استفان دی‌ میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه


 

فرحان حق، سخنگوی رسمی سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۲فروردین ۹۶  اعلام کرد ، که استفان دی‌ میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه برای بررسی بحران این کشور و ایجاد هماهنگی برای مذاکرات آینده ژنو، وارد ریاض شد.قرار است فرستاده ویژه سازمان ملل متحد پس از گفت و گو با مقامات سعودی به مسکو و آنکارا نیز سفر کند.
به گفته سخنگوی سازمان ملل متحد،  هدف دی مستورا از این سفر ارزیابی مسائل منطقه‌ای مربوط به بحران سوریه،  زمینه سازی و ایجاد هماهنگی لازم برای گفت و گوها در ژنو بوده است. در همین راستا وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد روز چهارشنبه وارد مسکو خواهد شد تا با مقامات این کشور در باره مذاکرات آتی ژنو گفتگو کند.
همزمان با سفر دی مستورا به ریاض و صدور بیانیه از سوی وزارت خارجه روسیه، هیئت‌های مذاکرات رژیم سوریه و مخالفان اسد اعلام کردند که برغم درگیری‌های اخیر در مذاکرات ژنو شرکت خواهند کرد.
الساندرا ولوچی, سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: «همه کسانی که در فوریه ۲۰۱۷ در دور قبلی مذاکرات مشارکت کردند، برای مذاکره اعلام آمادگی کردند» .
الکساندرا افزود: «دی مستورا برای بررسی اوضاع سوریه و ایجاد شرایط مناسب برای مذاکرات سوریه در ژنو از پایتخت های چند کشور از جمله ریاض، آنکارا و مسکو دیدار خواهد کرد» .
وی اظهار داشت که همه طرف‌های سوری اعلام کردند که برای گفتگو در باره همه مسائل مربوط به انتقال مسالمت آمیز قدرت آمادگی لازم را دارند. واین مذاکرات بر 4 محور اساسی یعنی نوع حکومت آینده سوریه، اصلاح قانون اساسی، انتخابات آزاد و مبارزه با تروریسم متمرکز خواهد بود.
سخنگوی سازمان ملل متحد در پایان گفت که مذاکرات روز پنجشنبه آغاز و تا اوایل آپریل ادامه خواهد داشت.