جنابات جنگی بشار اسد و بحران انسانی در حلب، تصویب قطعنامه شورای امنیت ملل متحد

جنایات جنگی رژیم اسد درحلب و کشتار مردم بیگناه هم چنان در کانون خبرها و توجهات بین المللی به ویژه در منطقه و کشورهای عربی و اسلامی است.

اورینت نیوز متعلق به اپوزیسیون سوریه روز چهارشنبه گزارش داد بمباران شهر حلب برای دوازدهمین روز ادامه یافت .
بحران انسانی حلب که وجدان بشریت معاصر را جریحه دار کرده. با شنیدن سخنان کسانی که زیر بمباران بوده اند،ملموستر می شود:
دکتر ابوالیاس پزشک شهر حلب، و همکار پزشک شهید دکتر محمد وسیم معاذ که در بیمارستان قدس حلب در بمباران این بیمارستان که جهان را تکان داد کشته شد در گفتگویی با سی ان ان می گوید:‌ دکتر محمد وسیم معاذ متخصص بزرگی بود, او یک ارزش علمی بود. باوجود تمامی فرصت ها و پیشنهادهایی که به وی داده شد که حلب را ترک کرده و در محل بهتری زندگی کند, اما او تصمیم گرفته بود کودکان را رها نکند ووظایف انساندوستانه خود را باوجود تمامی سختی ها انجام دهد.
 دکتراسامه ابو الیاس با اشاره به حداکثر 30پزشک در حلب برای 250تا 300هزار نفر مردم منطقه آزاد شده می گوید: ما درحقیقت امیدمان را ازدست داده ایم, اما ما مجبوریم که کارمان را انجام دهیم, اگر از شهر حلب دیدن کنید ترکیبی از ساختمان های ویران شده, خون و اجزای بدن انسان ها را می بینید, این چیزی است که اکنون حلب شبیه آن است.
دکتر اسامه در ادامه این گفتگو می گوید:‌ واقعیت امر این است که آنچه در حلب در جریان است, کمتر از فاجعه نیست و تمام جهان تنها نظاره گراست , تمامی کشورها می بینند درحلب چه میگذرد, همه می دانند وخونریزی و تکه پاره شدن اطفال را به چشم خود می بینند, مردم عمق درد انسانی را که مردم حلب تحمل می کنند را می بینند ولی هیچکس دستی برای کمک, به سوی این شهروندان مظلوم این شهر, دراز نمی کند.
جهان با سکوتش در برابر جنایات و درد و رنجی که مردم بی گناه متحمل می شوند, به آن رژیم جنایتکار کمک کرده است.
پیام دکتر اسامه که قصد دارد به حلب بازگردد این است تلاش کنید هرکاری می توانید انجام دهید تا که حلب بعنوان شرمی بر وجدان بشریت باقی نماند,
تلویزیون کانال 4 خبری انگلستان تصاویری از بیمارستان القدس حلب لحظاتی قبل از بمباران آنرا منتشر کرد . در این تصاویر کوتاه دکتر محمد وسیم معاذ، آخرین متخصص اطفال در حلب لحظاتی قبل از جان باختن دیده می شود
خبرگزاری فرانسه بعد از جان‌باختن آخرین پزشک اطفال حلب طی گزارشی دربارة او نوشت: در شهر حلب که بر اثر جنگ ویران شده، دکتر محمد وسیم معاذ، قبل از این‌که مرگ به‌سراغ خودش بیاید، مأموریتش را نجات جان کودکان تعیین کرده بود.... او فرد شوخ‌طبعی بود... فقط از گودی چشمانش می‌شد خستگی عظیم کسی را دید که هر روز، بی‌وقفه در تلاش بود تا کودکان بیمار و مجروح بر اثر بمباران‌های رژیم (اسد) در مناطق تحت کنترل اپوزیسیون در حلب را نجات بدهد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه 14اردیبهشت با صدور قطعنامه یی خواستار حفاظت از بیمارستان ها و درمانگاهها درمناطق جنگی شد. تصویب این قطعنامه که به اتفاق آرا صورت گرفت کمتر از یک هفته بعد از حملات هوایی رژیم اسد و روسیه به بیمارستانی در شهر حلب سوریه است. در این حمله بیش از 30نفر شامل پزشکان، بیماران و کودکان کشته شدند
شورای امنیت هدف قرار دادن مراکز پزشکی را قویا محکوم کرد و اعلام کرد چنین حملاتی جنایات جنگی است
فرانسوا دلاتر Francois Delattre سفیر فرانسه گفت این یک” ” قطعنامه مهم” بود و هشداری قوی برای مرتکبین حمله به مراکز پزشکی می فرستد که ”هیچ مصونیتی” درکار نخواهد بود.

در چنین شرایط فاجعه باری فعالیت های دیپلماتیک برای ممانعت از تداوم جنایات جنگی رژیم اسد و رژیم آخوندها و مزدوران و متحدان آنها به کندی دنبال میشود.
همزمان با مذاکرات دمیستورا با وزیر خارجه روسیه که تنها ابراز امیداوری می کنند که در ساعتهای آینده آتش بس برگزار شود جان کری وزیر خارجه آمریکا طی گفتگویی با خبرنگاران به بشار اسد نسبت به عواقب رعایت نکردن تو افق آمریکا و روسیه برای آتش بس و حل بحران سوریه هشدار داد . جان کری با اشاره به استراتژی بشار اسد برای گرفتن حلب تاکید کرد سوریه راه حل نظامی ندارد.وزیر خارجه آمریکا خطاب به اسد گفت: با این رویکرد جنگ به پایان نخواهد رسید.
در همین حال الجزیره طی گزارشی مستند گفت:‌ فریبکاری روسیه پوششی است برای ادامه جنایتهای جنگی. الجزیره با اشاره به اعلام روسیه برای خروج از سوریه در اواخر اسفند سال گذشته گفت: امریکا و انگلستان به این موضوع شک کردند. وزیر خارجه انگلستان فیلیپ هاموند گفت روسیه می گوید از سوریه عقب نشینی کرده ولی این عقب نشینی جا به جایی نیروهاست.
الجزیره افزود:‌ منابع غربی گفتند که در سوریه همچنان هلی کوپترهای ka52 برای پشتیبانی از نیروهای زمینی روسی مورد استفاده قرار می گیرند

اورینت نیوز خبرگزاری اپوزیسیون سوریه روز چهارشنبه گزارش داد: انقلابیون سوری در حلب توانستند مواضع نظامی در نزدیک مقرهای بزرگ نیروهای اسد در محلة الزهرا به کنترل در آورند.
بنا به این گزارش، انقلابیون سوری تهاجم نظامیان بشار اسد و مزدوران شبه نظامی را پس راندند و دهها تن از آنها را کشته و مجروح کردند.
همچنین یک دستگاه تانک تی 55 و یک نفر بر بی ام پی و یک توپ 122 میلیمتری و شمار دیگری از تجهیزات نظامی نیروهای اسد و شبه نظامیان وابسته به رژیم آخوندی منهدم شد.
رزمندگان سوری همچنین با حفر یک تونل در زیر مقر های نیروهای بشار اسد، ساختمان این جنایتکاران را منفجر کردند که باعث کشته و مجروح شدن تعدادی از آنها و نابودی مقر نظامیان اسد شد.