افشای تاکتیک‌ها و طراحی فریبکارانه خامنه ای در مذاکرات اتمی با جامعه جهانی

گزارشی از کمیسیون تحقیقات دفاعی و استراتژیک شورای ملی مقاومت ایران
تاکتیکها و اصول حاکم بر رویکرد رژیم در مذاکرات اتمی و اهداف آن برای خرید زمان و حفظ برنامه بمب‌سازی

طی یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر شورای ملی مقاومت ایران در واشینگتن، مقاومت ایران با انتشار یک گزارش تحقیقی و کارشناسانه، طرحهای فریبکارانة حکومت آخوندی در مذاکرات اتمی با جامعه جهانی را که هدفش حفظ برنامه بمب‌سازی در عین رسیدن به توافقاتی برای خلاصی از تحریمهاست افشاکرد.
علیرضا جعفرزاده در این کنفرانس مطبوعاتی گفت:
این گزارش که توسط کمیسیون تحقیقات دفاعی و استراتژیک شورای ملی مقاومت ایران تهیه شده، اولین بررسی در نوع خود به‌شمار می‌رود و با اتکا به منابع علنی و هم‌چنین منابع و بررسی‌های درونی و محرمانة رژیم به بررسی اصول حاکم بر مذاکرات از جانب رژیم آخوندی و هم‌چنین تاکتیکهایی می‌پردازد که رژیم برای دستیابی به اهداف خود در مذاکرات دنبال کرده است.
دو گزارش محرمانة دفاتر مطالعات سیاسی بررسی‌های حقوقی مجلس رژیم که در این ارزیابی مورد استفاده قرار گرفته‌اند برای توجیه نمایندگان مجلس ارتجاع تدوین شده و توسط منابع مقاومت ایران از داخل رژیم به‌دست آمده است. این گزارش‌ها دربرگیرندة وجوهی از ارزیابی‌های درونی و محرمانة رژیم از مذاکرات هسته‌یی است.
گزارش مقاومت ایران با تأکید بر این‌که رژیم تحت فشار تحریم‌ها و از موضع ضعف و استیصال به مذاکرات تن داده و گفتگوها تماماً تحت نظارت شخص ولی فقیه ارتجاع دنبال شده تأکید می‌کند، خط مشی خامنه‌ای که مورد توافق همة سران رژیم هم هست این بوده که گفتگوها باید روی وجوه لو رفته و غیر قابل انکار برنامة اتمی متمرکز باشد؛ اما هم‌زمان باید تمامیت دستگاه و به‌طور خاص ساختار بمب‌سازی هسته‌یی دست‌نخورده باقی بماند و اساساً در کادر مذاکرات قرار نگیرد. این کلیدی‌ترین عامل در رویکرد رژیم در مذاکرات بوده است.
پخش بخشی از صحبت های خامنه ای:
ما میخواهیم این تحریم برداشته بشه, خیلی خوب, این یک بده بستانه, حرفی نداریم در این زمینه یه چیزی بدیم یه چیزی بستانیم, تحریمها برداشته بشود اما صنعت هسته ای متوقف نباید بشود لطمه نباید بخورد, این حرف اول, از اول این حرف رو زدیم و دنبال کردیم تا امروز.
علیرضا جعفر زاده در تشریح طرحهای فریبکارانه رژیم از آغازمذاکرات تاکنون گفت: رژیم ضمن اصرار بر «اعتمادسازی» و دادن تضمین‌های بی‌ارزش شفاهی، مستمراً از پاسخ به سئوالات جدی و مشخص به‌خصوص دربارة ابعاد نظامی احتمالی برنامة اتمی‌اش طفره رفته و در این رابطه کارشکنی کرده است.
گزارش مقاومت ایران دو برهة مذاکرات متمرکز کشورهای غربی با رژیم را بین سال‌های 2003 تا 2004 و 2013 تا 2015 را مورد بررسی قرار داده و 7 اصل  حاکم بر رویکرد مذاکرات از جانب رژیم و 8 تاکتیک رژیم برای تحقق اهدافش را فاش کرده است که اصول  آن عبارتند از:
- تصمیم‌گیرها در ارتباط با مذاکرات، همواره در بالاترین سطح صورت گرفته و تیم مذاکره‌کننده عملاً پیش‌برندة خطوط خامنه‌ای بوده‌اند.
