حقوق بشر در ایران - جلسه استماع بررسی حقوق بشر در ایران در پارلمان انگلستان

ضرورت ارجاع پرونده جنایات رژیم آخوندی به شورای امنیت ملل متحد
تضمین حفاظت مجاهدان اشرفی در لیبرتی حمایت از برنامه مریم رجوی

روز سه شنبه 28 ژوئن 2016 ـ 8 تیر 1395 پارلمان انگلستان یک جلسه استماع در باره وضعیت حقوق بشر در ایران با حضور نمایندگان پارلمان از همه احزاب سیاسی برگزار کرد.

در این جلسه که به ریاست سر ادوارد لی، معاون پارلمانی وزارت صنایع و تجارت انگلستان برگزار شد، دکتر متیو آفورد، نماینده پارلمان به عنوان سخنران اصلی، نقض فزاینده حقوق بشر در دوران آخوند روحانی، به ویژه افزایش اعدامها، اعدام کودکان و نوجوانان، و سرکوب زنان را محکوم کرد و خواستار مشروط کردن روابط با رژیم آخوندی به توقف اعدامها شد.
سخنرانان در این استماع پارلمانی، حملات صورت گرفته به مجاهدان اشرفی در عراق را محکوم کردند و خواستار اقدامات سریع برای تأمین حفاظت آنها در لیبرتی تا انتقال آخرین نفر از عراق شدند.
سخنرانان همچنین با یادآوری حمایت اکثریت نمایندگان از دو مجلس اعیان و عوام انگلستان از برنامه ده ماده ای مریم رجوی، بر لزوم اتخاذ یک سیاست قاطع علیه رژیم و ارجاع پرونده نقض حقوق بشر رژیم به شورای امنیت ملل متحد و سپردن آمران و عاملان جنایات ضد انسانی به عدالت شدند
در شروع این اجلاس، دکتر متیو آفورد، با مرور موج اعدامها بویژه اعدام نوجوانان در ایران طی سال گذشته آنرا قتل با مجوز دولتی دانست و گفت:
اعداد و ارقام نشان می دهد که رژیم ایران نه تنها رکوردار اعدام در جهان، بلکه یکی از معدود رژیمهایی است که به اعدام نوجوانان ادامه می دهد و جنایات ارگانهای سرکوبگر نظیر سپاه پاسداران و نیروی بسیج با حمایت فعال و تشویق دولت روحانی همراه است. روحانی به صراحت از مجازات اعدام حمایت کرده و در یک سخنرانی در ماه آوریل 2014، اعدامها را یا اجرای "احکام خدا" و یا اجرای "قوانین توصیف کرد.
متیو آفورد تاکید کرد اعدامهای فزاینده و اقدامات سرکوبگرانه هدفش حاکم کردن فضای رعب و وحشت در جامعه است و ناظران اوضاع ایران و مدافعان حقوق بشر و بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلستان از احزاب مختلف معتقدند که سرکوب داخلی بخش جدایی ناپذیر حکومت مذهبی حاکم و برای حفظ رژیم است.
در این جلسه استماع آلیستر کارمایکل نماینده پارلمان انگلستان از حزب (لیبرال دمکرات) در سخنان خود به سرکوب پیروان سایر مذاهب در ایران پرداخت و خاطرنشانن کرد که حاکمیت آخوندها، هرکس که اعتقاداتی متفاوت با رژیم داشته باشد، برای رژیم یک چالش محسوب می شود.
سر راجر گیل –نماینده پارلمان انگلستان از حزب محافظه کار نیز گفت جهان غرب نباید بدون دستاوردی در زمینه حقوق بشر، با لغو تحریمها پول در اختیار رژیم ایران و سپاه پاسداران آن قرار دهد.
وی بر لزوم تأیید مطالبات مشروع شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق ایران، که برای دموکراسی تلاش می کنند، تاکید کرد.
حقوق بشر در ایران - جلسه استماع بررسی حقوق بشر در ایران در پارلمان انگلستان  • دکتر آفورد
من بطور خاص در مورد کمکهای مالی به سپاه پاسداران و هدف نهایی این کمکها نگران هستم. بسیاری از ما شاهد حمایتهای تروریستی سپاه پاسداران در کشورهای عراق و سوریه و لبنان هستیم. این مسئله برای احقاق صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه بسیار حیاتی است.
• دکتر آفورد
یک نگرانی عمده دیگر برای بسیاری ایرانیان و به طور خاص برای افراد حوزه انتخاباتی من جنایات انجام شده علیه ساکنان کمپ لیبرتی است که قبلا در اشرف بودند و متحمل هفت حمله مرگبار شده اند. در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵، کمپ لیبرتی در شمال فرودگاه بغداد که محل استقرار این پناهندگان است با ۸۰ موشک که توسط ماموران رژیم ایران شلیک شد مورد حمله قرار گرفت. بیست و چهار نفر از ساکنان جان خود را از دست دادند کمپ لیبرتی همچنان یک نگرانی بزرگ برای بسیاری از افراد تحت حوزه انتخاباتی من است که اقوام و دوستانی در این کمپ دارند. موضوع این کمپ در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران است و این همچنین یک تراژدی بین المللی است. جامعه بین المللی بایستی اقدام بیشتری انجام دهد.
در نتیجه گیری، من مایلم توصیه های زیر را به دولت بکنم:
اول، انگلستان بایستی به طور علنی رهبران رژیم ایران را که مسئول جنایات و نقض حقوق بشر در ایران هستند معرفی و شرمسار کند و مجازات هایی علیه رهبران آن و ارگانهایی مانند سپاه پاسداران و ولی فقیه اعمال کند. این افراد مرتکب سیاستهای سرکوبگرانه میشوند و آن را تشویق میکنند.
دوم، انگلستان بایستی پرونده وحشتناک حقوق بشر رژیم ایران را برای بررسی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد تا رهبران رژیم ایران که مرتکب این جنایات شنیع میشوند تحت تعقیب دادگاه بین المللی قرار گیرند. این به طور خاص امری مهم است زیرا برای میلیون ها نفر که قربانی سرکوب این رژیم در ایران هستند عدالت برقرار میکند و به مقامات رژیم ایران یادآوری میکند که اقدامات آنها نمیتواند آشکارا توصیه های قطعنامه های سازمان ملل را بدون عواقب آن نادیده بگیرد – اقدامات آنها شامل ممنوع کردن سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران میشود.
سوم، دولت انگلستان بایستی روابط با رژیم ایران را مشروط به بهبود محکم و قابل اثبات حقوق بشر در آن کشور کند از جمله توقف فوری اعدام ها و شکنجه و بازداشت های خودسرانه و آزادی تمامی زندانیان سیاسی.
چهارم، امنیت و حفاظت ساکنان کمپ لیبرتی باید تا زمانی که همه آنها عراق را ترک کنند تضمین شود و بایستی برای کشورهای میزبان حمایت ارائه شود.
پیام برای رژیم ایران بایستی ساده باشد: انگلستان در کنار میلیون ها ایرانی میایستد. کسانی که خواهان این هستند که دولتشان رفتار متمدنانه داشته باشد نه رفتار ارتجاعی یک حکومت دینی که با سرکوب، مجازات های وحشیانه و تروریسم تلاش می کند به بقای خود ادامه میدهد. من و بسیاری از همکارانم از هر دو مجلس نمایندگان در بسیاری مواقع از دولت مصرانه خواسته ایم تا مخالفان ایرانی را که خواهان یک ایران آزاد و دمکراتیک هستند به رسمیت بشناسد و از آنها حمایت کند. این افراد علیه رژیم مذهبی کنونی در ایران مبارزه میکنند تا با فداکاری و برغم تهدیدهایی متوجه زندگی آنهاست، ایرانی بر پا کنند که در آن مجازات اعدام، شکنجه، و اذیت و آزار لغو و توسط قانون ممنوع شده و از میان برداشته شود.

