تحولات عراق - بازخواست از مالکی

روزنامه المدی نوشت: بالاخره نوری مالکی به عنوان فرمانده سابق کل قوا درمورد آن چه که در 10ژوئن گذشته که منجر به سقوط موصل شد، در یک کمیته بزرگ درباره مسئولیت شکست ارتش در موصل و فروپاشی های نظامی، شرکت خواهد کرد. به گفته نمایندگان پارلمان، این کمیته از بازخواست هیچ شخصیتی حتی مالکی به عنوان رئیس سابق شورای وزیران و افرادی از دولتش فرو گذار نخواهد کرد. المدی افزود: کمیته جدید شامل اعضایی ازفراکسیونها و کمیسیون های مختلف و احتمالا مقامهای محلی از استان نینوا است.  پیش از این نیز  کمیته دیگری در کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان تشکیل شده بود که هفته گذشته تحقیقات حول دلایل سقوط موصل را آغاز کرد.

روزنامه المدی نوشت :مالکی پیش از این با دادن اطلاعات غیر دقیق درباره مسببین آن شکست گفته بود شهر هدف یک توطئه قرار گرفت.
روزنامه المدی به نقل از نماینده استان نینوا نوشت:
او در آخرین روزهای حکومت مالکی درخواستی را به امضای 28نفر از نمایندگان به مجلس داده است که در آن خواستار احضار نوری مالکی فرمانده کل قوا و سعدون الدلیمی وزیر دفاع سابق به دلیل صادر کردن دستورات عقب نشینی توسط یکی از دو نامبرده شده اما در آن زمان به این درخواست توجه نشده است. این نماینده از نینوا گفت: این بار اگر شخصیت هایی که نامشان در تحقیقات آمده است در مقابل کمیته حاضر نشوند، به عنوان محکوم به حساب خواهند آمد.
27آبان93
 
تلویزیون الرافدین گزارش داد علامه عبدالملک السعدی بیانیه ای در مورد راه حل برای مشکلات عراق منتشر کرد. در این بیانیه بر مشارکت نمایندگان همه طیفهای مردم عراق در دولت تاکید شده است . مفتی بزرگ اهل تسنن در عراق  در این بیانیه تاکید کرد: راه حل  مشکل عراق در یک دولت فراگیر است که از هرگونه گرایش مذهبی و حزبی بدور باشد و بدون هرگونه حذف و کنار گذاشتن، همه عراقیان را نمایندگی کند و تحت‌تأثیر دولتهای دیگر که برای عراق و مردمش خیری نمی‌خواهند  قرار نگیرد .
28ابان93
تلویزیون الرافدین گزارش داد: نماینده شبه نظامیان عصائب در ایران اعلام کرد: عصائب به اجرای دستورات خامنه ای در مورد عراق از زمان اعلام رسمی تاسیس آن درسال 2004 وفادار است. نماینده شبه نظامیان عصائب تأکید کرد: گروههای مسلح به همه دستورات خامنه ای التزام دارند و همه گروههای مسلح مانند سپاه قدس و کتائب به پیروی از راه ولی فقیه وفادار هستند. رافدین گفت: جبر رجبی گفت: سلیمانی به‌طور مستمر در اتاقهای عملیات با تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران در عراق حضور دارد.
28آبان93