گزارش مجله لوموند مذاهب از گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس

مجلة لوموند مذاهب در روز ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۶ گزارش مبسوطی را دربارة گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس منتشر کرد؛ در این گزارش آمده است: ابتدای ژوئیه، بورژه (پاریس) پذیرای اپوزیسیون ایرانی شد؛ (آنها) گرد هم آمده بودند تا برای یک کشور مبتنی بر جدایی دین و دولت که هرگونه تبعیض مذهبی را ممنوع می‌سازد مبارزه کنند.

روی هزاران پلاکارد زرد که مردم بلند کرده بودند می‌شد (واژة) «۱۰۰۰ اشرف» را خواند. یکی از سمبل‌های شورای ملی مقاومت، ائتلاف گروه‌های اپوزیسیون از جمله مجاهدین خلق ایران است که با هوادارانش در ۹ ژوئیه در یک صحنة سیاسی درسالن نمایشگاه‌های عظیم بورژه گرد آمده بودند.
صدها شرکت‌کننده که تشنة تغییر هستند شعار می‌دادند «یک، دو سه، (صد) هزار اشرف می‌سازیم، هزار شهر مقاومت، هزار کانون نه به رژیم آخوندها و آری به آزادی و دموکراسی».
اعضای جامعة در تبعید، شخصیت‌های سیاسی و روحانیون مذهبی بین‌المللی، همه خواستار یک ایران آزاد هستند. آنها دیگر رژیم مستبد فعلی را نمی‌خواهند.
به‌جای آن آنها می‌خواهند شاهد آن باشند که مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران مستقر شود. سخنرانی او رعدی از کف‌زدن‌ها را به همراه دارد.
در قلب برنامة سیاسی او که از ده مادة مرکزی تشکیل شده است، هم‌چنین تغییر نظم مذهبی قرار دارد: «مقاومت ایران نسبت به جدایی دین از دولت متعهد است. هرگونه تبعیض علیه پیروان کلیة ادیان و مذاهب ممنوع خواهد بود». برای تفکر در مورد این مسائل، شورای ملی مقاومت ایران که به هیچ مذهبی وابسته نیست، از یک کمیسیون آزادی مذاهب برخوردار است
این ایرانیان در تبعید که بعضاً مسیرهای پر درد و رنجی را طی کرد ه اند، می‌توانند روی حمایت کشیشان خارجی که در گردهمایی حضور دارند حساب کنند. بسیاری از آنها از ایالات متحده و انگلستان آمده‌اند
در کنار این رهبران، حضور یک اسقف فرانسوی می‌تواند تعجب را بر انگیزد. اما ژاک گایو اسقف پیشین شهر اورو که به‌خاطر مواضع مبارزه‌جویانة خود شناخته شده، بیست و پنج سال است که از اپوزیسیون حمایت می‌کند. او می‌گوید: «من در هر غم و شادی این جنبش، به آنها می‌پیوندم. این گردهمایی بیانگر ابعاد و ماهیت مقاومت ایران است». این اسقف کاتولیک که سرد و گرم روزگار را چشیده، درمورد شورای ملی مقاومت ایران می‌گوید: «مهم، این نیست که وارد مقاومت بشوی، مهم این است که تا به آخر در آن باقی بمانی. آنها باقی ماندند. آنها شجاع هستند».