سناتور مک کین: باید مشکل اسد و داعش را باهم حل کنیم

سناتور جان مک کین و سناتور لیندزی گراهام که به بغداد سفر کرده اند در مصاحبه یی با شبکه تلویزیون سی بی اس بر اعزام نیروی زمینی به عراق و سوریه تأکید کردند.

سناتور جان مک کین گفت: «ما با دومشکل یعنی داعش و اسد روبرو هستیم و مجبوریم هر دو مشکل را حل کنیم. بزرگترین خطایی که می توانیم مرتکب شویم نوعی اتحاد با روسیه است چرا که خواسته های پوتین وسیعاً با خواسته های ما متفاوت است .
روشن است که باید داعش را از بین ببرید. اما همزمان شما باید یک منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنید تا به بشار اسد این پیام را بدهد که کشتار زنان و کودکان را متوقف کند».

مصاحبه  جان مک کین و سناتور لیندزی گراهام با تلویزیون سی. بی اس. از بغداد
سی بی اس:‌ در سوریه دو مشکل است، بشار اسد و داعش طرحهای شما برای حل هردوی آنها چیست؟“.

سناتور جان مک کین: ”خوب من فکر می‌کنم شما مجبورید هردو را حل کنید و بزرگترین خطایی که می‌توانیم مرتکب شویم نوعی اتحاد با روسیه است، از آنجا که خواسته‌های ولادیمیر پوتین وسیعاً با خواسته‌های ما متفاوت است.

اولاً روشن است که باید داعش را از بین ببرید.
اما همزمان شما باید یک منطقه پروازممنوع ایجاد کنید که این پیام را به بشار اسد بفرستد که می‌تواند بمباران بشکه‌ای مردم و کشتار شهروندان بیگناه خود از مرد و زن و کودکان و آواره نمودن میلیونها نفر را متوقف کند که ما اکنون تلاش می‌کنیم از عهده آن بر آئیم.“

سی.بی.اس: ”سناتور گراهام این دو درگیری نظامی همزمان است که سناتور مک‌کین هم اینک ترسیم کرد. آیا فکر می‌کنید مردم آمریکا برای آن نوع تعهد، در سوریه آمادگی دارند؟ “.

سناتور لیندزی گراهام:” بهتر است آماده باشند، زیرا اگر داعش را در سوریه جایی که اقامتگاههای آن است نابود نکنیم، ما در کشور خودمان مورد حمله قرار خواهیم گرفت.
منطقه آماده جنگ است، این منطقه از داعش متنفر است، داعش به‌دنبال کشورهای عرب سنی می‌باشد و ترکیه نیز از داعش متنفر است. همچنین کل منطقه خواستار رفتن اسد است.
لذا فرصتی است که با رهبری آمریکا هردو کار را انجام دهیم که داعش را قبل از این‌که در کشورمان مورد حمله قرار گیریم نابود کنیم و اسد را نیز بیرون کنیم و پایتخت عربی دیگری را به دمشق ندهیم.
ما اکنون یک روز و نیم است که در عراق هستیم.
رژیم ایران در همه جای عراق است. آنها خلایی را که در زمان رفتن ما ایجاد شده پر کرده‌اند. و این منطقه به همان میزان که در مورد سیطره داعش نگران است در مورد رژیم ایران نیز نگران است.“

سی.بی.اس:” سناتور گراهام، رابرت کیگان از وال استریت ژورنال نوشته بود که نوع عملیاتی که شما توصیه می‌کنید نیازمند ۴۰ تا ۵۰ هزار نیروست.
آیا این چیزی است که مردم باید مورد توجه قرار دهند؟“

سناتور لیندزی گراهام: ”فکر می‌کنم اینکار نیازمند نیروی بیشتری است اما خبرهای خوب این است که ۹۰ درصد این نیرو از منطقه به‌دست می‌آید. نیرویی که جان (مک کین) و من در مورد آن صحبت می‌کنیم ۱۰ درصدش توسط قدرتهای غربی تأمین می‌شود.
نیرویی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم از ارتشهای منطقه‌ای خواهد بود. ارتشهای بزرگ منطقه‌ای از عربستان سعودی، مصر و ترکیه.
آنها ارتشهای منطقه‌ای دارند.
اگر شما اسد را روی میز قرار دهید، آنها وارد جنگ خواهند شد.
بنابراین اکثر این جنگ توسط این منطقه انجام خواهد شد.
آنها هزینه این جنگ را خواهند داد.
اما چیزی که در مورد عراق می‌توانم بگویم این است که رئیس‌جمهوری بعد آمریکا با داعش در عراق روبه‌رو خواهد بود.
چرا که آنچه که ما در این‌جا داریم کوچک است، تمرکز محدودی دارد و نتایج محدودی خواهد داد.
ژنرال مک فارلند کار بسیار خوبی با توانمندیهای محدود انجام می‌دهد.
ما نیروی آمریکایی کافی در عراق برای نابودی داعش به این زودی نداریم.“

سناتور جان مک کین:” من معتقدم ما رمادی را در خلال مدت زمان نسبتاً کوتاهی پس می‌گیریم.
اما این تازه شروع است.
فلوجه، موصل و سایر (نقاط) هستند. ما به حضور قدرتمندتری نیاز داریم.
و دوباره می‌گویم در حالی که اکثر کاندیداهای ما در مورد پناهندگان زیاد حرف می‌زنند، ما می‌بینیم که اسد عامل اصلی این آوارگان است که به اروپا سرازیر شده و موجب چنین بهت و حیرتی در آمریکا شده‌اند.
یک منطقه پروازممنوع دست‌کم پناهگاهی برای برخی از این پناهندگان تأمین می‌کند.“