مهین حری: یک عکس یک تاریخ

انتشار تصویر مریم رجوی در ویژه نامه جشن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف؛ به عنوان یکی از دانشجویان سابق و از افتخارات این دانشگاه سراپای استبداد دینی را در بحرانی خرد کننده از هراس و سراسیمگی فروبرد. با وجود این که ولی فقیه اعدام و جنایت تمامی مانورهای ممکن را؛ برای کم کردن دامنه ارتعاشات این کابوس و پنهان سازی عوارض دامنگیر نظام؛ به کار گرفت؛ اما انتشار این عکس که بیان بلوغ تعادل جدید بین مقاومت ایران و رژیم آخوندی بود؛ پیامی روشن را تا اعماق جامعه با خود برد و واکنش دیوانه وار و به شدت وحشت زده و سراسیمه رژیم نسبت به این تحول به سرعت رسانه های حکومتی را در نوردید و عناصر دست اندرکار قدرت به هول و هراس حاکمیت و بازگشت ناپذیری این تحول اذعان کردند.

جام نیوز رژیم ۱۴ مهرنوشت: در اقدامی تامل برانگیز نام و عکس مریم رجوی...، در ویژه نامه جشن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف به عنوان یکی از دانشجویان سابق و از افتخارات این دانشگاه به چاپ رسید! (سایت جام نیوز -۱۴ مهر ۹۵)
رسانه حکومتی رجانیوز ۱۴ مهرنوشت: «انتشار خبر درج عکس (مریم رجوی ) در نشریه انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف موجب واکنش رسانه ها، نمایندگان مجلس و نهادهای امنیتی شد. انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف پلمپ شد و دستگاههای امنیتی در حال بررسی موضوع هستند. پیش از این نیز انجمن فارغ التحصیلان،در بهمن ۹۴ تصویر مریم رجوی را در ویژه نامه خود درج کرده بود و در سایه تساهل و تسامح که رویکرد غالب وزارت علوم در دولت یازدهم است، هیچ واکنشی به این موضوع از طرف مسئولین دانشگاه صورت نگرفت.» ( رجانیوز ۱۴ مهر ۹۵)
خبرگزاری حکومتی مهر نوشت: «ریاست دانشگاه صنعتی شریف ضمن محکوم کردن این اقدام ..., دستور تعلیق تمامی فعالیت های انجمن فارغ‌التحصیلان در داخل دانشگاه را صادر کرده و تمامی نسخه‌های موجود کتاب مذکور جمع‌آوری شده است. خبرگزاری حکومتی مهر افزود: مدیریت این دانشگاه اعلام می دارد, این انجمن ارتباط سازمانی و تشکیلاتی با دانشگاه صنعتی شریف نداشته و پیگیری های لازم برای برخورد قانونی با خاطیان از طریق مراجع ذیربط در حال انجام است».
( خبرگزاری مهر۱۴مهرماه ۹۵)
باشگاه خبرنگاران بسیجی رژیم ۱۴ مهرنوشت: «انتشار عکس مریم رجوی در هفته نامه دانشگاه شریف محور استیضاح وزیر علوم است. سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از جمع آوری امضا به منظور استیضاح فرهادی وزیر علوم و تحقیقات در مجلس خبرداد. وی تأکید کرد: کلید خوردن استیضاح وزیر علوم به واسطه چاپ عکس مریم رجوی در هفته نامه‌ متعلق به دانش آموختگان دانشگاه شریف است. عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: امروز نمایندگان اعتراضات شدید و تذکراتی را نسبت به چاپ این عکس در صحن علنی داشتند».
