گزارش ویژه الجزیره: رژیم ایران به تولید اولین بمب اتمی نزدیک است

شبکه تلویزیونی الجزیره طی یک گزارش تحقیقی گفت: رژیم ایران از نظر فنی به نقطه ای رسیده که به ساخت اولین بمب اتمی اش نزدیک است.

بنا به این گزارش تحقیقی رژیم ایران از نظر فنی قادر به تولید 25کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شدة 90 درصد است که برای تولید یک بمب اتمی در مدت سه ماه کافی است. این گزارش توسط محققان انستیوی بین المللی بررسی های استراتژیک مورد بررسی قرار گرفته است.
این تحقیقات بر گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی تکیه دارد که موضوع و قابلیت سایت غنی سازی اورانیوم نطنز با بیش از 9100 سانتریفیوژ از نسل اول را مورد بررسی قرار داده است.
محققان معتقدند رژیم ایران قدمهای بلندی در برنامه اتمی‌اش برداشته و در صورتیکه از نظر سیاسی تصمیم بگیرد، از نظر فنی به نقطه ای رسیده که به ساخت اولین بمب اتمی‌اش نزدیک است.
این گزارش می افزاید: اگر رژیم ایران به راه اندازی سیستم های سانتریفیوژ در یک مجموعه پیوسته دست بزند و در آنها بجای اورانیوم طبیعی، سوخت تأسیسات اتمی تزریق شود، می تواند به میزان کافی مواد لازم برای ساخت یک بمب اتمی را در مدت سه ماه تولید کند.
مارک فیتز پاتریک کارشناس منع تکثیر تسلیحات هسته ای در این رابطه گفت: رژیم ایران در تئوری می تواند اورانیوم غنی سازی شده برای تولید بمب اتمی را در مدت 11 تا 13 هفته تولید کند ولی درعمل چنانچه قبلا این موضوع را تجربه نکرده باشد به زمان بیشتری نیاز دارد، اما این رژیم به تولید یک بمب اکتفاء نخواهد کرد بلکه چندین بمب خواهد ساخت.ما در اینجا از ماهها صحبت می کنیم ونه سالها.
28دی93