در «آینه نگاه» مولوی

    

«آمده ‌ام که تا به خود گوش‌ کشان کشانمت  

                    بی‌ دل و بی ‌خودت کنم، در دل و جان نشانمت

           از حَد خاک تا بشر، چند هزار منزل است

                               شهر به شهر بردمت، بر سر رَه نمَانمت

                 (=ترا بر سر راه رها نمی کنم)

             هیچ مگو و کف مکن، سر مگُشای دیگ را

                         نیک بجوش و صبر کن، زان که همی پزانمت»

 

   مولوی در دفتر سوم «مثنوی» تمثیلی دارد از بی ‌قراری نخود در دیگ جوشان و کدبانویی که بی‌ اعتنا به بی ‌تابی او، کفگیر بر سرش می‌ کوبد و از او می ‌خواهد که بر این سختی پایداری کند و می‌ گوید:

     «زان نجوشانم که مکروه منی

                               بلکه تا گیری تو ذوق و چاشنی

     تاغذا گردی بیامیزی به جان      

                                 بهر خواری نیستت این امتحان

     آب می‌ خوردی به بستان سبز ‌و‌ تر

                               بهر این آتش بُدست آن آبخَور

       ای نخود! می ‌جوش اندر ابتلا  

                           تا نه هستیّ و، نه خود، مانَد ترا

     اندر آن بستان اگر خندیده ‌ای    

                             تو گل بستان جان و دیده ‌ای

     گر جدا از باغ آب و گل شدی      

                       لقمه گشتی، اندر احیا آمدی

       شو غذا و قوّت اندیشه‌ها            

                       شیر بودی، شیر شو در بیشه‌ها

       زان حدیث تلخ می ‌گویم ترا      

                               تا ز تلخیها فروشویم ترا

       تو ز تلخی چون که دل پرخون شوی

                           پس ز تلخیها همه بیرون روی

       هرکه او اندر بلا صابر نشد        

                               مُقبل این درگه فاخر نشد»

 

    

       مثنوی، دفتر چهارم:

       «آن یکی آمد زمین را می ‌شکافت  

                                 ابلهی فریاد کرد و برنتافت

     کاین زمین را از چه ویران می ‌کنی

                         می ‌شکافیّ و پریشان می ‌کنی؟

       گفت ای ابله، برو بر من مران        

                                   تو عمارت از خرابی بازدان

       کی شود گلزار و گندمزار این      

                           تا نگردد زشت و ویران این زمین؟

       کی شود بستان و کشت و برگ و بر

                                     تا نگردد نظم او زیر و زبر؟

 

       تا نکوبی گندم اندر آسیا                

                               کی شود آراسته زان، خوان ما؟

       پاره پاره کرد دَرزی (=خیّاط) جامه را    

                                   کس زند آن دَرزی علامه را

       که چرا این اطلس بُگزیده را      

                                 بر دریدی، چه ‌کنم بدریده را؟

       هر بنای کهنه که آبادان (=کابادان)کنند      

                                 نه که اوّل کهنه را ویران کنند؟

       ظاهراً کار تو ویران می‌کنم        

                                 لیک خاری را گلستان می‌ کنم

 

   «اهل دل»، برای رهاشدن از دنیای تنگ و تار جهل و تنگ ‌نظری و آز و سختدلی و شقاوت، و پیوستن به دنیای نور و رحمت و عشق و گشاده‌ نظری و پاکبازی، باید صدها گردنه و فراز و نشیب و دیولاخ را با پای صبر و پایداری بپیمایند.

   «روندگان طریقت» عشق، «ره بلا سپُرند»:

   «من آن لحظه بیاسایم، که یک لحظه نیاسایم».

   همچون نهنگ، قرارشان در تلاطم توفان نهفته است:

«جمله بی‌قراریَت از طلب قرار توست ـ طالب بی‌قرار شو تا که قرار آیدت».

عاشق شقایقی است که با داغ زنده است و «عیش خوش در بوتهٌ هجران کند».

                   هرکه در این بزم مقرّب ‌تر است  

                                             جام بلا بیشترش می‌ دهند

     صبر و پایداری بر دشواریهای راه وصل، پالاینده زنگارهای اهریمنی درون است. راه روشن اهورا، از داغ و درد و بلا می ‌گذرد.