هراس خامنه ای از بحران نظام و پیامدهای مذاکرات اتمی

خامنه‌ای با اعضای مجلس ارتجاع ـ که روز سه‌شنبه مجداً لاریجانی را به عنوان رئیس خود انتخاب کردند، دیدار کرد و به آنان نسبت به استفاده از موقعیت فعلی‌شان برای انتخابات آینده هشدار داد. ولی فقیه ارتجاع تأکید کرد: شاکله مجلس رژیم بایستی بر اساس حرفهای خمینی وضعیت نامه او باشد و توصیه کرد که اعضای مجلس رژیم نسبت به دولت آخوند روحانی گروکشی نکنند و در جلسات نسبت به وزیران ادب داشته باشند.

خامنه‌ای در زمینه مذاکرات اتمی گفت: «مسأله اتمی به صورت یک گره درآمده، حتی اگر مسأله اتمی حل شود، سریالهای دیگری نظیر حقوق‌بشر در انتظار آنهاست. وی تأکید کرد مواضع رسمی رژیم در مورد مذاکرات اتمی، همان حرفهایی است که او به صورت علنی، زباناً و کتباً گفته است.

یک توصیه مربوط به نحوه رفتار دوستان آقایان و خانمها در این سال آخر است مراقب باشید که عامل انتخابات آخر سال بر روی نحوه اقداماتی که در این سال می‌کنید اثر نگذاره.  ... نطقی که می‌کنید این تحت تأثیر عامل انتخابات آخر سال نباشد. فرض کنیم چنین انتخاباتی وجود نداره

تعامل که میگیم معناش این نیست که بین نماینده و بین وزیر یک نوع گروکشی انجام بگیره، میگی ول کن تا ول کنم، مثلاً. این جوری نباید باشد. .... پس تعامل رو با گروکشی اشتباه نباید کرد.
نکته بعدی این است که در مورد تعامل در مجلس به خصوص در کمیسیونها به وزرا اهانت نشه. به من شکایت می‌کنند. بعضی از وزرای محترم شکایت می‌کنند که ما میریم توی کمیسیون با یک لحن اهانت‌آمیزی، من البته معتقدم همه با هم برادرند، .... نگاه تحقیر و اهانت و ریشت دست من هست، پدرتون در میارم هم نباید داشت. با ادب باید برخورد کرد. ادب در همه مراحل لازمه،

بنده عقیده‌ام این است که اگر ما توانستیم تولید رو در داخل تقویت کنیم حل مسأله هسته‌یی آسان خواهد شد. خب مسأله هسته‌یی به صورت یک گره درآمده، این راه‌حل، راه‌حلهایی دارد، اون راه‌حلها متوقف به تقویت درونی ماست، اگر این تقویت در درون انجام بگیرد. اون کار آسان خواهد شد. غیر از مسأله هسته‌یی، سریالهای دیگری در انتظار ماست. ... این تنها مسأله ما نیست. دنباله‌اش مسائل گوناگون، حقوق‌بشر و امثاله و امثاله. همین این مسال حلش آسان خواهد شد...

آخرین مطلب هم این است که در مورد مسائل هسته‌یی مواضع همان چیزهایی است که ما علناً اظهار کردیم، همان چیزی که گفتیم البته بعضی چیزها هست که انسان اینها رو در علن اظهار نمیکنه به‌طور خصوصی اظهار میکنه، این هست، مواردی از این قبیل هست، لاکن اون چیزهایی که علناً گفته شده دقیقاً همان چیزهایی است که به مسئولین هم همانها گفته شده، و هم زباناً گفته شده، هم کتباً گفته شده، مواضع اساسی نظام اینهاست. و ما معتقدیم که برادران ما مشغول کارند، مشغول تلاشند، واقعاً عرق می‌ریزند، توی این زمینه‌ها دارند کار می‌کنند، بایستی انشاءالله با امید به خدا و توکل به خدای متعال بر همین مواضع پافشاری کنند».
تلویزیون رژیم

همزمان با شروع گفتگوها، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد بازرسی از مراکز نظامی رژیم ایران باید جزئی از توافق نهایی باشد.
امانو در مصاحبه با روزنامه لوموند و خبرگزاری فرانسه گفت: رژیم ایران با اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرده است، پروتکلی که بر اساس آن بازدید سرزده ازمراکر اتمی و در صورت لزوم، مراکز نظامی مجاز است.
امانو گفت: اگر توافق نهایی امضا شود، رژیم ایران همانند 120 کشوری که پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند، با باررسیهای آژانس روبه‌رو خواهد بود.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: در صورت امضای توافق اتمی «چندین ماه لازم خواهد بود» تا مشخص شود آیا برنامه اتمی رژیم ایران ابعاد نظامی داشته یا نه، و «سال‌ها طول خواهد کشید تا بتوانیم با اطمینان خاطر بگوییم که تمامی فعالیت‌های اتمی این رژیم برای مقاصد صلح‌آمیز بوده‌ است.

در همین حال دور جدید مذاکرات اتمی رژیم آخوندی با گروه 1+5 روز چهارشنبه با یک روز تاخیر در وین آغاز شد.
عراقچی، معاون وزیرخارجه رژیم پیش از شروع مذاکرات در وین گفت: هرچه به مراحل آخر مذاکرات نزدیک‌تر می‌شویم، بحث‌ها جدی، پیچیده و جزئی‌تر می‌شود. وی افزود: وقتی که کار نگارش پیش نویس تمام شود و مورد موافقت قرار گیرد، توافق نهایی را خواهیم داشت و این کاری است که هنوز ما در نقطه‌ای نیستیم که بتوانیم، بگوییم که به سرعت تمام می‌شود.
معاون وزیر خارجه رژیم هم‌چنین احتمال تمدید مذاکرات بعد از 10 تیر را نیز مطرح کرد.
.