اعتراضات مردمی به افزایش قیمت سوخت و خودسوزی راننده تهیدست یک موتورسیکلت

حذف بنزین سهمه یی و افزایش ۴۰درصدی قیمت آن

صبح روز سه شنبه ۵خرداد ۹۴در یک حادثه تکاندهنده در تهران راننده تهیدست یک موتورسیکلت که برای تأمین لقمه یی نان برای خود و خانواده اش با موتور کار می کرد، در اعتراض به گران شدن بنزین خود را در پمپ بنزینی در منطقه 2 تهران به آتش کشید و به بیمارستان شهدا در تجریش منتقل شد.
حوالی ظهر نیز جمعی از رانندگان وسایل نقلیه و تاکسیرانان ورامین در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در خیابان منتهی به فرمانداری تجمع کردند. نیروی انتظامی به آنها یورش برد و به ضرب و شتم آنان پرداخت.
غروب روز دوشنبه ۴خرداد به دنبال انتشار خبر افزایش قیمت حاملهای انرژی، در یک پمپ بنزین در شهرستان رباط کریم در استان تهران، میان معترضان و مأموران سرکوبگر درگیری روی داد و مردم شیشه های پمپ بنزین را شکستند. ۱۰ تن از مردم دستگیر شدند. تاکسیرانهای مهرشهر کرج نیز در اعتراض به حذف سهمیه بنزین توسط رژیم آخوندی دست به اعتراض زدند.
نیروهای سرکوبگر اعم از نیروی انتظامی، مزدوران بسیجی و نیروهای اطلاعاتی در تهران، در وحشت از گسترش اقدامات و تظاهرات اعتراضی نسبت به افزایش قیمت سوخت، به حالت آماده باش در آمده اند.
رژیم آخوندی از روز سه شنبه 5خرداد، در یک اقدام ضد مردمی سوخت سهمیه یی را حذف و قیمت بنزین را به صورت تک نرخی و با افزایشی ۴۰درصدی به ۱۰۰۰ تومان افزایش داد. سهمیه بنزین تاکسی ها و یارانه سوخت در بخش کشاورزی را نیز حذف شده است. این اقدام موجی از افزایش قیمتها را به دنبال خواهد داشت که فشار اصلی آن بر اقشار تهیدست که عمده جمعیت کشور را تشکیل می دهند، وارد می شود. میلیونها تن که هم اکنون نیز قادر به تأمین حداقل زندگی خود نیستند.
به نوشته رسانه های حکومتی در ۴۰۰ روز گذشته قیمت بنزین ۱۱۸ درصد، بنزین سوپر ۱۰۰ درصد، گاز مایع ۳۲۶ درصد، نفت سفید۵۰ درصد، نفت کوره۲۰۰ درصد و گازوئیل حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است (خبرگزاری حکومتی مهر- 4خرداد).
رژیم آخوندی درحالی با افزایش قیمت سوخت تسمه از گرده مردم محروم می کشد که میلیاردها دلار اموال آنها را در چاه ویل پروژه های ضد ملی اتمی و صدور جنگ و بحران به سوریه و عراق و لبنان و یمن و دیگر کشورهای منطقه می ریزد. حمید حسینی عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح می کند: «با نزدیک‌ شدن به فصل تابستان، برخی پالایشگاه‌های کشور به سمت تعمیرات اساسی می‌روند و ممکن است حدود دو ماه تعطیل باشند. فشارهای منطقه یی و ماجرای یمن، تأمین و خرید بنزین را برای دولت دشوار و حجم یارانه‌ها و مسائل دیگر، شرایط را با گذشته متفاوت کرده است» (خبرگزاری حکومتی مهر- 4خرداد).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۵ خرداد ۱۳۹۴ (۲۶مه ۲۰۱۵)