تظاهرات اعتراضی در لندن در محکومیت شرکت‌دادن فاشیسم دینی حاکم بر ایران در کنفرانس «کمک‌رسانی به سوریه»

تظاهرات اعتراضی ایرانیان آزاده در لندن در محکومیت شرکت‌دادن فاشیسم دینی حاکم بر ایران در کنفرانس «کمک‌رسانی به سوریه»،  با حضور نمایندگان مجلسین انگلستان و شخصیت‌های مدافع حقوق بشر برگزار شد.

تظاهرات ایرانیان آزاده و اشرف‌نشان‌ها صبح روز 4 فوریه مقابل پارلمان انگلستان شروع شد و عصر همان روز در برابر بنگاه فکری چتم‌هاوس ادامه یافت.
در تظاهرات در مقابل پارلمان انگلستان که مورد توجه گستردة خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی و عربی قرار گرفت، نمایندگان مجلسین و شخصیت‌های مدافع حقوق بشر با محکوم‌کردن شرکت دادن فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران که سرچشمه مشکلات در سوریه است در کنفرانس کمک رسانی به سوریه، مداخلات تروریستی رژیم در منطقه و نقض فاحش حقوق بشر در داخل ایران، به‌ویژه موج فزایندة اعدام‌ها در دوران آخوند روحانی، بر حمایت خود از مقاومت مردم ایران برای برقراری آزادی و دموکراسی تأکید کردند.
استیو مک‌کیب نمایندة پارلمان انگلستان نیز در سخنان خود، گفت: «ما نمی‌توانیم با حکومتی دوست باشیم که حقوق بشر را رعایت نمی‌کند و جوانان را در صف مرگ نگاه داشته است. نمی‌توانیم چشمانمان را بر روی این‌همه جنایت ببندیم... این از یک حکومت قصاب حکایت می‌کند... ظریف خودش ناقض صلح است». وی در ادامه بر لزوم تأمین امنیت مجاهدان اشرفی در لیبرتی و حمایت از مقاومت ایران و رئیس‌جمهور برگزیدة آن تأکید کرد.
لرد دیوید آلتون نمایندة مجلس اعیان انگلستان سخنران بعدی تظاهرات لندن، اظهار داشت: «...نسل‌کشی سال‌هاست که در ایران ادامه داشته و حال در سوریه نیز شاهد آن هستیم... در دوران روحانی، بیش از دو هزار اعدام در ایران صورت گرفته است... هیچ چیز در ایران از زمانی که او به قدرت رسیده تغییر نکرده، بلکه اوضاع وخیم‌تر هم شده است».
وی حضور نمایندة فاشیسم دینی در کنفرانس کمک‌رسانی به سوریه را محکوم کرد و سپس خطاب به اعضای مقاومت ایران، گفت: «من به شما به‌دلیل ثبات، صبر و پیگیری‌تان طی 30 سال گذشته برای (احقاق) حقوق دیگران، تبریک می‌گویم. ما شکرگذاریم که افرادی مانند خانم رجوی... را داریم».
جیمز فیتزپاتریک نمایندة پارلمان انگلستان در سخنرانی‌اش به نقض فاحش حقوق بشر و اعدام‌ها و جنایات رژیم آخوندی اشاره کرد، و گفت: «این (موارد) توسط دبیرکل سازمان ملل نیز تأیید شده است... ما نمی‌توانیم نقض حقوق بشر را نادیده بگیریم... ما از پارلمان به اینجا آمده‌ایم تا حمایت خود را از شما ابراز کنیم؛ به این حمایت ادامه خواهیم داد تا آرزوهایمان در ارتباط با حقوق بشر در ایران تحقق یابد».
مارگارت اوون وکیل برجستة حقوق بشر در انگلستان در سخنانش در تظاهرات لندن، گفت: ظریف وزیر خارجة (رژیم) ایران در لندن است تا دربارة صلح در سوریه صحبت کند و این برایم شرم‌آور است؛ من انزجارم را نسبت به نمایندة وحشتناک‌ترین رژیم در جهان که اکنون در لندن است تا درباره صلح در سوریه صحبت کند ابراز می کنم. (رژیمی که) مسئول اعدام‌های فراقانونی و نقص عضو است و مردان، زنان و کودکان را می‌کشد، (نمی‌تواند) دربارة صلح در سوریه صحبت کند. این رژیم با حمایت از رژیم اسد که میلیون‌ها سوری را می‌کشد و جابجا می‌کند، مسئول (وضعیت سوریه است)... «(رژیم) ایران همچنین کودکان بی‌گناه را اعدام می‌کند... هیچ رژیم دیگری در جهان مثل (این رژیم)، دست به اعدام نوجوانان نمی‌زند... و به‌عنوان یک وکیل حقوق بشر و مدافع حقوق زنان می‌گویم، هیچ رژیم دیگری وجود ندارد که این‌قدر زن‌ستیز باشد، مادران جوان را اعدام کند... و زنان را شکنجه کند... در انتظار روزی هستم که خانم رجوی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران، (به کشورش) بازگردد».
مالکولم فاولر عضو کانون وکلای انگلستان و ولز در سخنرانی‌ خود بر حمایت گستردة نمایندگان پارلمان انگلستان از جنبش مقاومت ایران تأکید کرد، و گفت: «رژیم ایران هیچ اهمیتی برای حقوق بشر به‌خصوص حقوق کودکان قائل نیست. در دوران ریاست جمهوری روحانی باصطلاح مدره بیش از ۲۰۰۰ نفر اعدام شده‌اند... این (واقعیت) حکمران مدره‌یی است که با او به مذاکره نشسته‌اند...».
نماینده جوامع ایرانی در لندن، در تظاهرات اشرف نشانها در برابر پارلمان انگلستان گفت: .....
دست‌اندرکاران این رژیم، به‌خاطر جنایاتشان باید در مجامع بین‌المللی تحت حسابرسی و محاکمه قرار بگیرند.
ما ایرانیان مقیم لندن، دست‌دادن با مهره‌های این رژیم جنایتکار را مایة ننگ دموکراسی دانسته و آن‌را محکوم می‌کنیم و خواستار اخراج این جنایتکاران از مراکز دموکراتیک هستیم.
معامله با این رژیم آن‌را از سرنوشت محتومش که سرنگونی است، نجات نخواهد داد سرمایه‌گذاری روی این رژیم مثل سرمایه‌گذاری و شرط‌بندی روی اسب مرده است و نتیجه‌یی جز ضرر و زیان برای معامله‌گران نخواهد داشت.
ما از دولت انگلستان می خواهیم برای توقف اعدام در ایران، به خصوص اعدام زنان و جوانان، با همه اهرمهای ممکن رژیم آخوندی را تحت فشار بگذارند و هرگونه رابطه اقتصادی و سیاسی با این رژیم را مشروط به توقف اعدام و شکنجه در ایران نمایند.
 
