شرکت هیئت مقاومت ایران در کنفرانس بین‌المللی پراگ

کنفرانس بین‌المللی فروم ۲۰۰۰ در پراگ با حضور شخصیت های برجسته سیاسی، مذهبی، اجتماعی و مدافعان حقوق بشر از کشورهای مختلف و با شرکت هیأتی از مقاومت ایران برگزار شد.

Content

کنفرانس بین‌المللی فروم ۲۰۰۰ طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ اکتبر در کاخ تاریخی ژوفین پراگ تحت عنوان «رهبران فردا چه کسانی هستتند؟ شجاعت برای مسئولیت‌پذیری» برگزار شد. شخصیت‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس که در بیستمین سال تأسیس آن برگزار می‌شد، شامل دالای لاما رهبر مذهبی تبت، وزرای پیشین از جمهوری چک، لهستان و اسلوواکی و گری کاسپاروف قهرمان معروف شطرنج و رئیس بنیاد حقوق بشری علیه حکومت‌های استبدادی بودند.

شرکت هیئت مقاومت ایران در کنفرانس بین‌المللی پراگ

هیأت مقاومت ایران در این کنفرانس متشکل از پرویز خزایی نمایندة شورای ملی مقاومت در کشورهای نوردیک و حسین عابدینی از نمایندگی شورای ملی مقاومت در انگلستان، با حضور در جلسات مختلف این کنفرانس، مواضع مقاومت ایران را در قبال موضوعات مختلف مطرح کردند و بر اهمیت جنبش دادخواهی شهیدان قتل عام ۶۷ برای محاکمة عاملان و آمران جنایت علیه بشریت تأکید کردند.

شرکت هیئت مقاومت ایران در کنفرانس بین‌المللی پراگ

در جریان این کنفرانس هیأت مقاومت ایران با شماری از رهبران و شخصیت‌های شرکت‌کننده دیدار و پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران و جنبش دادخواهی گفتگو کرد.
در کنفرانسی تحت عنوان «جهان و چالش‌های کنونی» با حضور دالای لاما، رهبر مذهبی تبت پرویز خزایی نمایندة شورا در کشورهای نوردیک طی سخنانی، گفت:
بنیادگرایی (مذهبی) از سوریه یا جاهای دیگر شروع نشده بلکه از ایران شروع شده است. (آن هم وقتی که) در سال ۱۳۵۷ خمینی حکومت اسلامی را برپا کرد.
پرویز خزایی در سخنانش اضافه کرد که باید خانم مریم رجوی یک زن مسلمان که علیه بنیادگرایی ایستاده را حمایت کرد. ما تلاش داریم چهرة واقعی رژیم (ایران) را که به ناحق از اسلام سوءاستفاده می‌کند، افشا کنیم.
نماینده شورای ملی مقاومت در کشورهای نوردیک در سخنان دیگری در اجلاسهای مختلف این سمینار گفت:
ما باید به مردم و مسلمانانی که علیه بنیادگرایی قیام کرده‌اند کمک کنیم؛ زیرا زن‌ستیزترین ایدئولوژی در جهان امروز بنیادگرایی اسلامی است. خانم  مریم رجوی رهبری مقاومت ایران را بر عهده دارد. ۵۲ درصد از پارلمان در تبعید مقاومت ایران از زنان تشکیل شده است در گردهمایی و کنفرانس‌هایی که (این مقاومت) در پاریس، برلین و سایر نقاط برگزار می‌کند، صدها هزار نفر شرکت می‌کنند. باید به خانم مریم رجوی و سایر زنانی که علیه این فاشیسم جدید برخاسته‌اند کمک کنید.
پرویز خزایی بر لزوم و اهمیت حمایت از مقاومت ایران و برنامة ۱۰ ماده‌یی مریم رجوی برای آیندة ایران به‌منظور مقابله با خطر بنیادگرایی برخاسته از حکومت آخوندی تأکید کرد.
در سمیناری که به بحث دربارة رژیم‌های استبدادی اختصاص داشت، ایروین کاتلر وزیر پیشین دادگستری کانادا با اشاره به قتل عام ۶۷، گفت:
قتل عام ۱۹۸۸ درایران توسط کسانی انجام شده است که اکنون در قدرت هستند و ازجمله مصطفی پور محمدی که وزیر دادگستری روحانی است، اگر روحانی میانه‌رو است، باید از او پرسید چرا پور محمدی به‌عنوان وزیر دادگستری منصوب شده است؟ کسان دیگری نیز هستند که در آن جنایات شرکت داشتند و امروز بخشی از دولت (روحانی) هستند. به همین دلیل ما برای یک تحقیقات در مورد قتل عام سال ۱۹۸۸ فراخوان می‌دهیم. ما در کانادا باتفاق آرا پارلمان، اول سپتامبر را به‌عنوان روز بزرگداشت زندانیان سیاسی و کسانی که در ایران در آن زمان اعدام شده‌اند اعلام کردیم. و به همین دلیل نیز ما «هفتة حسابرسی از (رژیم) ایران» را داریم تا بر روی سرکوب داخلی در ایران تمرکز کنیم.
در این سمینار حسین عابدینی از دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت در انگلستان پس از شرح عملیات تروریستی عوامل رژیم علیه خودش در ترکیه، گفت:
(در) قتل عام تابستان ۶۷ بیش از ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی، وحشیانه توسط رژیم ایران اعدام شدند؛ به گفتة بسیاری از کارشناسان) این قتل عام یکی از بدترین جنایات علیه بشریت است که عاملان و مرتکبان آن هنوز تحت تعقیب قرار نگرفته و به‌دست عدالت سپرده نشده‌اند. اکثر (اعدام‌شدگان) اعضای جنبش اپوزیسیون سازمان مجاهدین خلق ایران و در حال گذراندن دورة محکومیت خود در زندان بودند؛ بسیاری از آنها (حتی) دورة محکومیتشان تمام شده بود اما در زندان نگاه داشته میشدند؛ حتی بنا به استانداردهای خود رژیم ایران، آنها نبایستی اعدام می‌شدند. اما همةشان طی چند ماه، به‌نحو ظالمانه ای اعدام شدند...
در یکی دیگر از جلسات کنفرانس پراگ ایروین کاتلر رژیم آخوندی را «جلودار جهانی تروریسم بین‌المللی» توصیف کرد و گفت: «(یکی دیگر از تهدیدات) رژیم ایران که ما هم‌چنان آن‌را نادیده می‌گیریم، سرکوب شدید و گستردة داخلی است. به همین دلیل من از واژة ایران (تحت حاکمیت) خامنه‌ای استفاده می‌کنم تا آن‌را از عموم مردم ایران متمایز کرده و جدا بدانیم.... رژیم ایران نه تنها بیشترین تعداد اعدام به نسبت جمعیت در جهان را دارد، بلکه اعدام‌ها در دورة یک رئیس‌جمهور باصطلاح میانه‌رو، به نسبت سلف او... دو برابر شده است».

شرکت هیئت مقاومت ایران در کنفرانس بین‌المللی پراگ

در این جلسه حسین عابدینی بر لزوم پیشبرد جنبش دادخواهی برای محاکمة عاملان قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷ تأکید کرد.