سنای آمریکا - جلسه استماع کمیته بانکی:‌ فراخوان به تمدید قانون تحریم های کنگره علیه رژیم آخوندی

کمیتة بانکی سنای آمریکا، جلسة استماعی را دربارة تحریم‌های رژیم پس از برجام و اجرای توافق اتمی با حضور دو تن از مقامات دولت اوباما برگزار کرد.

در جلسة کمیتة بانکی سنای آمریکا که با حضور استفن مول هماهنگ‌کنندة اصلی اجرای توافق اتمی در وزارت خارجه و آدام زوبین معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی برگزار شد، وجوه مختلف تحریم‌ها علیه حکومت آخوندی بعد از برجام مورد بررسی قرار گرفت و سناتورها خطاب به مقامات دولتی، ضرورت برخورد با رژیم به‌خاطر تروریسم، برنامة موشک‌های بالیستیک و نقض حقوق بشر را مورد تأکید قرار دادند.
آنها هم‌چنین خواهان تمدید قانون تحریم‌های کنگره علیه رژیم شدند و بر لزوم جلوگیری از دسترسی این رژیم به سیستم مالی آمریکا تأکید کردند.
سناتور ریچارد شلبی رئیس کمیتة بانکی سنا در سخنان افتتاحیة خود با اشاره به حمایت رژیم آخوندی از تروریسم و برنامة موشک‌های بالیستیک آن، تصریح کرد: «با توجه به اینها و سایر تهدیدات جدی که (رژیم) ایران روشن ساخته ادامه خواهد یافت، دولت باید در صورت نقض توافق (اتمی) توسط (رژیم) ایران، از توانایی و ارادة اعمال مجدد تدابیر تنبیهی سریع برخوردار باشد».
سناتور شرود براون رئیس دموکرات‌ها در این کمیته نیز تأکید کرد، فارغ از این‌که ما از برجام حمایت کرده و یا مخالف آن بوده‌ایم، همگی ضرورت ادامة نبرد با تهدید موجود (رژیم) ایران برای ایالات متحده و متحدانمان را به‌رسمیت می‌شناسیم. این مستلزم آن است که دولت تحریم‌های موجود را اعمال کند، اهداف جدیدی برای تحریم مشخص کند، تلاش (رژیم) ایران را برای (دستیابی به) تکنولوژی‌های نظامی سد کند و گام‌های دیگری برای مقابله با (این رژیم) و عوامل تروریستش مثل حزب‌الله بردارد».
آدام زوبین معاون وزارت خزانه‌داری در سخنان خود در جلسة استماع کمیتة بانکی سنای آمریکا بار دیگر تأکید کرد که فارغ از رفع تحریم‌های مربوط به توافق اتمی، سایر تحریم‌های آمریکا علیه رژیم پابرجاست؛ از جمله ممنوعیت سرمایه‌گذاری در ایران توسط آمریکایی‌هایی و ممنوعیت دسترسی رژیم به بازارهای مالی آمریکا.
وی گفت: «ما قول نداده‌ایم و هیچ‌گونه طرحی هم نداریم که به (رژیم) ایران (امکان) دسترسی به سیستم مالی آمریکا را بدهیم... ما همة تحریم‌های مربوط به مقابله با فعالیت‌های مخرب (رژیم) ایران خارج از پروندة اتمی را حفظ کرده‌ایم. (رژیم) ایران هم‌چنان حامی اصلی تروریسم در جهان است و نقشی قابل توجه و غیر مفید در منطقه ایفا می‌کند. به حزب‌الله و رژیم اسد و حوثی‌ها در یمن پول و تسلیحات می‌دهد، به توسعة برنامة موشک‌های بالیستیک خود در نقض قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه می‌دهد و هم‌چنان حقوق بشر را در داخل ایران نقض می‌کند».
استفن مول نیز در سخنانش تصریح کرد که رژیم تاکنون به‌طور کامل به التزاماتش تحت برجام گردن گذاشته است. وی هم‌چنین گفت که رژیم اکنون تحت بزرگ‌ترین نظام مانیتورینگ و بازتأیید تاریخ انرژی اتمی قرار دارد و اگر تصمیم به نقض توافق بگیرد، این امر بلافاصله مشخص خواهد شد.
استفن مول اضافه کرد: «هم‌زمان ما توان خود را برای بازگرداندن همان مجازات‌هایی که... (رژیم) ایران را به پای میز مذاکره آورد، حفظ کرده‌ایم».
در جلسة کمیتة بانکی سنا، سناتور باب کورکر رئیس کمیتة روابط خارجی و سناتور رابرت منندز از حزب دموکرات در سخنان خود خطاب به مقامات دولت اوباما، تأکید کردند که ضروری است قانون تحریم (رژیم) ایران تمدید شود.
سناتور منندز هم‌چنین نسبت به خطرات تجارت با رژیم به‌خاطر سلطة سپاه پاسداران بر اقتصاد ایران هشدار داد.
سایت کمیتة بانکی سنای آمریکا - ۵ خرداد ۹۵