سعید سجادی: انتخابات مردم ایران

بعد از انتخابات اخیر در امریکا، اذهان عمومی و مطبوعات درگیر چگونگی دو پدیده بود تا شاید به نحوی نتایج غیرمنتظره انتخابات در ایالت‌های مختلف را به طریقی برای خود حلاجی و تفهیم کنند: یکی نظرسنجی‌های غیرقابل اتکا و دیگری "اخبار دروغ- کاذب (fake news)" بود.

بعداً، در توجیه نتایج غیرمنتظره انتخابات ازجمله گفته می‌شد که بسیاری از کسانی که قصد داشتند به ترامپ رأی بدهند در هنگام دریافت تلفن نظرسنجی افکار عمومی، نیت واقعی خود برای رأی دادن به ترامپ را پنهان می‌کردند. انگیزه اصلی مراجعه شوندگان این بود که آنان نمی‌خواستند که کسی به آن‌ها به دیده منفی به خاطر انتخابشان نگاه کند. همچنین در توضیح کم شدن تعداد کسانی که برای کلینتون به‌پای صندوق‌های رأی رفتند، گفته شد که این نتیجه "اخبار کذب و دروغی" بود که در روزهای قبل از انتخابات، به رسانه‌های اجتماعی در ابعاد وسیع راه‌یافته بود.

پدیده‌های بالا در جامعه و کشوری رخ می‌دهد که سیستم اقتصادی و سیاسی آن بر پایه نظرسنجی از جامعه بناشده. علم و دانش نظرسنجی پا به‌پای تکنولوژی، پیشرفت جامعه و سیستم سیاسی آن جلو رفته و جامعه کاملاً با آن آشنا و به‌عنوان امری لازم و روزمره برخورد می‌کنند. راستی چطور "اخبار کذب و دروغ" در اصلی‌ترین صحنه درگیری نظری در امریکا در عصر اینترنت، اطلاعات، قانون و حسابرسی فرصت اظهار وجود در ابعاد کلان پیدا می‌کند؟

حال اگر به صحنه ایران نگاه کنیم، می‌توان دید که اساس تمام تبلیغات رژیم علیه مقاومت مردمی حول دو محور است: آن‌ها پایگاه داخلی ندارند. آن‌ها مشروع نیستند. (این دو نیاز وجودی برای هر مقاومت و الترناتیو دمکراتیک در کارزار برای تغییر و سرنگونی است.) مماشات گران بین‌المللی تبلیغ کننده خطوط بالای رژیم علیه مقاومت برای توجیه حمایت خود از رژیم هستند که:

- در نظرسنجی‌ها از داخل ایران، کسان زیادی از آن‌ها (مجاهدین) حمایت نمی‌کنند (آن‌ها پایگاه داخلی ندارند). راستی اگر در امریکا، مردم نیت خود در رابطه با رأیشان را صرفاً به خاطر پروای از نظر منفی دیگری نسبت به خود پنهان می‌کنند، آیا می‌بایست انتظار داشت که در ایران تحت حاکمیت آخوندی، مردم نیات دل خود را- با قبول خطر اعدام و زندان، بازگو کنند؟

- آن‌ها سکت و هم‌پیمان صدام بوده و در ضمن آمریکایی، کرد و شیعه هم کشته‌اند (آن‌ها مشروع نیستند). گرچه کذب این "اخبار کذب و دروغ" بارها و بارها با سند و مدرک و مستدل نشان داده شده، این اخبار کذب را به‌عنوان اطلاعات عمومی ضمیمه بیشتر اظهارنظرها درباره مقاومت می‌کنند. راستی اگر جهان امروز می‌توانند تحت تأثیر "اخبار کذب" در عرض چند روز- آن‌هم باوجود دسترسی آزاد به دنیای اطلاعات، بشوند، چرا بایستی انتظار داشت که مردم ما از این امر مصون باشند. البته هیچ "اخبار کذب"ای نمی‌تواند ماهیت رژیم را برای مردم بپوشاند چون‌که مردم به این فهم با پوست و گوشت خود رسیده‌اند؛ اما این "اخبار کذب" اگر هم بر ذهنیت آن‌ها نسبت به مقاومت تأثیر بگذارد، این ذهنیت با حضور مؤثر، دینامیک و تنگاتنگ مقاومت در صحنه آن‌هم در دوران تغییر، چون برف در آفتاب تموز خواهد بود.

الآن ٤ دهه است کارزار بالا توسط رژیم تهیه و هدایت و به‌وسیله مماشات گران بین‌المللی انعکاس داده می‌شود. هدف از این کارزار، تحمیل انتخاب آن‌ها به مردم ایران است؛ اما روز انتخاب واقعی مردم ایران در صحنه خیابان‌های شهرهای ایران بسیار نزدیک است. باشد تا نتایج این انتخابات تاریخی، رژیم و حامیانش را شوکه و آچمز کند.