مریم رجوی: مذاکرات هسته‌یی نبایستی بهانه‌یی برای چشم بستن به نقض آشکار حقوق بشر در ایران باشد

سابقه حقوق بشر رژیم ایران مورد حمله قرار گرفت

تلویزیون فاکس نیوز طی گزارشی در مورد اعدامها در ایران گفت: دوشنبه ضرب‌الاجل رسیدن به یک معامله است که برنامة هسته‌یی ایران را منجمد و در ازای آن تحریمها برداشته شود. اما منتقدان می‌گویند سابقة وحشتناک حقوق بشر رژیم ایران، نبایستی طی مذاکرات فراموش شود و بایستی در هر توافقی مورد نظر قرار گیرد. اریک شاون از نیویورک به ما می‌پیوندد و به این موضوع نگاه می‌کند.

اریک شاون: مذاکرات هسته‌یی ایران، امروز در وین ادامه پیدا می‌کند. منتقدین می‌گویند آمریکا و متحدان آن خون ایرانیان اعدام‌شده را نادیده می‌گیرند. بنا به گفته گروه حقوق بشر ایران، حلق آویز در ملأعام، شکنجه و تحت تعقیب قرار دادن مسیحیان و سایر اقلیتهای مذهبی به اوج رسیده است. این گروه می‌گوید اعدامها در سال گذشته دو برابر شده است و به نزدیک سالانه ۷۰۰ اعدام رسیده است. احمد شهید، نماینده ویژه سازمان ملل که در مورد سابقة حقوق بشر رژیم ایران تحقیق می‌کند، بارها توسط رژیم ایران حتی برای ورود به کشور منع شده است.
احمد شهید: حق زندگی در این کشور محترم شمرده نمی‌شود. مردم هر لحظه برای جرائمی که جدی تلقی نمی‌شوند ممکن است اعدام شوند و این شامل مخالفان سیاسی می‌شود.
اریک شاون: اپوزیسیون ایران می‌گوید که این کشتار نه تنها بایستی بخشی از گفتگوها باشد، بلکه تهران بایستی به دلیل این جنایات مورد حسابرسی قرار گیرد. رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، مریم رجوی، می‌گوید: «سابقه وحشتناک حقوق بشر رژیم ایران باید به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود... مذاکرات هسته‌یی نبایستی بهانه‌یی برای چشم بستن به نقض آشکار حقوق بشر در ایران باشد»...

18 نوامبر ۲۰۱۴ (26آبان1393)