رژیم ایران از سوی کشورهای غربی بر سر فعالیت های اتمی اش با فشار مواجه شد

خبرگزاری رویترگزارش داد: «بعد از اینکه (رژیم) ایران و شش قدرت جهان نتوانستند به ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای توافق... برسند، روز شنبه (این رژیم) با فشاری از سوی (کشورهای) غربی برای امتیاز دادن بر سر فعالیت‌های اتمی‌اش مواجه شد.

آلمان... هشدار داد، گفتگوهای تمدید شده، احتمالاً آخرین فرصت تا زمانی طولانی برای دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز باشد.
فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجة آلمان، گفت: «این چند ماه تا نوامبر، می‌تواند آخرین و بهترین فرصت تا زمانی طولانی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز نزاع هسته‌یی باشد. (رژیم) ایران باید نشان بدهد که خواهان برطرف‌کردن همة شک و تردیدها نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامة هسته‌یی خود می‌باشد».
لوران فابیوس وزیر خارجة فرانسه نیز به خبرگزاری رویتر گفت که هنوز اختلافات عمده‌یی باقی مانده است، اما برخی نیز حل شده‌اند.
وی تأکید کرد: «اگر ما بر این گمان بودیم که پتانسیلی برای توافق وجود ندارد، فوراً (مذاکرات را) متوقف می‌کردیم».
خبرگزاری رویتر می‌افزاید: «با توجه به اختلافات عمدة باقی‌مانده بعد از شش دور دیدار از ماه فوریه تاکنون، مشخص نیست که آیا چهار ماه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد یا نه؟».
یک دیپلمات ارشد غربی در این رابطه. گفت: «ما قطعاً متقاعد هستیم که این کار شدنی است؛ بحث بر سر ارادة سیاسی است. به‌نظرم (رژیم ایران) واقعاً خواهان انجام آن است».
این دیپلمات ارشد غربی، هم‌چنین تأکید کرد: «ما نمی‌توانیم بپذیریم که (رژیم) ایران در این سطح از غنی‌سازی اورانیوم باقی بماند».
روزنامة نیویورک‌تایمز نیز گزارش داد: تمدید (مذاکرات) قابل انتظار بود، اما برخی از مقام‌های آمریکایی می‌گویند، حتی زمان افزوده نیز احتمالاً کافی نباشد.
28تیر93