بازتاب رسانه‌های بین‌المللی از افشای پنهانکاری‌ اتمی رژیم ایران در پارچین

آسوشیتدپرس-7 نوامبر 2014- اپوزیسیون ایران روز جمعه گفت، اطلاعات جدیدی دارد که نشان می‌دهد، (رژیم) ایران هنوز در راستای (تولید) سلاح‌های هسته‌یی کار می‌کند.

این گروه این گفته را ساعاتی بعد از آن عنوان کرد که آژانس (اتمی) سازمان ملل گفت، تلاش‌هایش برای بررسی اتهاماتی مبنی بر این‌که (رژیم) تهران روی تسلیحات هسته‌یی کار کرده به بن‌بست رسیده است؛ یافته‌یی که امیدهای توافق هسته‌یی کامل بین شش قدرت جهانی و (رژیم) ایران را تا مهلت تعیین‌شدة 24 نوامبر از بین می‌برد.
رژیم ایران در ماه فوریه موافقت کرد با آژانس بین المللی انرژی اتمی، در آنچه به عنوان آزمون تمایل جدید تهران برای کاهش تنش بر سر برنامه هسته ایش دیده می شد، همکاری کند.
از آن زمان، آژانس به دنبال اطلاعات در مورد آزمایشهای ادعا شده با چاشنی هایی که می تواند برای انفجار هسته ای مورد استفاده قرار گیرد، کار روی بارهای انفجاری بالای استفاده شده در انفجارهای هسته ای، و مطالعات ادعایی درمورد محاسبه بازده انفجاری هسته ای، بوده است.
گزارش محرمانة آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌دست آمده توسط آسوشیتدپرس می‌گوید: «(رژیم) ایران هیچ‌گونه توضیحی که آژانس را قادر به روشن‌شدن اقدامات باقی‌ماندة عملی بکند ارائه نکرده است».
این یافته در ثبت این‌که تحقیقات در چه نقطه‌یی قرار دارد، برای ایالات متحده و پنج قدرت دیگر مذاکره‌کننده با (رژیم) ایران قابل توجه است.
آژانس به‌عنوان بخشی از تحقیقاتش، سال‌ها است در پی دسترسی به پارچین، یک مجتمع نظامی گسترده در جنوب شرقی تهران بوده است. آژانس می‌گوید، نشانه‌هایی دارد که (رژیم) ایران در آنجا یک محفظة خاص برای انجام آزمایش مواد منفجره مرتبط با اشتعال یک انفجار هسته‌یی ساخته و به‌طور مستمر این سایت را پاک‌سازی کرده است.
شورای ملی مقاومت، روز جمعه گفت، اطلاعات جدیدی در ارتباط با چنین آزمایشی در اختیار دارد. شورا به خبرنگاران در واشینگتن گفت، یک محفظة دوم نیز ساخته شده که محل کنونی آن ناشناخته است؛ هر دو ساختار توسط یک شرکت وابسته به سپاه پاسداران ساخته شدند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مظنون است که ویچسلاو دانیلنکو Vycheslav Danilenko – یک  اوکراینی که در زمان شوروی (سابق) در یک مؤسسة تحقیقاتی عمدتاً با سلاح‌های هسته‌یی کار می‌کرد - در ساخت محفظة پارچین نقش عمده‌یی ایفا کرده باشدآژانس... به‌طور رسمی افراد خارجی دیگری را به این پروژه مرتبط نکرده است، اما مقام‌های اپوزیسیون (ایران) در واشینگتن گفتند، ولادیمیر پادالکو داماد دانیلنکو هم، به او کمک کرده است.
بیش از یک دهة قبل، (شورای ملی مقاومت ایران) در افشای این‌که (رژیم) تهران یک برنامة مخفی دارد، نقش کلیدی ایفا نمود
شورا می‌گوید، آخرین اطلاعات خود را از داخل سازمان انرژی اتمی (رژیم) ایران، وزارت دفاع، سپاه پاسداران و دیگر سازمان‌های مرتبط با برنامة هسته‌یی (این رژیم) به‌دست آورده است.
آمریکا و متحدانش می‌گویند، تا قبل از این‌که آژانس بگوید از تحقیقاتش راضی است هیچ توافق نهایی به‌دست نخواهد آمد. با متوقف‌شدن تحقیقات آژانس، (این نهاد) امید کمی به رسیدن به نتیجه‌گیری نهایی تا 24 نوامبر دارد.


