نتیجه همه‌پرسی در مورد قانون اساسی در ایتالیا

مردم ایتالیا برای شرکت در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور کشنبه چهارم دسامبر- ۱۴ آ ذر به پای صندوق‌های رای رفتند.

بنابر گزارش رسانه‌های ایتالیا نظرسنجی‌های بعد از همه پرسی نشان می دهد مخالفان اصلاحات پیشنهادی نخست وزیر با ۵۴-۵۸ درصد بر حامیان آن که ۴۲-۴۶ درصدند پیروز شده‌اند.
نخست وزیر ایتالیا پس از آن که طرح پیشنهادی او برای اصلاحات ساختار قدرت در همه پرسی قانون اساسی این کشور با شکست روبرو شد استعفا داد. نتیجه همه‌پرسی ایتالیا برای افزایش قدرت قوه مجریه و کاهش قدرت سنا, با مخالفت اپوزیسیون دولت چپ میانه‌روی نخست‌وزیر ایتالیا, روبه‌رو شده بود.
این در حالیست که بسیاری از احزاب و نیروهای موجود در اتحادیه اروپا, روند همه‌پرسی ایتالیا را با نگرانی دنبال می‌کردند.
رنتسی در پی نتیجه همه‌پرسی, گفت «تجربه من در دولت در اینجا به پایان می‌رسد». او با انتشار بیانیه‌ای که نیمه شب یکشنبه منتشر کرد گفته مسئولیت شکست در همه پرسی را می پذیرد و اکنون مخالفان اصلاحات باید برای کنترل امور راهکار صریح پیشنهاد کنند.
آقای رنتسی با رئیس‌جمهور ایتالیا, که مقامی تشریفاتی محسوب می‌شود, دیدار می‌کند تا درخواست کناره‌گیری خود را تقدیم کند.
با کناره‌گیری رنتسی وزیر اقتصاد, کارلو پادوآن, ریاست شورای وزیران یعنی نخست‌وزیر ی در ایتالیا را به عهده خواهد گرفت
با کناره‌گیری وی , ایتالیا دوره سیاسی بحرانی را در پیش خواهد داشت. برآوردها حاکی از افزایش محبوبیت احزاب دست راستی و گروه‌هایی مانند «پنج‌ ستاره» است
جنبش «پنج ستاره» مخالف اصلی همه‌پرسی بود و نزدیک به ۶۰ درصد نیز به تغییرات درخواستی دولت «نه» گفتند. نزدیک به ۷۰ درصد از شهروندان ایتالیا در رای‌گیری شرکت کردند
پیشینه این موضوع بدین صورت بود که: رنتسی از سال ۲۰۱۴ دنبال کاهش نقش سنای ایتالیا در تصمیم‌گیری‌ها بود. او می‌خواست با کم کردن قدرت آن و مقامات نقاط مختلف منطقه ای , بر اختیارات دولت در مناطق مختلف ایتالیا بیافزاید.
اما برخی با این کار و ایده مخالف بودند از جمله گروه‌های مخالف سیاسی در ایتالیا و در صدر آن گروه پنج ستاره بر این نظر بودند که این کار سرانجام به «دیکتاتوری» می‌انجامد. اما دولت ایتالیا مخالف این نظریه بود و می‌گفت اصلاحات از هزینه‌های دولت می‌کاهد و تصویب و اجرای قوانین با سرعت بیشتر و با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت.
کسانی مانند صدر اعظم آلمان, رئیس‌جمهوری آمریکا یا رئیس کمیسون اروپا علاوه بر دولت میانه‌روی چپ, در خارج از ایتالیا, از هواداران «آری» به تغییرات قانونی اساسی بودند.
نتیجه همه‌پرسی به احتمال زیاد به گروه‌ها و چهره‌های مخالف, به ویژه گروه پنج ستاره جان تازه‌ای می‌بخشد. که از منتقدان اتحادیه اروپا و نیز مخالف «یورو» است.
ارزش پول واحد اروپا و نیز بازارهای این قاره احتمالا تحت تاثیر نتیجه همه‌پرسی قرار خواهند گرفت. ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ حوزه «یورو» است.
این جنبش و حزب دست راستی «لیگ شمالی» خواستار آن بودند که در صورت کناره‌گیری نخست‌وزیر, فورا انتخابات تازه‌ای در آن کشور برپا شود.
 
نخست وزیر ایتالیا معتقد بود اصلاحات پیشنهادی او باعث ثبات سیاسی در ایتالیا خواهد شد.
سایر کشو‌های اتحادیه اروپا نگران آن هستند که رای منفی به این همه‌پرسی به بی‌ثباتی‌های سیاسی و ایجاد آشفتگی‌های بیشتر در سیستم بانکی این کشور منجر شود.
 
همزمان با اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی امروز در ایتالیا، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا سقوط کرد.
در همین حال، رهبران احزاب دست راستی در نقاط مختلف اروپا، خیلی زود به نتایج همه پرسی امروز ایتالیا واکنش نشان دادند.
 
مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه که خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آماده می‌کند، به حزب اتحادیه شمال (لیگا نورد) ایتالیا تبریک گفت و نوشت: "مردم ایتالیا به این ترتیب بر عدم حمایت خود از دولت و اتحادیه اروپا تاکید کردند. ما باید به این خواست مردم برای آزادی ملت‌ها توجه کنیم."
استعفای نخست وزیر ایتالیا و شکست سنگین پیشنهادات او در همه پرسی امروز، می‌تواند فصل دیگری از بحران در اتحادیه اروپا را رقم بزند. بحرانی که با خروج بریتانیا از منطقه یورو و اکنون قدرت گرفتن احزاب دست راستی در فرانسه ثبات اقتصادی و سیاسی در اروپا را تهدید کرده است.