وضعیت وخامت بار مردم یمن

یکی از اثار ویرانگر کودتای نیروهای نیابتی رژیم ایران در یمن، یعنی شبه نظامیان حوثی، قحطی و گرسنگی مردم و سیل آوارگان در داخل این کشور است. سازمان ملل متحد آژیرهای خطر را به صدا در آورده است. به گزارش یورو نیوز، براساس جدیدترین ارزیابی سازمان ملل متحد دوسوم مردم یمن به دلیل وقوع جنگ با خطر گرسنگی مواجه هستند. این سازمان اعلام کرد: برای مبارزه با قحطی در کشور جنگ زده یمن به دست کم ۲ میلیارد یورو کمک فوری نیاز است.

حدود دو هفته قبل هم سازمان ملل متحد هشدار داده بود که بیش از ۱۰ میلیون نفر در یمن به طور فوری به مواد غذایی نیاز دارند و بیش از دو میلیون کودک دچار سوء تغذیه شدید هستند.
استیون اوبراین، مسئول بخش عملیات انساندوستانه در سازمان ملل متحد گفت: «یمن از نظر نیاز به مواد غذایی یکی از ناامن ترین کشورهای دنیاست. بیش از هفت میلیون نفر از مردم این کشور نمی دانند که وعده غذایی بعدی آنها از کجا تهیه می شود. با وجود تلاشهایی که صورت می گیرد، اگر اقدام فوری صورت نگیرد خطر قحطی یک خطر جدی در سال جاری میلادی است».
کشور یمن از حدود دو سال قبل و به دنبال کودتای شبه نظامیان حوثی درگیر یک جنگ خانمانسور شد. حوثیها که نیروهای نیابتی رژیم ایران هستند و توسط سپاه پاسداران تأمین تسلیحاتی، آموزشی و مالی می شوند، به هیچ راه حل صلح آمیزی برای پایان جنگ تن ندادند.
عربستان سعودی حامی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور قانونی یمن تلاش کرد در مقابل دخالتهای رژیم ایران در این کشور بایستد.
بنا به گزارش سازمان ملل متحد دست کم ۱۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته شده اند و بیش از ۳ میلیون نفر آواره شده اند.