فاکس نیوز -7 نوامبر 2014
چند ساعت بعد از این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، تلاش‌هایش برای تحقیق دربارة اتهامات کار روی تسلیحات هسته‌یی توسط رژیم ایران (بی‌نتیجه مانده) اپوزیسیون ایران گفت، اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد، (رژیم ایران) هم‌چنان در راستای (دستیابی به) تسلیحات هسته‌یی کار می‌کند.
شورای ملی مقاومت ایران اطلاعاتی را حین یک کنفرانس مطبوعاتی در واشینگتن ارائه کرد و گفت، دو مخزن انفجاری توسط شرکت آذرآب ساخته شده  که بخشی از یک پروژة بسیار طبقه‌بندی‌شده است و فقط دو مقام ارشد (رژیم) ایران از آن اطلاع داشته‌اند. این دو مخزن در چارچوب این برنامه، برای آزمایش‌های انفجاری به‌کار رفته‌اند...
(رژیم ایران) از ماه فوریه اطلاعاتی را فقط دربارة چاشنی‌ها ارائه کرده و اصرار داشته که آنها برای اکتشاف نفت یا اهداف غیر هسته‌یی نظامی استفاده شده‌اند. اما آژانس می‌گوید، اطلاعات مرتبط با هم نشان می‌دهد، (این چاشنی‌ها) برای استفاده در تسلیحات هسته‌یی آزمایش شده‌اند.

واشینگتن فری بیکن 7 نوامبر 2014: «برنامة هسته‌یی (رژیم) ایران پیشرفته‌تر از آن چیزی است که قبلاً گمان می‌رفت. ادعای وجود محفظة انفجاری دوم (در پارچین) سئوالات جدیدی را هم‌زمان با نزدیک‌شدن ضرب‌الاجل مذاکرات، بر می‌انگیزد.
بر اساس اطلاعات جدیدی که روز جمعه توسط یک گروه مخالف ایرانی منتشر شد برنامة غیر قانونی هسته‌یی (رژیم) ایران می‌تواند پیشرفته‌تر از آن‌چه قبلاً گمان می‌رفت باشد؛ این امر پرسش‌های جدیدی را مطرح می کند  مبنی بر این‌که (رژیم) تهران چه چیزهایی را از بازرسان هسته‌یی مخفی نگه داشته است.
بر اساس اطلاعات جدید منتشر شده توسط شورای ملی مقاومت ایران، که در گذشته فعالیت‌های مخفی هسته‌یی ایران را افشا کرده، گفته شده است که (رژیم) ایران دو مخزن انفجاری ساخته و هنوز هم در اختیار دارد که آن‌را قادر ساخته است، آزمایش‌های پیشرفتة سلاح‌های هسته‌یی انجام دهد.
در حالی که وجود یک مخزن انفجاری مدتی است شناخته شده بود، شورای ملی مقاومت می‌گوید، دستگاه دوم می‌تواند در مجتمع نظامی پارچین... و یا در محل دیگری در ایران مخفی نگه داشته شده باشد.
اطلاعات جدید در مورد مخازن انفجاری، هم‌چنین دربارة شبکة گستردة شرکت‌ها و سازمان‌های پوششی (رژیم) ایران که برای مخفی‌کردن شبکة هسته‌یی آنها است، همان روزی منتشر شد که دیده‌بان هسته‌یی ملل متحد، (رژیم) ایران را به عدم رسیدگی به سئوالات کلیدی در مورد برنامة هسته‌یی‌اش متهم کرد.
سونا صمصامی، نمایندة شورای ملی مقاومت در ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «اطلاعات امروز کشف یک حقیقت ساده است: رژیم مذهبی (حاکم بر ایران)، بی‌وقفه و مخفیانه با ابعاد نظامی برنامة هسته‌یی خود به‌پیش می‌رود و به هیچ‌وجه قصد رها کردن این برنامه را ندارد».
گفته می‌شود یکی از دو مخزن در مجتمع پارچین، محل انفجار اخیر که دو کشته بر جای گذاشت نصب شده است. شورای ملی مقاومت گفت، مشخص نیست مخزن دوم در حال حاضر در کجا مستقر است.
علیرضا جعفرزاده به خبرنگاران گفت: «این سئوالی است که باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌سرعت در دست بگیرد و دنبال کند».
وی افزود: «نگرانی‌یی که هر کسی و آژانس باید داشته باشد این است که بر سر مخزن دوم چه آمد؟ این چیزی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید فوراً از (رژیم) ایران خواهان روشن‌کردن آن بشود».
به گفته شورای ملی مقاومت مقام ایرانی ارشد مسئول "طراحی و نصب و راه اندازی اتاق انفجاری" یک مقام سپاه پاسداران به نام سعید برجی است.
مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید به درخواست‌های واشینگتن فری بیکن برای اظهار نظر در مورد اطلاعات پاسخ ندادند.