وال ستریت ژورنال: دیپلوماسی تهاجمی فرانسه

وال ستریت ژورنال نوشت: فرانسوا اولاند این هفته یک دیپلوماسی تهاجمی را دنبال می کند. هدف چیست؟.

وال ستریت ژورنال در این مطلب در تاریخ یکم آذر، مینویسد: همزمان با عملیاتی شدن ناو هواپیمابر شارل دوگل در شرق مدیترانه، رئیس جمهور فرانسه در عرصه سیاسی نیز یک دیپلوماسی تهاجمی را در پیش گرفته تا ائتلاف بین المللی علیه تروریسم را هدایت کند.
این حرکت دیپلوماتیک از دیدار با دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان شروع شد. بعد رئیس جمهور فرانسه آن را در واشنگتن و مسکو پیش می برد. دیدار با رئیس جمهور چین هم در کادر همین دیپلوماسی است.
وال ستریت ژورنال می نویسد: این دستور کار فشرده تغییری را در رویکرد این رهبر سوسیالیست از زمان حملات تروریستی 13 نوامبر پاریس نشان می دهد. دولت فرانسه داعش را مسئول قتل عام دانسته و قول داده است پاسخی شدید بدهد.
این حملات فرانسوا اولاند، رهبر فرانسه را به یک هماهنگ کننده نظامی بین المللی تبدیل کرده است .
 فرانسه قدرت نظامی خود علیه داعش در سوریه و عراق را، با رسیدن ناو هوپیمابر شارل دوگل به سه برابر رسانده است.
مقامهای پاریس می گویند: فرانسوا اولاند برای دستیابی به اولویت اول خود که شکست داعش است نیازمند ایجاد یک اتحاد جهانی گسترده می باشد.
الیزابت گیوگو رئیس کمیسیون امورخارجی مجلس ملی فرانسه روز یکشنبه به تلویزیون کانال 5 فرانسه گفت: ”ما نیازمند داشتن استراتژی بسا مهاجم تر و موثرتری می باشیم”.
فرمانده ستاد ارتش فرانسه نیز اعلام کرد: جنگنده های این کشور مواضع داعش در استان رقه سوریه را بمباران کرده اند. او اضافه کرد شش جنگنده فرانسه مراکز این گروه را منهدم کرده است. ناو هواپیما بر شارل دوگل عملیاتش را علیه داعش از روز یکشنبه شروع کرد.
فرانسوا اولاند در ملاقات با دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان گفت: بمباران مواضع داعش را افزایش خواهد داد.
از طرفی نخست وزیر انگلستان گفت: کشورش می بایست نقش بیشتری را در نابودی تروریسم و پایان دادن به جنگ در سوریه به عهده بگیرد. کامرون در جلسه ای در پارلمان انگلستان گفت در ده سال آینده مبلغی معادل 178 میلیارد پوند را برای تقویت بودجه دفاعی انگلستان اختصاص خواهد داد.

هفته آینده هم قرار است اجلاسی با حضور رهبران بیش از 140 کشور در پاریس برگزار شود.
از سوی دیگر، انگلستان نیز در جنگ علیه تروریسم، استراترژی جدید اتخاذ کرده است.
 بعد از حملات خونین پاریس، انگلستان هم می گوید بر دامنه جنگ علیه تروریسم می افزاید.
 در حالیکه انگلستان با 138 جت جنگنده جدید برای جنگ آماده می شود، کامرون خواستار حملات هوایی در سوریه ظرف 2 هفته آینده است.
گفته می شود نخست وزیر انگلستان قصد دارد تا در اسرع وقت وارد حملات هوایی علیه داعش شود.
دیوید کامرون مصمم است تا حمایت مجلس عوام را برای حملات هوایی در سوریه ظرف 2 هفته آینده بدست آورد.
ساندی تایمز گزارش کرده است که اولین بمباران ساعاتی بعد از اینکه نخست وزیر یک رای ”آری” بدست آورد، شروع خواهد شد. منابع مطلع می گویند:کامرون قصد دارد بطور خصوصی نمایندگان پارلمان را نسبت به ضرورت اقدام مانند ”چرچیل و نه چمبرلین” در ارتباط با داعش متقاعد کند.
نخست وزیر در حال تهیه یک طرح 7 ماده ای برای مداخله در سوریه است که در این هفته منتشر خواهد شد...
دیدار دیوید کامرون با فرانسوا اولاند هم در رابطه با این اقدامها بوده است.
دیوید کامرون نیز مانند فرانسوا اولاند معتقد است که بشار اسد جایی در آینده سوریه ندارد. دولت انگلستان بارها بر این موضع تأکید کرده است. این یک عنصر کلیدی در تعیین تکلیف اوضاع در سوریه است.