درگذشت لرد دیوید وادینگتون وزیر کشور پیشین انگلستان، یاور برجسته مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی

لرد دیوید وادینگتون وزیر کشور پیشین و عضو مجلس اعیان انگلستان، از حامیان دیرینة مقاومت مردم ایران و از مدافعان شجاع حقوق مجاهدان اشرفی، روز جمعه ۶ اسفند، در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران خانم مریم رجوی در پیام تسلیت خود گفت: فقدان لرد وادینگتون، جهان بشری را از وجود احترام برانگیزی محروم کرد که گوهر قانون و عدالت را در دفاع از مقاومت‌ کنندگان برای آزادی یافت.

لرد دیوید وادینگتون، از 1968 تا 1990 به‌مدت 22 سال عضو پارلمان انگلستان از حزب محافظه کار بود و از سال 1990 به عضویت مجلس اعیان در آمد.
لرد وادینگتون از سال 1987 تا 1989 وزیر کشور و از وزرای ارشد کابینة مارگارت تاچر نخست‌وزیر وقت انگلستان بود و پس از آن به مدت دو سال از 1990 تا 1992 رهبری مجلس اعیان را برعهده داشت. او حقوقدانی برجسته در انگستان با رتبه مشاورت ملکه بود.

ترزا می نخست‌وزیر انگلستان طی بیانیه‌یی، ضمن تقدیر از دوران طولانی و برجسته خدمات عمومی» لرد وادینگتون، تاکید کردکه با دریغ و تالم باید گفت جای او خالیست.
درگذشت لرد وادینگتون در روز جمعه، بازتاب گسترده‌یی در پارلمان و مطبوعات انگستان پیدا کرد.

لرد وادینگتون طی سالیان گذشته، از حامیان برجستة مقاومت ایران بود و در کمیتة پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران، تلاش‌های بسیاری را در دفاع مقاومت ایران و حقوق مجاهدان اشرفی به‌عمل آورد.

وی یکی از 35 عضو پارلمان انگلستان بود که لیست‌گذاری سازمان مجاهدین خلق ایران توسط دولت انگلستان را در دادگاه پوئک و دادگاه استیناف انگلستان به چالش کشیدند؛ این اقدامات ارزشمند حقوقی، به صدور چندین حکم قاطع قضایی به نفع مجاهدین و سرانجام  تصویب خروج نام سازمان مجاهدین از لیست در هردو مجلس انگستان  در سال 2007 و حذف رسمی آن از سوی دولت این کشور منجر شد و این سرآغاز در هم شکستن برچسب ارتجاعی- استعماری و اثبات حقانیت و مشروعیت و اصالت مقاومت مردم ایران برای سرنگونی دیکتاتوری مذهبی و استقرار آزادی و دموکراسی، در سلسله یی از احکام قضایی و نبردهای پیروزمند حقوقی – سیاسی در اروپا و آمریکا بود.
لرد دیوید وادینگتون همچنین نقش بسیار ارزنده‌یی در دفاع از امنیت و حفاظت مجاهدان اشرفی در اشرف و لیبرتی ایفا کرد. تلاش‌ها و افشاگری‌هایی که منجر به حمایت اکثریت پارلمانترهای هر دو مجلس انگلستان از مجاهدین و ساکنان اشرف و لیبرتی شد. وی مکرراً در اطلاعیه‌ها و بحث‌های پارلمانی مجلس اعیان، جنایات رژیم آخوندی و مزدورانش در عراق علیه مجاهدین را افشا و محکوم کرد.  
لرد وادینگتون از جمله در ژوئیة 2013، در نامه‌یی خطاب به دبیرکل ملل متحد ، از طرف خودش و همکارانش در کمیتة پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران، نوشت: «برخلاف ادعای مارتین کوبلر که کمپ لیبرتی از استانداردهای بین المللی برخوردار است، گروه دستگیری های خودسرانه سازمان ملل طی سال گذشته، دوبار این کمپ را به عنوان زندان توصیف کرده است. اعضای کمیته تمام حزبی ما از شما می خواهند، با تضمین اینکه کوبلر اجازه انتشار اطلاعات غلط که منجر به حملات بیشتر به ساکنان کمپ می شود نیابد، از لکه دار شدن اعتبار سازمان ملل جلوگیری کنید».  
وی در نامه دیگری در نوامبر 2012خطاب دبیرکل ملل متحد، نوشته بود: «ساکنان کمپ اشرف حقوق روشنی بر دارایی‌های خود دارند و سازمان ملل نباید به دولت عراق اجازه دهد بار دیگر قانون بین‌المللی را نقض کند. به دولت عراق و سازمان ملل مدارک متقنی داده شده که ثابت می‌کند، این اموال توسط ساکنان خریداری  و وارد شده است. این تاسف بار است که مارتین کوبلر در برابر این واقعیتها خود را کر نشان می‌دهد و ساکت است. ما از شما می‌خواهیم که همین حالا دست به اقدام عاجل بزنید».
لرد دیوید وادینگتن در فعالیت‌هایش در حمایت از مردم و مقاومت ایران ، ضمن افشای شبکه  مزدوران رژیم در انگلستان و اروپا و کمپین دروغپراکنی برای شیطان‌سازی از مجاهدین و مقاومت ایران، خواستار، دستگیری و اخراج  عوامل رژیم از انگلستان و اروپا شد.

رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران خانم مریم رجوی در پیام تسلیت خود گفت: فقدان لرد وادینگتون، جهان بشری را از وجود احترام برانگیزی محروم کرد که گوهر قانون و عدالت را در دفاع از مقاومت‌ کنندگان برای آزادی یافت.
شکایت 35 تن از اعضای دو مجلس بریتانیا برای رفع ممنوعیت از مجاهدین، از افتخارآمیزترین فرازهای تاریخ دوستی میان ملت‌های ایران و بریتانیاست و لرد وادینگتون یکی از همین منتخبان والا بود.
در همان روزها، لرد وادینگتون در مقاله‌یی نوشت:«یکی از خائنانه‌ترین اعمالی که حکم قانون و سنتهای دموکراتیک ما را تهدید می‌کند قوانین صریحی است مانند قوانینی که برای ممنوع‌کردن سازمانها به‌عنوان «تروریست» استفاده شده بدون این‌که دولت به تفصیل دلایل مبنای این حکم یا قضاوت را شرح دهد. و یک مورد مشخص سازمان مجاهدین خلق ایران بزرگترین و سازمانیافته‌ترین جنبش مخالف رژیم ایران است».
او به‌خصوص از این بابت آزرده بود که « قوانین ما برای دفاع از جامعه علیه تروریسم توسط رژیم ایران استفاده می‌شود تا موقعیت خودش را تقویت کند» و این‌که « این بزرگترین هدیه به ملاهاست».
با چنین شجاعت و صراحتی، لرد وادینگتون صدای حقیقی وجدان و قانون و عدالت شد. کما  اینکه با دفاع پیگیر از حقوق و امنیت و حفاظت مجاهدین در اشرف و لیبرتی در زمره مبتکران سیاستی قرار گرفت که محترم شمردن مقاومت مردم ایران برای آزادی را به‌عنوان راه حل مسأله ایران و بحران خاورمیانه به‌جامعه جهانی معرفی کرده است.
به‌روانش درود می‌فرستم و فقدانش را به‌‌خانواده‌ محترم او به‌ویژه خانم وادینگتون و اعضای کمیته پارلمانی بریتانیایی برای آزاد ایران تسلیت می‌گویم.