تحولات عراق - گفتگوی تلفنی اوباما با نخست وزیر عراق

رییس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه با نخست‌وزیر عراق تلفنی گفتگو کرد.

اوباما در این گفتگو از تلاش دولت عراق برای حضور نیروهای عشایر سنی عراق در نیروهای امنیتی عراق و اقدامات سه‌ماهه اول نخست‌وزیر عراق برای اداره کشور به‌طور همه‌گیر و شکل‌گیری اتحاد بین عراقی‌ها حمایت کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگو با نخست‌وزیر عراق هم بر ادامه پشتیبانی از نیروهای عراقی و کمک‌رسانی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی و استمرار حملات هوایی علیه داعش تأکید کرد.
کاخ سفید 29 آذر 93

به گزارش تلویزیون ای بی سی، چهارشنبه گذشته پس از امضای اعزام 1500 نیروی تازه‌نفس آمریکایی برای مقابله با داعش به عراق، توسط چاگ هیگل، مقامات آمریکایی اعلام کردند که سه تن از مقامات ارشد داعش در بمباران‌های هفته گذشته ائتلاف در منطقه کشته شده‌اند.
ای بی سی افزود: یک منبع رسمی آمریکایی گفت، در یک بمباران هوایی، دستیار ابوبکر البغدادی، و همچنین فرمانده ارشد نظامی وی کشته شدند.
ای بی سی 28 آذر 93

ژنرال جیمز تری، فرمانده نیروهای آمریکا در عملیات علیه داعش، گفت: ما پیشرفت چشمگیری در متوقف کردن داعش داشته‌ایم ولی به نظر من سه سال نیاز است تا به نقطه عطفی در جنگ با داعش برسیم.
مقامات آمریکایی می‌گویند از ماه اوت تاکنون بیش از 1300 حمله هوایی علیه داعش انجام گرفته است.
الجزیره -28آذر93

تلویزیون التغییر گزارش داد: براثر زنجیره‌ای از انفجارها و حملات که مناطق مختلفی را در پایتخت عراق به لرزه درآورد، 24 تن کشته و مجروح شدند. در استان دیالی نیز شبه‌نظامیان اقدام به تخریب و منفجر کردن مساجد و منازل در مناطق مختلف این استان کردند.
التغییر در گزارش دیگری گفت انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در تکریت در سامرا شماری کشته و مجروح برجای گذاشت.
27آذر93

تلویزیون الجزیره در گزارش خود از کنفرانس روز پنجشنبه اربیل گفت: ”در کردستان عراق و در اَربیل نیروهای سیاسی و عشایری و اجتماعی سنی با شعار” کنفرانس عربی برای مبارزه با تروریزم و بنیادگرایی“ گردهم آمدند. هدف این کنفرانس متحد کردن مواضع نیروهای سیاسی سنی در مبارزه با داعش بود. این کنفرانس زیر نظر اسامه النجیفی معاون رئیس‌جمهور و وزیران و نمایندگان مجلس شامل نمایندگان نیروهای سنی که در روند سیاسی شرکت دارند برگزار شد. در این کنفرانس تعدادی از سفرای کشورهای عربی و خارجی نیز شرکت کردند.
اسامه النجیفی در این کنفرانس گفت: ما نیاز واقعی به گسترش و پیشرفت ائتلاف بین‌المللی و کسب حمایت آن در مسلح کردن و آموزش داوطلبانی را داریم که بعد از تصویب قانون گارد ملی، هسته‌های گارد ملی را تشکیل می‌دهند. بایستی روشن باشد که گارد ملی اجزای این جامعه در هر استانی از استان‌های عراق را نمایندگی می‌کند و این نیرو شامل شبه‌نظامیان فرقه‌گرا و یا قوم و مذهب خاصی نیست.
27آذر93

به گزارش سایت نخست‌وزیر عراق، حیدر العبادی فرمان لغو همه شکایت‌های اقامه‌شده علیه روزنامه‌نگاران از سوی نخست‌وزیری، در زمان مالکی، را صادر کرد.
سایت نخست‌وزیر العبادی -27آذر93