ژنرال پترائوس: تهدید اصلی منطقه و عراق رژیم ایران است

ژنرال پترائوس برجسته ترین فرمانده کل نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی درعراق و فرمانده پیشین سنتکام، درمصاحبه مهمی با واشینگتن پست، تاکید کرد که تهدید اصلی منطقه و عراق حکومت آخوندیست.

ژنرال دیوید پترائوس در پاسخ به این سؤال که بعد از چهار سال که به عراق برگشتی چه احساسی داری؟ گفت: این احساس را دارم که ما فرصتها را از دست دادیم. این شامل اشتباهاتی است که ما یعنی آمریکا در اینجا کردیم.
وی در ادامه گفت: تهدید اصلی برای ثبات طولانی مدت عراق و تعادل منطقه بصورت عامتر داعش نیست بلکه شبه‌نظامیان شیعه هستند که بسیاری مورد حمایت و برخی تحت کنترل رژیم ایران هستند..
در موقعیتی خطیر، این شبه‌نظامیان به خیابانهای عراق بازگشتند و... نه تنها سنیان افراطی بلکه سنیان شهروند را پاکسازی کردند و علیه آنها دست به جنایت زدند...
ژنرال پترائوس گفت: علت مستقیم از هم گسستن عراق افزایش دیکتاتوری، فرقه‌گرایی و فساد دولت عراق بعد از خروج آخرین نیروهای رزمی آمریکایی در سال 2011 بود. اعمال نخست‌وزیر عراق(نوری مالکی) عمده دستآوردهای افزایش نیرو را بر باد داد. سنیان عراقی را از خود جدا کردند و بار دیگر زمینه مساعدی برای کاشتن تخمهای افراطی‌گرایی در مناطق سنی بوجود آوردند و مسئولیت زیادی متوجه مالکی است.
ژنرال دیوید پترائوس پاسخ به سؤالی در باره نقش پاسدار قاسم سلیمانی در قتل سربازان آمریکایی و حمله با خمپاره به سفارت آمریکا، گفت: رژیم ایران بخشی از مشکل و نه راه حل است. هر قدر که رژیم بیشتر در منطقه هژمونی کسب کنند، بیش از پیش به ظهور گروههایی مانند داعش دامن میزند.
وی افزود: در بهار 2008، از طریق یک مقام عراقی، قاسم سلیمانی یک پیام به من داد که “ژنرال پترائوس، تو باید بدانی که من، قاسم سلیمانی، سیاست ایران را در عراق، سوریه، لبنان، غزه و افغانستان کنترل میکنم“.
وقتی پیام آور عراقی از من سؤال کرد، به او چه جوابی بدهد، گفتم به سلیمانی بگو میتواند “به شن مشت بزند”!
ژنرال دیوید پترائوس در مورد چگونگی پیشبرد جنگ با داعش گفت: نیروهای عراقی نباید مناطقی را پاکسازی کنند که نمیتوانند یا نمیخواهند نگه دارند. نیروی “نگه دارنده” زمین باید قبل از عملیات پاکسازی مشخص شود و این، نیاز به نیروهای سنی ضد داعش را برجسته میکند که میتوانند به مناطق عمدتاً سنی بروند و نیروی آزادیبخش دیده شوند، نه نیروی سرکوبگر.
دوم، نیروهای عراقی که دست به عملیات میزنند باید رفتارشان را تغییر بدهند. من از گزارشات جنایات فرقه‌ای بسیار نگران هستم بطور خاص جنایات شبه‌نظامیان که به آدمربایی، قتلهای انتقامی، بیرون راندن سنیان از خانه‌هایشان دست میزنند، این اعمال مهمترین امید داعش برای بقاء است.
سوم، اینکه تهدید شماره یک بلندمدت برای تعادل عراق و منطقه نه داعش که در مسیر شکست است، بلکه شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران است. اگر داعش از عراق رانده شود و نتیجه این باشد که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران ظهور کنند و نیروی امنیتی عراق را همانند حزب‌الله در لبنان، تحت الشعاع خود قرار دهند، این برای ثبات و حاکمیت عراق و برای منطقه بسیار بد است
چهارم، حالا که داریم در مورد مشکلات سخت صحبت میکنیم، سوریه نیز هست. تا زمانی‌که بمبهای بشکه‌ای وجود دارند نمیتوان یک مرکز فرماندهی در داخل سوریه درست کرد تا فرماندهی و کنترل نیروهایی را که تعلیم و تجهیز می‌کنیم به عهده گیرد.