بحران راس نظام آخوندی و اظهارات رفسنجانی درباره طرح جایگزینی فوری خامنه ای

رفسنجانی اعلام کرد کمیته جدید برای انتخاب گزینه‌هایی برای (خامنه‌ای) در صورت مرگ یا بیماری وی، مشغول کار است.

رفسنجانی گفت: «از همان اوایل یک کمیته سه نفره‌ را هیأت‌رئیسه به‌صورت مخفیانه تعیین کرد و با ۳۰۰، ۴۰۰ نفر صحبت کردند و افکار آنها را در‌نظر می‌گیرند... البته دوره‌ی آن کمیته تمام شد و کمیته‌ی جدیدی آمده و مشغول کار است. افراد خاصی را که مناسب‌تر باشند، پیدا می‌کنند».
وی افزود: البته خود مجلس خبرگان به‌خاطر احتمال به‌وجود آمده است. هر لحظه‌ای که رهبری مشکل پیدا کند و یا مریض شود و یا فوت کند و یا اشکالاتی از لحاظ قانونی پیدا کند، باید به‌گونه‌یی آماده باشیم که بلافاصله اقدام کنیم.

در حالی که کمتر از یک هفته به برگزاری جلسه مجلس خبرگان ارتجاع باقیست، رفسنجانی اعلام کرد، اگر رئیس این ارگان هم نباشد در زمانی که نیاز باشد، نقش خود را ایفا خواهد کرد و «خیلی با ریاست فرق ندارد».
وی گفت فعلا بنای کاندیداتوری برای ریاست ندارد. روزنامه شرق وابسته به باند رفسنجانی و روحانی نوشت:‌ به کار بردن قید «فعلا» نشان می‌دهد که ممکن است هاشمی تا چهارم خرداد که روز افتتاحیه و تعیین ریاست و هیات رئیسه خبرگان است، در نظر خود تغییری بدهد.

آخوند هاشم‌زاده هریسی، عضو خبرگان از باند رفسنجانی گفت: رفسنجانی افرادی مثل امینی کاندیدا شوند که بهترین گزینه کنونی می‌تواند باشد. 

در مقابل، آخوند شجونی از باند خامنه‌ای گفت: «ریاست خبرگان نباید به دست غیر انقلابیها بیفتد. یقین بدانید به دست رفسنجانی نخواهد افتاد. با این حرفهایی که خودش، زنش و دخترش می‌زنند. اینها ضدانقلابی شدند و مهره‌های سوخته هستند. اینها می‌گویند رهبری شورایی یا می‌گویند مرگ بر آمریکا نگویید».

در ادامه حملات به آخوند روحانی به خاطر پیامدهای برجام، جعفری عضو مجلس رژیم گفت: شیشه عمر برجام ترک برداشته است... دولت بیش از حد مسائل (نظام) را به برجام و پسابرجام وابسته کردند ولی امروز مشخص شد که در بعد از برجام نیز دشمنی دشمنان هم‌چنان سرجای خود است. به نظر می‌رسد امروز مسئولان دولتی در یک برزخ گیر کرده‌اند.

آخوند مجتبی ذوالنور عضو دیگر مجلس رژیم در پاسخ به این حرف رفسنجانی که اگر دستاوردهای برجام منتشر شود منتقدان شرمنده خواهند شد گفت: «رفسنجانی باید این شرمندگی را متوجه کسانی کنند که آب خوردن مردم را نیز وابسته به مذاکرات می‌دانستند... اظهارات هاشمی را باید نوعی فرار به جلو دانست زیرا او از مدافعان برجام بود... متأسفانه هیچ اثری از نتایج برجام پیدا نیست و (نظام)، هم محدودیت در فعالیتهای هسته‌یی را پذیرفت و هم تحریمها به‌طور واقعی لغو نشد».