حقوق بشر در ایران - جلسه استماع بررسی حقوق بشر در ایران در پارلمان انگلستان  • دکتر آفورد
همانطور که دوستان محترم من گفتند، خانم مریم رجوی برنامه خود را در سال ۲۰۰۶ به شورای اروپا ارائه داد و این زمانی است که من مطمئن هستم شما به یاد خواهید آورد. این برنامه همچنین از برابری کامل جنسی در حقوق سیاسی و اجتماعی حمایت میکند و به طور خاص متعهد به مشارکت برابر زنان در رهبری سیاسی است. هر شکل از تبعیض علیه زنان لغو خواهد شد و زنان از حق انتخاب آزادانه پوشش برخوردار خواهند شد. این همچنین شامل یک سیستم مدرن قضایی بر اساس اصل برائت، حق دفاع از خود و حق دادرسی در دادگاه عمومی، استقلال کامل قضات و پایان داند به مجازات های وحشیانه و تحقیر آمیز میشود.
اینها فقط سه ماده از برنامه ۱۰ ماده ای است من امیدوارم که به دنبال بحث و گفتگو در مورد حقوق بشر، ما نقش خود را در تضمین کمک و حمایت از مردم ایران برای ایجاد این ارزشها و اصول دمکراتیک در کشور خود هر چه زودتر نه دیرتر ایفا کنیم. من به جرات میگویم که چنین سیاستی که از مردم ایران و آرمان های دمکراتیک آنها حمایت میکند از حمایت هر دو مجلس [انگلستان]، مردم ایران و ایرانیان خارج کشور برخوردار خواهد بود.