تظاهرات ایرانیان در لندن مورد توجه رسانه‌های خبری قرار گرفت؛
خبرنگار الجزیره در لندن، گفت: “مخالفان ایرانی و پارلمانترهای (انگلستان) برای ابراز مخالفت خود با سفر ظریف و محکوم‌کردن نقض حقوق‌بشر (در ایران) در اینجا گرد آمدند.
دیوید آلتون عضو مجلس اعیان انگلستان گفت: کشورهای غربی و دولت انگلستان باید این‌را درک کنند که با این کارشان، می‌توانند در نقض حقوق‌بشر در ایران نقش داشته باشند.
الجزیره، اضافه کرد: تظاهر‌کنندگان دعوت از یک مقام (رژیم) ایران را باعث تشویق (حکومت) تهران در دخالت‌های بیشتر در امور منطقه و صدور بنیادگرایی و تروریسم می‌دانند».

تلویزیون الجزیره: 941116

تلویزیون العربیه نیز در گزارشی از تظاهرات هموطنانمان در پایتخت انگلستان، گفت: در اعتراض به حضور وزیر خارجة رژیم ایران در اجلاس سوریه در لندن، معترضان ایرانی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان با پوشیدن لباس زندانیان و حمل نمادهایی مانند میله‌های زندان و چوبه‌های دار، به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کردند. این تظاهرات در محکومیت شرکت‌دادن رژیمی که خود بخشی از مشکل و بحران سوریه و همدست دیکتاتور خون‌آشام این کشور است، در مقابل پارلمان انگلستان برگزار شد».
العربیه 16/1194ساعت751 0 دقیقه 3

اینترنشنال بیزنس تایمز نیز، گزارش داد: «معترضین در میدان پارلمان و میدان سنت جیمز تجمع کردند تا علیه حضور وزیر (رژیم) ایران در کنفرانس حمایت از سوریه در لندن تظاهرات کنند...
... حسین عابدینی...، گفت: «ظریف... جزو رژیمی است که هزاران نفر را برای جنگ در سوریه و قتل عام مردم این کشور اعزام کرده است... رژیم ایران ده‌ها میلیارد دلار برای (بشار) اسد فرستاده است؛ پس بسیار غیر منطقی و غیر اخلاقی است که آن‌را در این کنفرانس دخیل کنند - این مانند دعوت از یک نفر برای خاموش‌کردن آتشی است که خودش عمداً آن‌را ایجاد کرده است».
اینترنشنال بینزس تایمز: 941115