تحولات عراق و منطقه

به گزارش تلویزیون الجزیره جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: نیروهای آمریکایی طی هفته‌های نزدیک آینده شروع به ورود به عراق خواهند کرد. کربی در مصاحبه با الجزیره گفت مأموریت این نیروها آموزش نیروهای عراقی برای مقابله با داعش است. سحنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود شما شاهد خواهید بود که طی هفته‌های آینده، پیشقراولان نیروهای آمریکایی که تعداد آنها بالغ بر 1500نظامی است وارد عراق خواهند شد. کربی افزود هم‌چنین کشورهای ائتلاف در این  امر باما مشارکت خواهند کرد … و  ما تعهداتی از شرکایمان در ائتلاف برای مشارکت در آموزش داریم و نیروهای آنها طی دو ماه آینده به عراق سرازیر خواهند شد.
تلویزیون الجزیره -30آبان93

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا وارد استانبول شد و با احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه ملاقات کرد.
احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با جو بایدن گفت: ما در این دیدار در رابطه با همکاری مشترک برای  مقابله با داعش در عراق و سوریه و همچنین در رابطه با پایان دادن به رژیم بشار اسد گفتگو کردیم.
کاخ سفید با صدور بیانیه ای درباره این این دیدار اعلام کرد: طرفین در رابطه با شکست داعش و همچنین اجراء یک تحول سیاسی و حمایت از اپوزیسیون در سوریه  توافق کردند.
الجزیره - 1آذر93
 
تلویزیون التغییر به نقل از منابع مطلع فاش کرد: در دوران نخست وزیری مالکی برای کمک به رژیم ایران علیه تحریمها؛ هلیکوپترهای خریداری شده با اسناد عراقی، به رژیم ایران فروخته شده است.
تلویزیون التغییر گفت: رئیس یک شرکت ایرانی با به نمایش گذاشتن 4هلیکوپتر آمریکایی تأکید کرد که این هلیکوپترها که از نوع 44Rاست وهرکدام گنجایش 4سرنشین را  دارد، ساخت شرکت «رابینسوی هلیکوپتر» در ایالت کالیفرنیا است، و رژیم ایران آن را با قیمتی بالاتر از قیمت اصلی از طریق واسطه‌هایی خریداری کرده است. این هلیکوپترهاکه برای آموزش و گشتهای هوایی قابل استفاده هستند با درخواستهای رسمی مالکی برای خرید سلاح از آمریکا وکشورهای غربی تهیه شده  است
29آبان93
 
خبرگزاری نینا در عراق خبرداد: احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه طی سفرش به عراق در اربیل دریک کنفرانس مطبوعاتی با حضور رئیس اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی گفت که ثبات در عراق به معنی ثبات در ترکیه نیز هست.  
هم‌چنین به گزارش خبرگزاری نینا ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق آخرین تحولات امنیتی در منطقه و تلاشهای منطقه ای و بین المللی برای مقابله با داعش را با احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه مورد بحث قرار داد.
اسامه نجیفی معاون رئیس جمهور عراق نیز روابط دو جانبه و راه های توسعه آن و نقش ترکیه در حمایت و کمک به عراق در جنگ علیه تروریسم را با احمد داود اوغلو مورد بحث قرار داد.  بر اساس بیانیه دفتر النجیفی این دیدار در فضای تفاهم و اتفاق نظر برگزار شد و دیدار ثمر بخشی بود که نتایج آن در حمایت از عراق منعکس می شود.
30آبان93
 
ناهده دائینی عضو پارلمان عراق از استان دیالی گفت، استان دیالی در این روزها دچار قتل‌عامهای جمعی است که توسط شبه نظامیان بسیج مورد حمایت رژیم ایران انجام می گیرد. وی بر اقدام این شبه نظامیان بر قتل بیش از250نفر و دستگیری تعداد دیگری از شهروندان از اهالی استان دیالی تأکید کرد. رافدین گفت: اظهارات این پارلمانتر دیالی اولین مورد نیست، قبلاً هم عضو فعلی شورای استان بغداد و محمد الربیعی معاون کمیسیون امنیت پارلمان گفته بودند روند عملیات آدم ربایی در بغداد طی دو هفته گذشته افزایش داشته و به 400 مورد آدم ربایی رسیده است .
هم چنین خبرگزاری نینای عراق گزارش داد: سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق گفت ”بسیاری از شخصیت هایی که قبلاً با القاعده مبارزه کرده اند؛ هم اکنون به اتهام تروریسم به زندان انداخته شده اند، و در بین آنها کسانی هستند که با حکم اعدام روبه رو هستند.
تلویزیون رافدین - 30آبان93