محکومیت مداخلات رژیم آخوندی و هشدار به رژیم آخوندی در اجلاس سران عرب در موریتانی

رهبران اتحادیه عرب روز دوشنبه در پایان بیست و هفتمین نشست خود در نواکشوت پایتخت موریتانی طی بیانیه‌یی دخالتهای رژیم آخوندی در کشورهای منطقه را محکوم کردند.

در این بیانیه که توسط احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب قرائت شد، آمده است: سران عرب اظهارات خصمانه مقامهای رژیم ایران علیه کشورهای عربی را محکوم کردند و از رژیم تهران خواستند به این اظهارات پایان دهد.
 در بیانیه رهبران اتحادیه عرب به رژیم آخوندی هشدار داده شده است که از سیاستهایی که به فرقه گرایی و اختلافات مذهبی دامن می‌زند دست بردارد.
سران کشورهای عربی، هم چنین بر پایبندی کشورهای عربی به دستیابی به روش‌های عملی برای مقابله با تمامی تهدیدات از طریق ارتقای مکانیسم مبارزه با تروریسم و مقابله با تندروی و افراطی گری تأکید کردند.
سران اتحادیه عرب با تاکید بر مرکزی بودن مسأله فلسطین و فعالیت مشترک عربی و حمایت از پایداری مردم فلسطین، از طرح صلح فرانسه برای برگزاری نشست بین‌المللی درباره فلسطین استقبال کردند. بیانیه اجلاس سران عرب از تلاشهای جاری برای مقابله با گروههای تروریستی درلیبی و بازسازی دولت این کشور حمایت کرد.

در سخنرانی‌ها و مواضع سران اتحادیه عرب در نشست این اتحادیه در پایتخت موریتانی، همانند بیانیه پایانی آن، مداخلات تروریستی رژیم آخوندی درکشورهای منطقه محکوم شده است.
منصور هادی رئیس جمهور یمن درسخنان خودگفت: شبه نظامیان حوثی و علی عبدالله صالح تحت حمایت رژیم ایران علیه دولت قانونی یمن کودتاکردند و پروژه رژیم ایران نابود کردن هویت عربی یمن است.
عبد ربه منصور هادی از کشورهای عربی به خاطر حمایت از مردم یمن در برابر دخالتهای رژیم ایران قدردانی کرد
 ملک سلمان پادشاه عربستان، در پیامی که توسط عادل جبیر، وزیر خارجه این کشور قرائت شد، گفت: از همه می‌خواهیم تا در برابر دخالتهای رژیم ایران در امور کشورهای عرب بایستند.
وی در مورد بحران سوریه افزود: بشار اسد نمی‌تواند در آینده سوریه نقش و جایگاهی داشته باشد.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین طی پیامی به اجلاس سران عرب تأکید کرد: مبارزه با تروریسم پیروز نمی‌شود مگر از طریق مقابله با اقدامهای مداخله جویانه رژیم ایران در امور کشورهای عربی.
وی افزود:«اگر کشورهای عربی در برابر این اقدامها متحد شوند، تلاش‌های رژیم ایران نیز با شکست مواجه خواهد شد».
احمد بن محمد الجروان رئیس پارلمان عربی نیز در سخنان خود در اجلاس سران عرب خواستار بازبینی روابط کشورهای عربی با رژیم ایران شد و گفت: باتوجه به سوءنیت رژیم تهران در قبال کشورهای عربی، این رژیم دوست ما نیست.

اتحادیه عرب : قطع مداخلات رژیم در امور کشورهای منطقه from Simay Azadi on Vimeo.