ناهید همت آبادی:‌ نکاتی جالب از زندگی موسیقیدانان بزرگ جهان - قسمت ۷

پس از اینکه ایگور استراوینسکی قطعه ای موسیقی باله برای موسسه برادوی تصنیف نمود، مدیر برنامه به او تلفن کرد که: «موفقیت موسیقی شما بازهم بسا بیشتر و چشمگیرتر خواهد شد چنانچه در تنظیم سازها نیز تغییراتی دهید». و استراوینسکی به او پاسخ داد: «من الساعه با همین موفقیت بزرگ اول هم بسیار خوشحالم».

***********

فرانس لیست در کنسرتی خصوصی در حضور تزار روس مشغول نواختن پیانوست که تزار ناگهان رو به یکی از ملازمان کرده و با صدایی نسبتا بلند دستوراتی به او صادر میکند. با این کار تزار، لیست هم بلافاصله دست از نواختن پیانو برداشته، دستها را خونسرد روی زانوان گذاشته و انگار نه انگار که مشغول نواختن پیانو بوده؛ ساکت میماند. با گذشت لحظاتی که لیست همچنان برجای مانده و نواختن پیانو را دوباره از سر نمیگیرد، تزار از او میپرسد چرا از نواختن دست کشیده است؟ و لیست با لحنی نیشدار پاسخ میدهد: «وقتی بزرگان سخن میگویند، وظیفه خدمتگزاران است که سکوت کنند!!».

************

پس از نوشیدن شراب در شرابخانه ای معروف که صاحب آن از تحسین کنندگان یوهانس برامس بود و علاقه ی هنرمند بزرگ را به شرابهای خوب میدانست، در پایان صرف غذا برای اظهار ارادت و احترام به او، شراب مرغوب دیگری نیز با مارکی مشهور برای آهنگساز و پیانیست پر آوازه آورده و برای جلب توجه او ضمنا با چرب زبانی اظهار میدارد: «این شراب در میان شرابهای من، بنام برامس است؛ هنرمند بزرگ معروف» و برامس پس از نوشیدن جرعه ای از آن رو به صاحب میکده میگوید: «شرابی فوق العاده عالیست. حالا لطفا یکبارهم برای من ـ باخ ـ بیاورید».

اقتباس و تلخیص: ناهید همت آبادی