باراک اوباما: شکاف ها در مذاکرات همچنان قابل توجه است

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با تلویزیون ای.بی.سی. گفت، شکاف‌ها در مذاکرات هم‌چنان «قابل توجه است» و هنوز خیلی زود است که بگوییم، آیا تا روز دوشنبه توافق حاصل می‌شود یا خیر؟

اوباما هم‌چنین تأکید کرد که موضع آمریکا بر سر تحریم‌ها، غیر قابل مذاکره است.
وی گفت: «خبر خوب این است که توافق موقت... قطعاً پیشرفت برنامة هسته‌یی (رژیم) ایران را متوقف کرده... حال سئوال این است که آیا ما می‌توانیم یک توافق دائمی‌تری را به‌دست بیاوریم؟. هدف ما به‌طور مداوم این بود که مسیرهای مختلفی را که (رژیم) ایران ممکن است از طریق آن به سلاح هسته‌یی دست یابد ببندیم و در عین حال اطمینان پیدا کنیم که ساختار تحریم‌ها قدم به قدم و هم‌زمان با کارهایی که (رژیم) ایران باید انجام بدهد لغو شود.... به‌نظرم (رژیم) ایران خواهان آن است که تحریم‌ها بلافاصله پایان یابد و سپس مسیرهایی وجود داشته باشد که به‌طور کامل بسته نشده‌اند. ولی ما نمی‌توانیم این کار را بکنیم».

رئیس‌جمهور آمریکا، اضافه کرد: «مطمئنم اگر به توافقی برسیم که قابل بازتأیید باشد و تضمین کند (که) رژیم ایران ظرفیت گریز ندارد، نه تنها می‌توانم کنگره را متقاعد کنم، بلکه می‌توانم مردم آمریکا را نیز متقاعد سازم که این کار درستی است.... هدف ما حل یک مسئلة مشخص است: تضمین این‌که (رژیم) ایران نتواند یک مسابقة تسلیحات هسته‌یی به‌راه بیندازد و آمریکا و متحدان ما را تهدید کند».
رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «فکر می‌کنم روحانی خواهان استفاده از این فرصت است؛ ولی او.... تصمیم‌گیرندة نهایی در (رژیم) ایران نیست؛ بلکه ولی فقیه است».
وی در پاسخ به سئوالی دربارة احتمال همکاری با رژیم آخوندی، تصریح کرد: «حتی اگر مسئلة هسته‌یی را حل کنیم، هم‌چنان مسئلة حمایت (رژیم) ایران از فعالیت‌های تروریستی در سراسر منطقه وجود دارد... تا عادی‌شدن روابط ما با (رژیم) ایران مسسیر درازی در پیش خواهد بود».
سایت ای بی سی - 2 آذر