موسوی لارگانی با بیان اینکه سازمان(مجاهدین) از ابتدای انقلاب تاکنون در مقابل نظام ایستاده‌اند گفت: مسعود رجوی در دل (مجاهدان) بوده و عناد این شخص با نظام مسجل است، لذا چاپ این عکس یک اشتباه بسیار بزرگی بوده است». ( سایت باشگاه خبرنگاران جوان -۱۴ مهر ۹۵)
ـ روزنامه خراسان رژیم از شتاب بحران و تب و تاب وحشت در ارگانهای رژیم خبر داد و۱۵ مهر با عنوان واکنشها به انتشار عکس مریم رجوی در ویژه نامه فارغ التحصیلان دانشگاه شریف نوشت: «روز گذشته بلافاصله ۳۳ نفر از نمایندگان در جلسه علنی مجلس در تذکری به وزیر علوم علت چاپ عکس را خواستار شدند...». محمود فتوحی ساعاتی پس از رسانه ای شدن موضوع در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: «به محض اطلاع از این مساله فعالیت انجمن فارغ التحصیلان را در دانشگاه قطع کردیم. به گزارش تسنیم؛ وی هم چنین با تاکید بر این که انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه زیر نظر مسئولان دانشگاه نیست گفت موضوع انتشار عکس مریم رجوی به زودی با همکاری سازمانهای اطلاعاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گفته ریاست دانشگاه شریف کلیه نسخه های موجود کتاب مذکور جمع آوری شده است … تعلیق انجمن دانشجویان اقدامی بود که دیروز انجام شد علاوه بر این مرکز چاپ کننده ویژه نامه این انجمن هم پلمپ شد. غلامحسین فریدون مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم هم در باره انتشار این تصویر گفت: وزارت علوم در حال پیگیری موضوع برای برخورد با متخلفان است». (روزنامه خراسان ۱۵ مهر۹۵)
روزنامه حکومتی سیاست روز ۱۵ مهر با عنوان بهارستانی ها به دنبال رد پای مجاهدین در دانشگاه شریف نوشت: در نشست علنی دیروز محلس نمایندگان نسبت به چاپ عکس مریم رجوی در ویژه نامه فارغ االتحصیلان دانشگاه شریف اعتراض کردند.
ارگان سرکوب دانشگاهها تحت عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز که استمرار کودتای ضد فرهنگی خمینی در دانشگاهها است، وحشت نظام آخوندی از درج عکس مریم رجوی در نشریه دانشگاه صنعتی شریف را برملا کرد. خبرگزاری سپاه پاسداران به نقل از یکی از اعضای این ارگان سرکوبگر به نام منصور کبگانیان نوشت: «در رابطه با موضع شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه انتشار عکس مریم رجوی در دانشگاه صنعتی شریف، موضع شورا مشخص است و اگر خطایی شده، باید برخورد جدی صورت بگیرد.
عضو ارگان کودتای ضد فرهنگی ارتجاع در دانشگاهها افزود: اگر چنین مسائلی در دانشگاههای دیگر هم باشد، باید برخورد جدی صورت بگیرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی مرزهای مشخصی دارد و این مرز را محکم نگه می‌دارد».
( خبرگزاری فارس: ۱۶ مهر ۹۵)
رسانه حکومتی مشرق نیوز ۱۴ مهر با عنوان، آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ شریف به همراه تبلیغ مریم رجوی؛ پرده وحشت رژیم را کمی بیشتر کنار زد و نوشت دانشگاههای صنعتی کشور در اقدامی جالب با تبلیغ (مجاهدین) ...از دانشجویان جدیدالورود استقبال کردند که مشخص نیست با این اوضاع آینده این سال تحصیلی و دانشجویان به چه مسیری گرایش خواهد یافت… در آغاز سال تحصیلی ۹۵ شاهد تحرکات انحرافی در دانشگاههای مطرح صنعتی کشور هستیم که بسیار معنادار است. در همین رابطه دانشگاه شریف در اقدامی عجیب عکس مریم رجوی را در ویژه نامه فارغ التحصیلان منتشر کرد! این درحالی است که دانشگاهها در ابتدای سال تحصیلی‌ خود پذیرای دانشجویان جدیدالورود هستند و چنین رویه‌ای ممکن است به تحرکات انحرافی و عادی شدن این موارد در دانشگاهها بیانجامد که زمینه فتنه و آشوب را در فضای علمی کشور فراهم می‌سازد.
