تحولات عراق و منطقه خاورمیانه

تلویزیون التغییر از کنفرانس مطبوعاتی حیدر العبادی و احمد داوود اوغلو در بغداد گزارش داد: حیدر العبادی، نخست وزیرعراق در این کنفرانس مشترک با نخست وزیرترکیه اعلام کرد: اتفاق نظر کاملی بین من و نخست وزیر در مورد تمام امور وجود داشت. عبادی گفت: ما از موضع ترکیه مبنی بر حمایت از عراق استقبال می‌کنیم، و به این رابطه نیاز داریم و بر ادامه آن اصرار داریم. عبادی افزود:  من از اینجا از این کنفرانس مطبوعاتی از همه سرمایه‌گذاران و شرکتهای ترکیه دعوت می‌کنم که به عراق برگردند، ما می خواهیم همه چشم‌اندازها برای همکاری در این زمینه ها را بگشاییم، هم‌چنین می خواهیم که یک توافقنامه نفتی داشته باشیم.

در این کنفرانس احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه گفت: … داعش هم برای عراق وهم برای ترکیه تهدید به‌شمار می‌آید. ما با همدیگر همکاری خواهیم کرد و هرچه در توان داریم برای مبارزه با تروریسم و داعش انجام خواهیم داد.
طبعاً اگر بحران در سوریه حل شود من ایمان دارم که عملیات تروریستی کاهش خواهد یافت و باید با همدیگر کار کنیم تا بحران در سوریه را از بین ببریم. اگر تجاوزاتی علیه مردم سوریه ادامه یابد؛ با توجه به این که 300هزار نفر از مردم سوریه به دست رژیم اسد به شهادت رسیده‌اند؛ ما آماده ایم که هر چه در توان داریم تلاش کنیم تا آرامش برقرار شود…
نخست وزیر ترکیه افزود: … باید یک استراتژی جدید را در رابطه با سوریه و در رابطه با مبارزه با تروریسم، پایه ریزی کنیم. … حتی اگر تمام داعش از سوریه برود نمی‌توانیم بگوییم که مشکل در سوریه حل شده است، زیرا تا زمانیکه ستم علیه مردم سوریه ادامه دارد یک سازمان تروریستی دیگری پدیدار خواهد شد.  دیدگاه ما در این زمینه به طور واضح و روشن این است که باید یک راه حل فراگیر را برای موضوع سوریه اعمال کنیم… جامعه جهانی مظلومین در سوریه را مورد توجه قرار نداد، پس نمی‌توانیم بگوییم مساله سوریه با رفتن داعش حل می شود.

همچنین دکتر سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با داوود اوغلو گفت:  روابط مشترک بین بغداد و آنکارا می‌تواند چالشهای مشترک از جمله چالشهای امنیتی را پشت سر بگذارد...
تلویزیون العراقیه - 29آبان93

نیکلای ملادونف نماینده سازمان ملل در عراق گفت: اصلاحات سیاسی در عراق با حل کردن اختلافات با اقلیم کردستان آغاز شده است.
ملادونف در یک مصاحبه اختصاصی با تلویزیون الجزیره گفت: ما مسیر اصلاحات را در حکومت جدید عراق دنبال می کنیم ما شاهد اصلاحات در پرونده نیروهای مسلح عراق برای مبارزه با فساد هستیم. همچنین ما شاهد حل شدن اختلافات میان بغداد و اربیل هستیم و در صحنه شاهد برقراری ارتباط با عرب های اهل سنت به منظور شرکت  دادن آنها در حکومت و دادن تضمین به آنها برای تامین  و حفاظت خودشان و مناطقشان با نیروهای گارد ملی می باشیم.مهم این است که مسیر اصلاح شروع شده است و ما منتظر کارهای بیشتری برای پیشرفت هستیم .
تلویزیون الجزیره - 30آبان93

تلویزیون التغییرگزارش داد: مرجعیت دینی محمود الحسنی الصَرخی، از تشکیل یک هیأت قضایی برای محاکمه مالکی به عنوان جنایتکار جنگی و مسببب کشتار کربلاء، که دهها قربانی از هواداران الصرخی برجای گذاشت، پرده برداشت.
التغییرگفت: الصرخی از زبان سخنگوی خود احمد الحافظی، بر پیگرد قانونی المالکی، به دلیل جنایتهایی که در حق مردم عراق مرتکب شده و در شمار جنایتهای ضدبشری می باشد، تأکید کرد. التغییر افزود: درگذشته نیز مرجعیت دینی محمود الصرخی خواستار اجرای شدیدترین مجازاتها درحق مالکی، به دلیل جنایتهایش علیه مردم، و کشتار جوانان، زنان، کودکان و مثله کردن اجساد کشته شدگان، شده بود
29آبان93

تلویزیون التغییرگزارش داد: یک مقام نظامی فاش کرد که نوری مالکی با خواسته بشار اسد برای مخفی کردن سلاحهای شیمیایی سوریه در عراق به‌طور مخفیانه موافقت کرده بود.
التغییر گفت: یک مسؤل برجسته نظامی در وزارت دفاع عراق از درخواست بشار اسد، ازنوری مالکی درآبان ماه سال گذشته، در مورد امکان انتقال بخشی از موادشیمیایی سوریه به بغداد و دور نگه داشتن از دسترس کارشناسان بین المللی که وظیفه انهدام آن را بر عهده داشتند، پرده برداشت.
وی تأکید کرد که نوری المالکی محرمانه موافقت خود با خواسته سوریه را توسط فرمانده اطلاعات نظامی سپهبد حاتم المََکْصُوصی که چند روز پیش توسط حیدر العبادی برکنار شد، اعلام نمود.
این مقام مسؤل گفت که پادگانهای المثنی والرشید به دلیل استحکام شدید آنها وقرارداشتن تحت نظر مستقیم دفترمالکی توسط پسرش احمد، کاندیدای استقرار کامیونهای موادشیمیایی بودند.
28آبان93

باراک اوباما در دیدار با شاهزاده مطیب پسر ملک عبدالله و رئیس گارد ملی عربستان نقش عربستان در تبلیغ و ترویج صلح و ثبات در خاورمیانه را در تعامل با دولت جدید عراق مورد ستایش قرار داد.
اوباما با شاهزاده عربستان سعودی وضعیت امنیتی در  یمن و مذاکرات اتمی با رژیم ایران و تلاش برای مبارزه با بیماری  ایبولا را مورد گفتگو قرار داد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس -28آبان93