جیم شانون نماینده پارلمان انگلستان در سخنان خود سرکوب پیروان سایر ادیان توسط عوامل رژیم را محکوم کرد و ضمن برشمردن نمونه هایی از سرکوب پیروان سایر مذاهب در ایران گفت
ما نیاز به تضمین آزادی مذهب در ایران داریم. حدود ۱۰۰۰ زندانی عقیدتی که به دلیل اعتقادات خود بازداشت شده اند اکنون در زندان های رژیم ایران در نوبت اعدام قرار دارند. در ایران یک نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر و تبعیض علیه بهایی ها، مسیحیان و جوانان وجود دارد.
این رژیم دارای حداقل ۶۰ ارگان سرکوبگر در کشور است از جمله چندین نوع ارگان ضد شورش، چندین [ارگان] برای شکنجه و حداقل ۱۲ ارگان دیگر برای فیلتر کردن وب سایت ها و کنترل ایمیل ها.

• در ادامه این استماع، مارک ویلیامز نماینده پارلمان انگلستان گفت: (کردیجیون) (LD)
من بار دیگر به نماینده پارلمان از هندون (دکتر آفورد) بابت برقراری این مباحثه مهم پیرامون وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایران تبریک میگویم . مانند او من در گردهماییهای سالانه در پاریس که شورای ملی مقاومت ایران برگزار میکند شرکت کردهام. شاید 100 هزار نفر در این جلسات شرکت میکنند، یعنی افرادی که خانوادههای آنها تجربه مستقیم نقض حقوق خود (توسط رژیم ایران را) داشتهاند. خیلی مواقع آنها از فرصت برقراری ارتباط با خانواده خود در داخل ایران محروم شدهاند، چرا که ترس از عواقب آن دارند؛ و، بله، ما افرادی را میبینیم که خودشان هدف اذیت و آزار و تعقیب قرار گرفتهاند.
مارک ویلیامز در ادامه سخنرانی خود، به اعدام نوجوانان توسط رژیم آخوندی پرداخت و آنرا نقض کنوانسیون حقوق کودک که رژیم آخوندی امضاء کننده آن است دانست . وی گفت که از زمان نصویب این کنوانسیون در سال 1994، 81 مورد رژیم ایران آنرا با اعدام جوانان زیر 18 سال نقض کرده است که 24 مورد آن در دوران روحانی بوده است.
مارک ویلیامز افزود:
جعفر عظیم زاده، فعال کارگری بازداشت شده، نزدیک به دو ماه است که در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. جرم او این است که یک نامه سرگشاده به معاون وزیر کار رژیم نوشت و نگرانیهایی در مورد حقوق کارگران مطرح کرد.
ما درمورد خانوادههای مخالفان ایرانی در کمپ لیبرتی شنیدهایم، مانند زندانی سیاسی صالح کهندل، که بدلیل حمایت از عزیزان خود در آن کمپ هنوز در زندان به حال خود رها شده است. این یک واقعیت روزمره برای ایرانیان است.
آنهایی که در مورد جنایات ادامهدار مجرم شناخته میشوند – که لیست بالا بلندی وجود دارد – باید به دادگاه لاهه برای قرار گرفتن در برابر عدالت ارجاع شوند. آیا دولت بهبود رابطه ما با رژیم ایران را مشروط به پایان نقض حقوق بشر، عدم بردباری مذهبی، اعدامها و شکنجهها، که همگی به خوبی ثبت شدهاند، خواهد کرد؟
رویکرد ما نسبت به ایران باید شامل یک دیالوگ فعال و مستقیم با گروههای اپوزیسیون متعهد به تغییرات دمکراتیک و حقوق بشر بنیادین باشد، و این باید برای هر جامعه متمدن امری طبیعی باشد. این بحث پیشرفت کرده است. من امیدوارم وزارت خارجه به این موضوع توجه کند؛ باید که اینطور باشد. وقتی برای اولین بار من به این پارلمان وارد شدم، مجاهدین خلق ایران یک سازمان در لیست بود. وزارت خارجه این لیستگذاری را توجیه میکرد. این لیستگذاری لغو گردید. در سراسر جهان هم لغو شده است. مردم آگاه می شوند که سازمان مجاهدین و خانم رجوی مبارزان تغییر دمکراتیک هستند. و توسط برنامه 10 مادهیی که ما از آن شنیدهایم تحکیم شده است.

