مجمع پارلمانی شورای اروپا - بیانیه کمیته امور سیاسی و دموکراسی در مورد ساکنان لیبرتی

ضرورت تضمین سلامت و امنیت ساکنان لیبرتی
مقامات عراقی باید 7 گروگان را آزاد کنند

کمیته امور سیاسی و دموکراسی مجمع پارلمانی شورای اروپا، که متشکل از سناتورها و نمایندگان پارلمانهای 47 کشور اروپا و آسیای مرکزی است، طی قطعنامه یی ضمن تأکید بر حقوق مجاهدان اشرفی در زندان لیبرتی با ابراز نگرانی از سخنان وزیر دادگستری حکومت مالکی که از استرداد مجاهدین به رژیم ایران دَم زده بود، اعلام کرد:
ساکنان کمپ لیبرتی اشخاص حفاظت‌شده تحت کنوانسیون 4 ژنو بوده و به گفتة کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل، از حفاظت تحت قانون بین‌المللی برخوردارند.
کمیته امور سیاسی و دموکراسی مجمع پارلمانی شورای اروپا می افزاید : از حدود3000 پناهنده در کمپ لیبرتی تا به امروز 116 تن کشته شدند، 7 تن (شامل 6 زن) به گروگان گرفته شدند، 18 تن درنتیجه محاصرة پزشکی جان باختند و 1300 تن در 4 حمله موشکی در سال 2013، مجروح شده‌اند.
این کمیته از مقامات عراقی می‌خواهد، از فراخوان کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل به دولت عراق برای انجام هر اقدام ممکن به خاطر تضمین سلامتی و امنیت محیط، برای این افراد، تبعیت کند.
مقامات عراقی باید هم‌چنین 7 نفری را که از اشرف به گروگان گرفته‌اند آزاد نمایند.
این کمیته از کشورهای عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا می‌خواهد، به‌طور مطلوبی انتقال ساکنان لیبرتی را مورد توجه قرار داده، به‌ویژه این که کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل، از تمامی کشورها خواسته است، تلاشهایشان را برای یافتن راه‌حلهای انساندوستانه در خارج عراق مضاعف کنند.
بیانیه شورای اتحادیه اروپا 10 آوریل 2014(21فروردین 93)