن توسط رژیم ایران

خبرگزاری رویترز ۱فروردین رژیم ایران برای حمایت شورشیان حوثی، اقدام به ارسال سلاح‌های پیشرفته و اعزام مستشاران نظامی به یمن کرده است،این اقدام توازن قوا را بر هم خواهد زد.
رژیم ایران، از پهپاد ابابیل، موشک‌های دوربرد و موشک ضد تانک کورنت به عنوان سلاح‌هایی نام برده شده که ایران به یمن فرستاده. همچنین، شیعیان عرب و افغان را به عنوان مستشار برای آموزش نظامی شورشیان حوثی به یمن اعزام کرده است. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، ماه پیش با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در تهران دیدار و راه‌های "تقویت" شورشیان شیعه حوثی را بررسی کرده است: "در این جلسه، آنها تصمیم گرفتند که کمک‌های خود شامل، آموزش، سلاح و حمایت مالی را افزایش دهند."
"یمن جایی است که جنگ نیابتی واقعی در آن در جریان است و پیروزی در این جنگ به تعریف جدید توازن قوا در خاورمیانه کمک می‌کند."بحران داخلی یمن از دو سال پیش آغاز شده، زمانی که شورشیان حوثی حکومت عبدربه منصور هادی را سرنگون کرده و کنترل صنعا پایتخت را به عهده گرفتند.عربستان در حمایت از دولت سابق یمن ائتلافی را شکل داد و با شورشیان حوثی وارد جنگ شد. عربستان همواره ایران را متهم کرده که به شورشیان حوثی کمک تسلیحاتی می‌کند، اما رژیم ایران می گوید که حمایتش از حوثی ها معنوی و سیاسی است.اکنون بخش‌های جنوبی و شرقی یمن در کنترل نیروهای دولتی است و شمال غرب و پایتخت که پر جمعیت‌تر هستند در اختیار شورشیان حوثی است.
سرلشگر احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربستان در نبرد با شورشیان حوثی به رویترز گفت: "در این که رژیم ایران از راه‌های مختلف اسلحه به منطقه قاچاق می‌کنند اطلاعات و شواهد کم نیست.""ما در یمن موشک ضد تانک کورنت می‌بینیم که نه جزء سلاح‌های ارتش یمن بوده نه شورشیان حوثی پیشتر این موشک را در اختیار داشتند."کورنت موشک ضد تانک هدایت‌شونده سنگین روسی است .

رویترز همچنین از یک مقام سابق امنیتی ایران که نامش را فاش نکرده نقل می کند که تندورها در تهران تصمیم گرفته اند شورشیان حوثی را تقویت کنند "تا موقعیت خود را در منطقه محکمتر کنند." "برنامه آنها تشکیل یک گروه شبه نظامی مشابه حزب الله در یمن است.  رویترزافزود مرزساحلی یمن ۲۷۰۰ کیلومتر می باشد و جلوگیری از قاچاق اسلحه را تقریبا ناممکن کرده است.شورشیان حوثی از پهپاد ابابیل ایران از جنگشان استفاده میکنند