• سر راجر گیل
آن لیستگذاری، البته، تنها بعد از یک اقدام دادگاه عالیه ملغی گردید.
مارگارت فریر نماینده دیگر پارلمان انگلستان از حزب ملی اسکاتلند در سخنان خود نقض آزادی بیان، سانسور و سرکوب مطبوعات و روزنامه نگاران توسط رژیم را محکوم کرد و گفت:
حزب ملی اسکاتلند نسبت به محدود کردن مطبوعات در ایران نگرانی جدی دارد. رژیم ایران در رتبه هفتم از نظر اعمال بیشترین سانسور در جهان قرار دارد. این رژیم همچنین در مقام 173 از 180 کشور جهان در مورد شاخص آزادیهای مطبوعات در جهان است. براساس گزارش 2016 گزارشگر ویژه ملل متحد، تا ماه ژانویه امسال حداقل 47 روزنامهنگار و کاربر اینترنت در ایران زندانی شدها ند. براساس گزارشاتی از فریدم هائوس، روزنامه نگاران بطور مستمر بابت تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه جمهوری اسلامی دستگیر و زندانی میشوند.

سامی ویلسون عضو پارلمان انگلستان در سخنان خواستار قرار گرفتن عاملان و آمران جنایات صورت گرفته علیه مردم ایران در هر سمت و منصبی که هستند، در مقابل دادگاههای بین المللی شد. وی همچنین خواستار اعمال تحریمها علیه رژیم بخاطر نقض گسترده حقوق بشر در ایران شد. وی تاکید کرد:
در نهایت، یک پیام روشنتر باید به رژیم ایران ارسال شود که دولت ما آماده برقراری نزدیکترین روابط با گروههای اپوزیسیون است که ما معتقدیم توانایی ایجاد مخالفت داخلی با رژیم ایران را دارند. چنین روابطی یک پیام روشن دیگر به رژیم ایران خواهد بود که صرف نظر از اینکه این موضوع چقدر برای آنها آزاردهنده و مایه بیآبرویی آنها خواهد شد، ما حاضر خواهیم بود با افرادی که با آنها مخالف هستند کار کنیم.

دکتر فیلیپا ویتفورد نماینده پارلمان انگلستان از حزب ملی اسکاتلند در سخنان خود گفت:
بسیاری از ما – بطور خاص ما در اسکاتلند – وقتی حسن روحانی در 2013 به قدرت رسید خیلی رویکرد مثبتی داشتیم چون او در گلاسگو تحصیل کرده بود و ما انتظار داشتیم او یک رویکرد متعادلتر غربی اتخاذ کند. او متعهد شد حقوق بشر را بهبود بخشد، و احتمالاً او در محقق شدن توافق هستهیی سال گذشته نقش داشته است. متأسفانه موضوع حقوق بشر عمیقاً مایه افسردگی ما شده و اگر چیزی هم بوده است، موضوعات بدتر هم شدهاند.
وی سپس نقض گسترده حقوق زنان را در قوانین و در اعمال سرکوبگرانه رژیم علیه زنان میهنمان مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد . به عنوان بخشی از یک اقدام قوی، ما باید از اپوزیسیون حمایت کرده و برای دمکراسی در ایران تلاش کنیم.
فبین هامیلتون نماینده پارلمان انگلستان از حزب کارگر در سخنانش گفت:
حزب کارگر معتقد است که به یک اقدام فراگیر و متمرکز در سطح جهان نیاز است تا به رژیم ایران نشان دهیم تا کجا ما نگران تعدی و تجاوز به حقوق بشر و انجام اعدامهای وحشیانه و صدور احکام با سوء استفاده از مذهب در ایران هستیم.
در پایان این استماع توبیاس الوود، معاون پارلمانی دولت برای امور خارجی و مشترک المنافع در پاسخ به سخنان و سوالات نمایندگان گفت:
ما در اینجا به بحث در مورد حقوق بشر در ایران می پردازیم ، موضوع حقوق بشر در ایران، مانند یک تابلوی نقاشی تاریک و دلگیر است که هرآنچه را که در ایران اکنون وجود دارد نشان می دهد.. ما به کار با هم در این زمینه ادامه خواهیم داد.