( مشرق نیوز ۱۴ مهر ۹۵)
اما این رویداد به دلیل تغییر تعادلی که با دشمن اصلی رژیم ایجاد کرده بود و مختصات مرحله رژیم؛ چیزی نبود که هراس رژیم از پیامدهایش پنهان شدنی باشد. به همین دلیل واکنشها به سرعت واقعیت را رو کرد و فراتر از وحشت؛ هشدار و زنگ خطر در باره تطهیر مجاهدین؛ درجه تخریب و در هم شکستگی در پیکره نظام را بالا برد.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد رژیم در گفتگو با خبرگزاری سپاه پاسداران درباره درج عکس مریم رجوی در نشریه فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف گفت: کانون فارغ‎التحصیلان این دانشگاه عکس مریم رجوی را به عنوان یکی از افتخارات دانشگاه مطرح کرده است, به نظر می‎رسد کسانی که دست‎اندرکار هستند, بی حساب تیری در تاریکی رها نکردند بلکه می‎خواستند حساسیت در جامعه را بسنجند و مظلوم‎نمایی مجاهدین را نشان دهند, برخی در کشور می‎خواهند اهداف خودشان را آرام آرام پیش ببرند و اگر موضع‎گیری در قبال چنین رفتارهایی نشود خط سیر ادامه دارد. (خبرگزاری فارس: ۱۵ مهر ۹۵)
هادی قاسمی مدیرعامل خبرگزاری بسیج دانشجویی رژیم موسوم به ایسنا در گفتگو با خبرگزاری حکومتی میزان در ۱۴ مهر، گفت: «متأسفانه درگذشته هم نمونه‌های دیگری از این موضوعات به اشکال مختلف وجود داشته است و ما باید به دنبال علت اصلی این اقدامات بگردیم.» «این موضوعات زمانی به وجود می‌آیند که کسانی احساس می‌کنند زمینه‌ای فراهم‌شده که از طریق آن می‌توانند نظرات خود را ارائه دهند؛ باید ببینیم در سیستم وزارت علوم و نظام آموزش عالی ما چه شرایطی باعث زمینه‌چینی این قبیل کارها شده است. ... عده‌ای می‌خواهند فضای دانشگاهی ما را ظرفیت سنجی کنند وزیر علوم پاسخ دهد در سالی که منتج به انتخابات ریاست جمهوری است چرا در دانشگاه کشور چهره مجاهدین تطهیر می‌شود. ( خبرگزاری میزان: ۱۴ مهر ۹۵)
و رسانه حکومتی گام نیوز با تیتر «پروژه جدید برای تطهیر مجاهدین کلید خورده است» نوشت: عکس مریم رجوی، در ویژه‌نامه جشن فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف به‌عنوان یکی از دانشجویان سابق و از افتخارات این دانشگاه! آمده است ... واقعاً مشکل کجاست؟ هویت ملی بانیان این‌گونه کارها مسخ‌شده، غیرت انقلابی و دینی‌شان بربادرفته و یا می‌خواهند پز روشنفکری بدهند؟! دستگاه اطلاعاتی به موضوع انتشار عکس (مریم رجوی )در ویژه‌نامه فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف ورود کرده است. ... پروژه جدید برای تطهیر مجاهدین کلید خورده و برای ایجاد ذهنیتی وارونه از مجاهدین در نگاه و تحلیل نسل‌های جدید جامعه ایران برنامه‌ریزی مفصل دارند. امیدواریم که این‌گونه کارهای صورت گرفته یک "خطا" باشد و نه یک "خط". ( گام نیوز: ۱۴ مهر ۹۵)
