اتاوا سیتی زن: « توافق ایران یک 'پیروزی' برای دیپلماسی بدبینانه»

روزنامه اتاوا سیتی زن(15ژوئیه2015)طی مقاله یی  تحت عنوان« توافق ایران یک 'پیروزی' برای دیپلماسی بدبینانه» درباره توافق اتمی رژیم ایران نوشت:
همه چیز به کنار، بررسی دقیق محتوای خاص معامله هسته ای این هفته بین رژیم خمینیست ایران و ایالات متحده یک معامله ساختار دقیق از تعهدات صریح ، الزامات، تضمینها و جدول زمانی را نشان می دهد. در جاهایی بطور وحشتناکی پیچیده است، اما در غیر این صورت همه چیز کاملا سر راست است. آمریکایی ها به نمایندگی از چین، فرانسه، روسیه، انگلستان و آلمان مذاکرات را رهبری کردند، و همه چیز به کنار، انتظارات همه طرف های درگیر برآورده شده است. پس کلا یک معامله خوب است.

اما این ارزیابی خوشحالانه تنها می تواند با قرار دادن همه چیز به کنار صورت گیرد، که به معنی کنار گذاشتن تمام چیزهایی است که برای صدها میلیون نفر از ایرانیان، اعراب، اسرائیل و دیگران در خاورمیانه مهم است. این به معنی کنار گذاشتن همه چیزهایی است که شامل خصومت جنایتکارانه و توسعه طلبانه رژیم خمینی در منطقه، و بطور مشخص کنار گذاشتن سرکوب بی وقفه خود مردم ایران توسط رژیم است. حتی اگر ما بتوانیم به رژیم اعتماد کنیم که به میراث مقرون به صرفه رئیس جمهور باراک اوباما متعهد باشد - و تنها یک احمق فکر می کند خمینیست ها می توانند مورد اعتماد قرار گیرند - همه چیز همان چیزی است که حل نشده باقی مانده است.
در بخشهای دیگری از این مقاله آمده است :
اینطور نیست که کانادایی ها کمتر قابل پیش بینی باشند. محافظه کاران بطور قابل اعتمادی حکومت مذهبی توتالیتر صادر کننده تروریسم ایران را تحقیر کرده اند، و این هفته محافظه کاران آشکارا در مورد معامله هسته ای و اینکه آیا تحریم های کانادا باید در پشت سر تحریم های تجاری سازمان ملل برداشته شود در شک و تردید بودند. جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال از موضوع کلا اجتناب کرده است چون صرفنظر از اینکه آنچه او تلاش می کند در مورد آن بگوید، نمی تواند بجز اینکه مانند یک ایده آلیست بنماید کمک کند. اینجا منتقد سیاست خارجی ان دی پی، پال دوار با خیال راحت و قابل پیش بینی مانند یک دموکرات اوباما صحبت می کند: "این معامله امنیت بیشتری برای متحدان ما در منطقه فراهم می کند جهان را به عدم گسترش هسته ای و خلع سلاح نزدیکتر می کند."
«متحدان ما در منطقه" اینطور فکر نمی کنند.
بطور عینی، این معامله به رژیم ایران یک نقشه مسیر ده ساله برای یک برنامه تمام عیار هسته ای، یک اقتصاد رها شده از تحریم، یک برنامه موشک های بالستیک بین قاره ای و کم و بیش دست باز به ادامه سیاست سرکوب در داخل و بربریت فرقه گرایانه در منطقه می دهد. سایه حسن، یک وکیل و فعال تورنتو طرفدار دموکراسی در ایران، به من گفت باید انتظار این را داشتیم، چرا که مذاکرات هسته ای اوباما نمی توانست هیچ نتیجه دیگری تولید کند.
حسن گفت: "اصلا هیچ دستور کار حقوق بشر در مذاکرات از ابتدا وجود نداشت. این به رژیم چراغ سبز برای آدم کشی می دهد. برای فعالان طرفدار دموکراسی در ایران به نظر می رسد هیچ کس برایش مهم نیست، جهان توجهی نمی کند. در کانادا، مطمئن باشید، اگر شما با افرادی که دلسوز رژیم هستند صحبت کنید، فکر می کنند عالی است. هنگامی که تحریم ها برداشته شود این توافق به رژیم اجازه خواهد داد که پول بیشتری را صرف تروریسم و سرکوب مردم کند."
این مقاله در انتها می افزاید :
شورای ملی طرفدار دموکراسی سوریه، که دولت اوباما مدعی پشتیبانی از اهداف آن است، است در مورد آن کمتر دلسرد نبود، چرا که رژیم اسد در دمشق در حال حاضر یک شرکت تابعه تماما متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران و فرماندهان نیروی قدس آن است. شورای ملی سوریه در بیانیه ای اشاره کرد "معامله با قدرت های جهان به فعالیت های تروریستی ایران در منطقه که توسط عواملش در سوریه، لبنان، عراق و یمن انجام می شود نمی پردازد. ایران تقریبا به طور قطع قصد استفاده از پول نقد به تازگی در دسترس و اقتصاد تقویت شده برای سرپا نگه داشتن عواملش و تلاش در دفاع از هژمونی خود در منطقه، که باعث درگیری و خونریزی بیشتر می شود دارد."
و این در عصر اوباما بهترین چیزی است که پیش می آید. ما فقط چیزها را به پایین جاده یک دهه یا بیشتر هل می دهیم. در این میان، برای خمینیست ها، بعثی های اسد، سپاه تروریست بدر در عراق، حزب الله در هم لبنان و هم سوریه، و حوثی ها در یمن، همه چیز خوب بنظر می آید. بجز این، معامله هسته ای که اوباما روز سه شنبه اعلام کرد یک پیروزی دیپلماسی بود. اوباما اعلام کرد "ما راه طولانی برای رسیدن به این نقطه طی کرده ایم".
در واقع کرده ایم.