تاکید فرانسوا اولاند بر لزوم جلوگیری رژیم آخوندی از سلاح هسته یی

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی افتتاحیة نشست سالانة سفیران این کشور در کاخ الیزه بار دیگر بر لزوم جلوگیری از دستیابی رژیم آخوندی به سلاح هسته‌یی تأکید کرد.

وی گفت: «هدف ما به قدری ساده است که به‌سختی می‌توانم آن‌را بیان کنم؛ (هدف) جلوگیری از دستیابی (رژیم) ایران به سلاح هسته‌یی است. فرانسه قاطعیت خود را به‌نمایش گذاشته و لوران فابیوس در یک لحظة تعیین‌کننده، در مذاکرات (موضع) کاملاً روشنی اتخاذ کرد».
رئیس‌جمهور فرانسه دربارة ربط‌دادن مذاکرات هسته‌یی رژیم با وضعیت عراق، تصریح کرد: «من هرگونه ارتباطی را رد می‌کنم؛ این هیچ معنایی نخواهد داشت. (رژیم) ایران باید به‌سادگی اقداماتی اتخاذ کند که به‌نحو قابل تأیید و انکارناپذیر، دست‌کشیدن آن‌را از توانایی هسته‌یی نظامی نشان بدهد».
فرانسوا اولاند در بخش دیگری از سخنرانی خود به حمایت تسلیحاتی فرانسه از نیروهای درگیر علیه داعش در عراق اشاره کرد، و گفت: «حمایت ما باید افزایش یابد تا وحدت عراق حفظ شود و هر جامعه‌یی بتواند در صلح زندگی کند».
وی خاطرنشان کرد که کنفرانس بین‌المللی در پاریس دربارة هماهنگی اقدامات بین‌المللی علیه داعش بلافاصله بعد از تشکیل دولت جدید عراق برگزار خواهد شد. چرا که اولین شرط برای شکست‌دادن داعش و تروریسم این است که «خود عراقیان متحد شوند».
رئیس‌جمهور فرانسه گفت که برای شکست‌دادن داعش، به یک ائتلاف بزرگ بین‌المللی نیاز است؛ اما «بشار اسد نمی‌تواند شریکی در مبارزه با تروریسم باشد... (چون) بین دو بربریت انتخابی ممکن نیست؛ چرا که آنها از همدگیر تغذیه می‌کنند».
سایت ریاست‌جمهوری فرانسه - 7شهریور93