هم چنین زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس ارتجاع گفت: حداقل انتظار ما این بود که وزیرعلوم رئیس دانشگاه صنعتی شریف را به خاطر این موضوع عزل می کرد. اما تنها اقدامی که صورت گرفت تعطیلی کانون فارغ التحصیلان بود. این مهره خامنه‌ای در مجلس رژیم افزود: استیضاح وزیرعلوم هفته گذشته به هیات رئیسه مجلس ارجاع داده شد. اگر تعداد امضاها بیشتر از ۱۰۰ امضا بوده و مجلس اعلام وصول نکرده باشد، هیات رئیسه مجلس کار خلاف قانون انجام داده است. ( خبرگزاری مهر۱۸/۷/۹۵)
درحالیکه روز۱۵مهر ۹۵روزنامه خراسان رژیم نوشته بود«مسئول نهاد نمایندگی معظم رهبری در دانشگاه شریف، با اشاره به ضرورت برخورد با خاطیان گفت: برخی مسئولان دانشگاه اصلا نمی دانستند که نام اصلی مریم رجوی مریم عضدانلو است»، روز۲۶مهر، خبرگزاری متعلق به تلویزیون رژیم، نوشت:«موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که مریم رجوی فردی ناشناخته نیست؛ گفت: نمی‌توان گفت که مریم رجوی فردی ناشناخته بوده که ما بخواهیم پس از انتشار عکس وی متوجه این اشتباه شویم بنابراین بنده معتقدم این حرکت شاید یک حرکت عمدی بوده و نمی‌توان گفت سهوی در کار است. وی با بیان این که استیضاح وزیر علوم به صورت جدی پیگیری می‌شود؛ افزود: اقدام اخیر دانشگاه شریف در انتشار عکس (مریم رجوی) که خیانت‌ها و خسارات زیادی را به (نظام) وارد کرده‌اند, قابل پذیرش نیست. (باشگاه خبرنگاران جوان۲۶مهر۹۵)
انتشار عکس مریم رجوی در ویژه نامه فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، در شرایطی که رژیم ولایت فقیه نه تنها ازسوی دانشجویان همین دانشگاه و سایردانشگاه، بلکه ازسوی همه اقشار به جان آمده از ستم و فساد و دجالگری و فریبکاری هردو جناح رزیم در معرض اعتراض و و انزجار فزاینده است، نشانه یی از گره خوردن مبارزه توده های تحت ستم با خواست سرنگونی رژیم از طریق راه حل مردمی و آلترناتیو انقلابی این رژیم است. راه حل مریم رجوی. تغییر رژیم ولایت قتل عام در تمامیتش و با همه دستجات و باندهای آن. انتشار این عکس؛ پیوند کارزار دادخواهی مردم ایران با یک «راه حل» و یک «مسیر مبتنی بر مقاومت به هرقیمت» و با یک «هویت» غیر قابل انکار بود. هویتی تعریف شده در تاریخی از مقاومت با رسم ایستادگی تا به آخر و وفاداری به آرمان آزادی در نبرد با سیاه ترین و شقاوتبارترین نوع استبداد یعنی استبداد دینی ولایت قتل عام. پیامی که در تظاهرات هموطنانمان نیز درشعاری بسیار روشن و گویا تجسم پیدا کرد: پیام داد خواهی: نبرد تا رهایی!