-    رژیم همواره تلاش کرده وجوه نظامی برنامة اتمی را از مذاکرات به‌دور نگه دارد و یا عامدانه آنها را مینیمیزه و مبهم کند.
-    مذاکرات و حتی توافقات همواره بر سر موارد افشا شدة برنامة هسته‌یی رژیم بوده است.
-    اصل پرده پوشی و عدم ارائة پاسخ‌های ضروری، حرکت در ابهام، عدم پاسخگویی به سئوالات آژانس، ارائه حداقل جواب آن‌هم در صورت ضرورت مطلق.
-    تلاش برای اینکه کلیت دستگاه اتمی رژیم دست‌نخورده باقی بماند و در هیچ برهه‌یی تحقیقات و پیشرفت متوقف نشده است.
-    حل وفصل مسائل جدی از طریق دادن قول‌های شفاهی و در عین حال به عقب انداختن و بی جواب گذاشتن تحقیقات آژانس
-    استفاده از مذاکرات و ابراز تمایل به گفتگو، به‌عنوان ابزاری برای ممانعت از اتخاذ یک سیاست قاطع از سوی جامعة جهانی و یک پوش مناسب برای ادامة پروژة اتمی
گزارش مقاومت ایران سپس اضافه می کند که رژیم برای دستیابی به اهداف فوق‌الذکر، دست‌کم 8 تاکتیک مختلف را به‌کار گرفته که عبارتند از:
-    خریدن زمان و کش‌دادن مذاکرات.
-    دور کردن توجهات و تمرکز از وجوه احتمالی نظامی برنامة اتمی، به‌حاشیه‌راندن این موضوعات و به‌تعویق‌انداختن پاسخ به این موارد.
-    عدم ارائه یا به تأخیر انداختن دسترسی آژانس به نقاط حساس و ضروری.
-    عدم ارائة اطلاعات و عدم شفافیت در مورد پروژه‌ها، شبکه‌های قاچاق، اقدامات غیر قانونی تا نقطه‌یی که چاره‌یی نباشد و دست رژیم توسط سایر منابع رو شود... این یکی از اصلی‌ترین شگردهای رژیم در مذاکرات بوده که به‌جز در مواقعی که مطلقاً چاره‌یی نداشته و یا اطلاعات متقن از سایر منابع به دست آژانس و طرف‌های مذاکره‌کننده رسیده، به ارائة حداقل اطلاعات اکتفا کند تا مذاکرات ادامه یابد.
-    احاله‌دادن پاسخ به مسائل به گزارشات مطول و بررسی گزارشات توسط طرف‌حساب‌ها.
-    القاء امیدواری نسبت به پیشرفت مذاکرات تا زمینه برای چانه‌زنی و گرفتن امتیاز از جانب رژیم بیشتر بشود.
-    خارج‌کردن موضوع تحقیقات و توسعه از حیطة مذاکرات.
-    و تلاش برای کسب توافق و زد و بندهای دوجانبه و حاشیه‌یی و سوار شدن بر آنها به‌جای حل و فصل موضوع در مذاکرات جمعی و طرح موارد توافق‌شده به‌صورت حاشیه‌یی به‌عنوان توافق جمعی. یکی از تاکتیک‌های رژیم این بوده که وقتی در مذاکرات جمعی احتمال موفقیت نمی‌داده، به مذاکرة جداگانه با رئیس آژانس یا نمایندگان کشورها می‌پرداخته تا بتواند در ملاقات‌های جداگانه و خصوصی امتیاز بگیرد و رضایت آنها را جلب کند؛ اما بعد همین‌را به‌عنوان توافق جمعی اعلام کند.
گزارش کارشناسانة مقاومت ایران سپس فاکت‌ها و نمونه‌های اثباتی همین اهداف و تاکتیک‌های فریبکارانة رژیم در مذاکرات را در چندین صفحه ذکر کرده است.
4 تیر 1394