رئیس‌جمهور جدید آرژانتین یادداشت تفاهم با رژیم ایران بر سر پرونده بمب گذاری بوئنوس آیرس را لغو میکند

رئیس‌جمهور جدید آرژانتین مائورو ماکری اعلام کرد: یادداشت تفاهم این کشور با رژیم ایران بر سر تحقیقات پروندة بمب‌گذاری سال 1994 در بوئنوس آیرس را لغو خواهد کرد.

توضیح:‌در 27تیر 1373، یک حمله تروریستی با کارگذاری یک خودروی انفجاری قدرتمند در برابر ساختمان آمیا در بوئنوس آیرس، 85 کشته و بیش از200 مجروح بر جای گذاشت.
حدود سه‌ هفته بعد از انفجار، مقاومت ایران اعلام کرد، این عملیات تروریستی، «در تهران توسط سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و وزارت خارجة رژیم طراحی شده و در شورای عالی امنیت رژیم به‌تصویب رسیده است».
تحقیقات در این پرونده به صدور احکام جلب بین‌المللی علیه رفسنجانی و چند تن دیگر از سردمداران رژیم از جمله وزیر خارجه و وزیر اطلاعات و دفاع وقت رژیم منجر شد؛ اما در ژانویة سال ۲۰۱۳ (دی‌ماه ۹۱) رژیم آخوندی و دولت کریستینا فرناندز برای باصطلاح یک تحقیقات مشترک دربارة این پرونده، و در اصل پاک کردن اطلاعات دست داشتن رژیم در این جنایت تروریستی، یک یادداشت تفاهم را به امضا رساندند که البته با مخالفت‌های شدیدی مواجه شد.
در اردیبهشت‌ماه 93 دادگاه فدرال آرژانتین این توافق را غیر قانونی دانست و از دولت خواست از آن پیروی نکند.
قاضی شهید آلبرتو نیسمن که پروندة جنایت تروریستی رژیم را در آرژانتین پیگیری می‌کرد قصد داشت شواهدی را دربارة تبانی میان حکومت آخوندی و مقام‌های دولت آرژانتین برای لاپوشانی نقش رژیم در جنایت تروریستی بوئنوس آیرس افشا کند؛ اما روز 18 ژانویه 2015تنها چند ساعت قبل از شهادت‌دادن در برابر کنگرة آرژانتین، کشته شد. این ترور جنایتکارانه به یک بحران سیاسی و اجتماعی در آرژانتین تبدیل شد و تظاهرات بزرگ مردمی همراه با اعترضات گسترده علیه فرناندز وبند وبست وی با رژیم آخوندی صورت گرفت.
دولت فرناندز همواره از یادداشت تفاهم با رژیم آخوندی دفاع می کرد، اما رئیس‌جمهور جدید آرژانتین قصد دارد سیاست متفاوتی را در پیش بگیرد. وی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از پیروزی‌اش در انتخابات، گفت: «من به کنگره لغو (یادداشت تفاهم با رژیم ایران) را پیشنهاد خواهم کرد... این (توافق) نه تنها کمکی به اتحاد آرژانتینی‌ها نکرده، بلکه نگذاشته تصویر منسجمی از خودمان به جهان ارائه کنیم».
وال استریت ژورنال در مقاله‌یی با عنوان «احیای آرژانتین»، دربارة روی کار آمدن مائورو ماکری رئیس‌جمهور جدید آرژانتین، می‌نویسد: «(او باید) تحقیقات معتبری را دربارة مرگ مشکوک آلبرتو نیسمن... انجام بدهد... (نیسمن) علیه هفت تن از (مقام‌های رژیم) ایران به‌دلیل جنایت (بمب‌گذاری سال 94 بوئنوس آیرس) اعلام جرم کرده بود...
گاردین: بوئنوس آیرس هرالد: وال استریت ژورنال - ۲ آذر ۹۴
 
حکومت آخوندی ضمن ابراز نگرانی نسبت به موضع‌گیری رئیس‌جمهور جدید آرژانتین دربارة لغو یادداشت تفاهم با رژیم، در این رابطه به سوز و گداز پرداخت:
سپاه خامنه‌ای در خبرگزاری خود، نوشت: «اولین گام ضد نظام رئیس‌جمهور منتخب آرژانتین... وی از ارسال لایحه‌ای به کنگرة کشورش برای لغو یادداشت تفاهم نظام و آرژانتین دربارة «آمیا» خبر داد».
وزارت اطلاعات آخوندی نیز در خبرگزاری خود، نوشت: «تغییر رویة احتمالی بوئنوس آیرس در پروندة آمیا؛ اولین خوش‌خدمتی رئیس‌جمهور جدید آرژانتین به صهیونیستها.
رئیس‌جمهور جدید غرب‌گرای آرژانتین در نخستین سخنرانی خود بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که این کشور توافق همکاری با نظام در مورد پرونده آمیا را لغو می کند».
این رسانه وزارت اطلاعات رژیم، در ادامه از فعال شدن مجدد پرونده قتل مشکوک نیسمن، دادستان ویژه رسیدگی به پرونده انفجار آمیا که رژیم آخوندی از مظنونان آن است ابراز نگرانی کرد و نوشت: روی کاری آمدن رئیس جمهور جدید موجب داغ شدن دوباره ماجرای آمیا شده است.