اوباما:‌ اگر رژیم ایران از شروط توافق لوزان تبعیت نکند، آمریکا از مذاکرات خارج می شود

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با رئیس جمهور برزیل به رژیم آخوندی هشدار داد اگر از شروط توافق لوزان تبعیت نکند، آمریکا  از مذاکرات خارج می شود.

باراک اوباما گفت: اختلافات ریشه ای میان آمریکا و رژیم ایران وجود دارد که یک شبه برطرف نمی شود، هدف از مذاکرات اتمی تکیه بر اعتماد نیست بلکه تعیین شیوه یی برای راستی آزمایی است تا مسیرهای گذشته رژیم ایران را از دستیابی به سلاح اتمی قطع کنیم. چارچوب توافقی که در لوزان صورت گرفت اگر بطور موثری اجرا شود به هدف عدم دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی رسیده است. اگر رژیم ایران از این توافق تبعیت نکند و اگر توافق بدی باشد از مذاکرات بیرون می کشم.

باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی خود در واشینگتن تصریح کرد: اگر ما نتوانیم تضمینهای را ارائه کنیم که مسیرگذشته دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی مسدود شده باشد، اگرنظام بازرسی ها و نظام راستی آزمایی  کافی نباشد، در آنصورت ما توافقی نخواهیم داشت. ما این را برای رژیم ایران روشن کرده ایم و خبر خوب این است که شرکای 1+5 ما در این مذاکرات همین احساس را دارند. با توجه به رفتار گذشته رژیم ایران، این امر به سادگی حاصل نمی شود یعنی با یک اعلام ازجانب رژیم ایران یا چند بازرسی گاه و بیگاه، بلکه باید یک مکانیزم جدی و سخت برای راستی آزمایی باشد. این آزمایش نشان خواهد داد که ایا ما توافقی خواهیم داشت یا خیر.

جان کری و ظریف عصر چهارشنبه بار دیگر با هم گفتگو کردند.
عراقچی، معاون وزیر خارجه رژیم گفت: بعضی مسائل اختلافی هنوز وجود دارد، که در مورد آنها توافق حاصل نشده و بعضی از متون هنوز نوشته نشده. حاضر نیستیم به هر قیمتی توافقی کنیم.
یک عضو هیأت مذاکره‌کننده رژیم به نام تخت‌روانچی گفت که رژیم عدم توافق را به یک توافق بد ترجیح می‌دهد. وی افزود: ما به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم وارد مجتمع های نظامی شود.
بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت مجلس رژیم به سی.ان.ان گفت: بازرسی مراکز نظامی مرز سرخ است. وی افزود: لغو تحریمها ممکن است زمان بیشتری ببرد، اما در همان روز اول توافق باید اعلام شود که تحریمات برداشته خواهند شد.
رئیس کمیته اتمی مجلس ارتجاع نیز گفت که نظام، بازرسیهای متعارف آژانس را می‌پذیرد.
در همین حال، به گزارش رسانه‌های رژیم، یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل، روز چهارشنبه وارد تهران شده و قرار است روز پنجشنبه با آخوند روحانی دیدار کند. خامنه‌ای در سخنرانی اخیر خود تصریح کرده بود توافقی که اجرای آن مشروط به نظر آژانس باشد، مورد قبول او نخواهد بود.

آخوند حسن روحانی گفت: دستیابی به توافق جامع هسته یی در چارچوب مذاکرات ژنو و لوزان در صورتی که طرف مقابل دنبال زیاده خواهی نباشد امکان پذیر است. رئیس‌جمهور رژیم در عین حال تهدید کرد، اگر روزی دولتهای غربی توافق را زیرپا بگذارند، آمادگی کامل خواهیم داشت تا مسیر را شدیدتر از آنچه در ذهن غربیهاست به حالت اول برگردانیم.

سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا تأکید کرد: اکنون زمان توقف مذاکرات با رژیم ایران است.
سناتور میچ مک کانل تأکید کرد: باراک اوباما و جان کری باید از مذاکرات هسته یی با رژیم ایران عقب بکشند و هدف از مذاکرات را مورد بررسی  مجدد قرار دهند زیرا روند مذاکرات با رژیم ایران عمیقا نگران کننده است”.
سناتور میچ مک کانال افزود: رژیم ایران فراتر از برنامه اتمی خود در حال تلاش گسترده برای توسعه موشکهای بالیستیک و حمایت از جریانات آلت دست تروریستی مانند حزب الله لبنان و حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه و حوثی ها در یمن است. رفتار تجاوزکارانه این رژیم چالش جدی برای جهان و منطقه خاورمیانه محسوب می شود. یک توافق بد با رژیم ایران تنها باعث وخیم تر کردن این وضعیت خواهد شد.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی کنگره آمریکا نسبت به توافقی که می‌تواند مانند کره شمالی منجر به ساخت بمب اتمی توسط رژیم ایران شده و عواقب مصیب‌باری به همراه داشته باشد، هشدار داد.
رئیس کمیته امور خارجی کنگره آمریکا با اشاره به این که امضای توافقنامه برنامه اتمی کره‌شمالی را از بین نبرد، افزود: خامنه ای اعلام کرد هیچگاه با بازرسیهای ”در هر زمان و از هر کجا “ موافقت نخواهد کرد بهویژه از سایتهای نظامی رژیمش. بدون داشتن تصویرکاملی از برنامه اتمی رژیم ایران، و بدون توانایی کامل در بازرسی از این سایتها,  ما فقط قادر به راستی آزمایی در تاریکی هستیم همانطور که در کره شمالی بود.

رویتر به نقل از دپیلماتهای غربی خبر داد دو طرف به یک راه حل نزدیک شده‌اند هر چند که مقامات رژیم میگویند که دسترسی به سایت های نظامی خط سرخی است که توسط خامنه‌ای تعیین شده است.
مقامات آمریکایی اعلام کردند شش قدرت سیستمی را درآورده‌اند که تضمین میکند که آژانس انرژی اتمی دسترسی لازم را داشته باشد.