این تحول با دو مولفه؛ خواست سرنگونی رژیم آخوندی را با بالا گرفتن کارزار دادخواهی قتل عام شدگان سال ۶۰ تا همین امروز؛ غنا بخشید و موتور محرکه شناب گرفتن این کارزار تا عمیق ترین لایه های اجتماعی در داخل کشور شد. این دو مولفه در دو جمله خلاصه می شود: اول این که این تحول از آن جا که به کارزار دادخواهی در بالاترین سطح ممکن کاکل قویترین دشمن نظام را زده است؛ نقطه کانونی قدرت در رژیم یعنی ولی فقیه را به نقطه ضعف رژیم تبدیل کرده و مولفه دیگر این که با مطرح شدن مجاهدین و به قول رژیم تطهیر مجاهدین آن هم به رغم سیاست پنهان سازی و استیلای سکوت ۲۵ ساله با شدیدترین سرکوبها و روزانه کردن سیاست قتل عام؛ اکنون این تمامیت نظام است که در باتلاق شیطان سازی علیه مجاهدین و سد سازی برای مطرح شدن آنان با فریب و دجالیت و تحریف فرو می رود و واقعیت پنهان شده و مخدوش و جراحت دیده در حاکمیت آخوندهای آدمخوار و ضد بشر؛ در هیات پشتوانه واقعی ترین قطب بندی جامعه ایران بین مردم و مقاومت ایران از یکسو و ولایت قتل عام از سوی دیگر به صحنه جامعه ایران پا می گذارد و پرده های فریب را از هم می درد و درست به همین دلیل جرات و جسارت دادخواهی از قاتلان مردم ایران و در راس همه ولی فقیه قتل عام و ایستادگی برای دستیابی به آن؛ محصول و نتیجه این تحول است و نتیجه البته تاب طولانی شدن نداشت:
خانم شهین مهین‌فر، مادرامیرارشد تاجمیر، از شهیدان قیام عاشورای ۸۸ در سالگرد شهادت فرزندش نوشت: نوبت ناله‌های حاکمان ظالم است. همآنها که دکل می دزدند و اختلاس می کنند. اما دست و پای گرسنه بیکار را به جرم دزدی می‌بُرند. آنها که چون خود به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند و جوانان ما را بدلیل شادی و خوشحالی بزهکار و خلافکار می‌خوانند."
خانم شهناز اکملی مادر شهید قیام عاشورای ۸۸ در سالگرد شهادت فرزندش گفت: از دهه ۶۰ که اعدامهای جمعی بود و گور های جمعی و خاوران؛ امثال خاوران در ایران ما زیاد است تمام این خانواده ها داغدارند …حتی
بچه هایی که آن زمان متولد نشده بودند و بعد ها متولد شده اند و خانواده اینها این جنایت را برای آنها گفتند آنها هم همان نفرت را دارند و آقای منتظری …این را علنی تر کرد و خانواده های بیشماری را صدایشان را بلند تر کردند. خوشبختانه پایه های ظلم همیشه سست است و روزی پایه هایش فرو می ریزد و به امید آن روز هستیم و ماها همه با هم چه خانواده های دهه شصت و چه خانواده های هشتادو هشت و چه خانواده های دهه هفتاد و هشت کوی دانشگاه …یکدیگر راپیدا می کنیم و دست به دست هم می دهیم و مانند یک دیوار محکم در مقابل ظلم می ایستیم …من خودم که از خانواده های هشتاد و هشت هستم می گویم که به خانواده دهه شصتی ها بیشتر ظلم شده بیشتر آسیب دیدند و و اقعا در مقاومت توی چشمهای انها نمی توانم نگاه کنم و خجالت می کشم و من خجالت می کشم از آن خانواده ها که چرا ما آن موقع در بی خبری بودیم چرا آن روزها در کنارشان نبودیم واقعا الان هم مردمی هستن که بی خبرند و لی خیلی آگاه شده اند. خیلی آگاه شده اند. خیلی ها فهمیدند که چه جرمی هست وچه خانواده هایی داغ دار شدند … ( تلویزیون دُرّ: ۲۴/۷/۹۵)
زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد در زندان اوین در نامه سرگشاده‌یی، خانواده‌های قربانیان اعدامهای دهه ۱۳۶۰ را فراخوانده علیه کسانی که بستگانشان را کشتند، دادخواهی کنند. و از جمله خواستار پیگیری و محاکمه عوامل اعدامهای دهه ۶۰ و کشتار جمعی زندانیان در سال ۶۷ شد.
و زندانی سیاسی، نرگس محمدی در مورد تأیید محکومیت ۱۶ سال زندان خود، طی نامه یی از زندان اوین نوشت: «من به راهی که رفته‌ام باور دارم و بر تحقق آن یعنی تحقق حقوق بشر اصرار دارم و پشیمان نیستم».
و بیش از همه این رژیم است که می داند این هنوز از نتایج سحر است…