پناهجوی ایرانی که در استرالیا در اعتراض به وضعیت غیر انسانی کمپ خودسوزی کرده بود درگذشت

بنا به گزارشهای منتشر شده پناهجوی ایرانی که در اردوگاه پناهندگان در گینه نو در اعتراض به شرایط طاقت فرسا این اردوگاه، در مقابل چشمان هیأت کمیسیاریای عالی پناهندگان دست به خودسوزی زده بود، متأسفانه بر اثر شدت جراحات وارد، جان باخت.

این پناهجوی ایرانی که امید نام داشت و ۲۳ ساله بود، به مدت سه سال  در اردوگاه پناهجویان در جزیره نائورو در گینه نو زندگی می کرد.
خاطرنشان می شود دولت استرالیا به منظور کاهش شمار پناهجویانی که با قایق عازم سواحل این کشور می‌شوند، طی سال‌های گذشته این پناهجویان را تا پایان رسیدگی به درخواست پناهندگیشان به اردوگاه‌هایی در خارج از خاک آن کشور، از جمله جزیره ناتورو و کشور پاپوآ گینه نو می فرستد. که امید یکی از این پناهجویانی بود که دولت استرالیا وی به این ارودگاه فرستاده بود.
خاطرنشان می شود دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت طی اطلاعیه یی در این باره خودسوزی این پناهجوی ایرانی اعلام کرد: ”مقاومت ایران تأسف عمیق خود را از خودسوزی یک پناهجوی ۲۳ ساله ایرانی که هنگام بازدید هیأت کمیساریای عالی پناهندگان از اردوگاه پناهندگان در گینه نو صورت گرفت، اعلام می‌دارد.
این پناهنده ایرانی که حال او بسیار وخیم گزارش شده است، از جمله حدود ۸۰۰ پناهنده ایرانی و افغانی می‌باشد که خود را به استرالیا رسانده بودند اما دولت استرالیا با نقض استانداردهای به‌رسمیت شناخته شده پناهندگی این پناهجویان را به جزایر پاپوآ گینه نو فرستاده است.
دادگاه عالی در پاپوآ گینه نو روز هفتم اردیبهشت (۲۶ آوریل) وجود کمپهای پناهندگی استرالیا در خاک این کشور را نقض قانون اساسی گینه نو دانست و حکم داد که این کمپها باید بلافاصله تعطیل شود. اما دولت استرالیا اعلام کرد هیچ‌یک از این پناهندگان را به خاک خود راه نخواهد داد.
مقاومت ایران جامعه جهانی به‌ویژه کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را به محکومیت بدرفتاری استرالیا با پناهجویان ایرانی و اخراج آنها از خاک این کشور که نقض آشکار کنوانسیونها و معاهدات بین‌المللی است فرا‌می‌خواند و از پارلمان، احزاب سیاسی و سازمانهای مدافع حقوق پناهندگان و حقوق‌بشر در استرالیا می‌خواهد به یاری این پناهندگان بشتابند و مانع اعمال فشار بر آنها و بازگرداندن آنان به ایران گردند.