فراخوانهای 5 دانشمند برنده جوایزنوبل به دولت آمریکا و ملل متحد برای لغو محاصره و تأمین حفاظت لیبرتی

پروفسور کرل برنده جایزه نوبل شیمی
پروفسور داگلاس اوشروف برنده جایزه نوبل فیزیک
پروفسور هرالد زور هاوزن برنده جایزه نوبل پزشکی
پروفسور رابرت گرابز برنده جایزه نوبل شیمی
پروفسور ریچارد رابراتس برنده جایزه نوبل پزشکی

پنج دانشمند برنده جوایز نوبل طی نامه هایی به سازمان ملل و دولت آمریکا، جنایات صورت گرفته علیه اشرفیها به عنوان افراد حفاظت شده، به ویژه کشتار اول سپتامبر در اشرف و حمله موشکی دسامبر گذشته به لیبرتی را محکوم کردند و خواستار رفع محاصره ضد انسانی علیه ساکنان لیبرتی شدند.
درنامه های این دانشمندان که ازجمله برای سفیر آمریکا در عراق و نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد و رئیس یونامی ارسال شده، ازجمله آمده است:
شما میدانید 3000 تن ساکنان لیبرتی رسما بعنوان افراد حفاظت شده و افراد مورد نگرانی توسط کمیساریای عالی پناهندگی ملل متحد شناخته شده اند. آنها همچنین توسط دولت آمریکا نیز بعنوان افراد حفاظت شده شناخته شده اند و ایالات متحده متعهد به حفاظت از آنها تا تعیین تکلیف نهایی شده است. بنابراین از شما میخواهیم هر تلاشی که در توان شماست برای حفاظت از آنها به عمل آورید و دولت عراق را وادار به رعایت حقوق آنها کنید.
دانشمندان برنده جایزه نوبل با ابراز انزجار شدید از محاصره ضد انسانی لیبرتی، اعمال محدودیتهای غیر قابل قبول در تأمین الزامات اولیه معیشتی و پزشکی و بهداشتی علیه ساکنان لیبرتی را محکوم کردند و دولت آمریکا و سازمان ملل را به انجام تعهداتشان دراین زمینه طبق قراردادهای مشخصی که امضا کرده اند و طبق قوانین و کنوانسیونهای بین المللی، فراخواندند.
دانشمندانی که به ارسال این نامه ها مبادرت کرده اند عبارتند از:
-پروفسور رابرتس محقق ارشد آزمایشگاه بیولب در نیو انگلند، برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 1993
-پروفسور کرل ازآمریکا برنده جایزه نوبل شیمی در 1996
-پروفسور داگلاس اوشروف فیزیکدان برجسته امریکایی، برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1966
-پرفسوررابرت گرابز ازآمریکا برنده جایزه نوبل شیمی سال 2005،
- پروفسور هرالد زورهاوزن دانشمند آلمانی، برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 2008