تدابیر پاریس برای تبدیل شدن به قطب تجاری مالی اروپا

پاریس برای تبدیل شدن به قطب تجاری مالی اروپا و جذب سرمایه های لندن بعد از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تلاش می کند.

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مترادف خواهد بود با انتقال مرکز فعالیت تعداد زیادی از شرکتها، بانکها، نهادهای مالی و بیمه مستقر در قطب تجاری مالی لندن موسوم به «سیتی» به نقاط دیگر اروپا.
در بین شهرهای بزرگ اروپایی پاریس و فرانکفورت بیش از سایرین بخت زیادی برای جانشینی لندن و تبدیل شدن به قطب تجاری مالی اروپا را دارند.
در این راستا استان «او-دو-سن واقع» در حومه پاریس به همراه شرکت دوفاکتو، اداره کننده قطب مالی تجاری پاریس بنام «لادفانس» فعالیتهای تبلیغی برای جذب شرکتها و نهادهای مالی تجاری را در دستور کار قرار داده اند. به همین منظور تابلوهای تبلیغاتی در فرودگاههای شارل دوگل پاریس و هیترو لندن همچنین ایستگاههای راه آهن نصب شده است.
دولت فرانسه نیز از این سیاست و استراتژی حمایت می کند. نخست وزیر فرانسه در اینباره می گوید: «ما خواهان آن هستیم که پاریس به اولین مرکز تجاری مالی اروپا تبدیل شود.» نخست وزیر فرانسه اطمینان داده دولت این کشور تدابیر لازم را برای رسیدن به این مهم به مرحله اجرا درمی آورد.
در این رابطه روزنامه لوموند با انتشار مقاله ای از اقدامات و فعالیتهای شهرداری پاریس و اتاق بازرگانی این شهر خبر داده است.
انتقال فعالیت شرکتها و نهادهای مالی مستقر در لندن به نقطه ای دیگر مساوی خواهد بود با حجم بالای درآمد و اشتغالزایی برای آن منطقه. پیش بینی شده با نهایی شدن روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا حدود ۷۵ هزار پست و فرصت شغلی لندن را ترک کنند.
رئیس شورای اروپا می گوید: انگلستان دو راه دارد؛ یا خروج قاطع و دشوار، یا خارج نشدن از اتحادیه اروپا:
 
دونالد توسک، رئیس شورای اروپا می‌گوید انگلستان یا باید یک‌باره از اتحادیه اروپا خارج شود و عواقب آن را بپذیرد، یا کلا از اروپا خارج نشود.
وی که در بروکسل سخنرانی می کرد، هشدارهای قبلی خود را تکرار کرد و گفت: اتحادیه اروپا درباره آزادی تردد با انگلستان سازش نخواهد کرد و این آزادی تردد، شرط دسترسی انگلستان به بازار واحد اروپاست.
دونالد توسک، رئیس اجلاس رهبران اروپا درباره مذاکره بر سر نحوه خروج انگلستان از این اتحادیه خواهد بود.
در همه‌پرسی که ژوئن در انگلستان برگزار شد، ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان به نفع خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند و ۴۸ درصد علیه آن.
دونالد تاسک در سخنرانی خود این وعده حامیان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را دست انداخت که می گویند انگلیسیها "هم می‌توانند کیک اتحادیه اروپا را بخورند و هم این کیک را نگه دارند."
وی گفت: به هر کس که این‌طور فکر می‌کند، پیشنهاد می‌کنم یک آزمایش ساده بکند. یک کیک بخرید، آن را بخورید، و بعد نگاه کنید ببینید هنوز کیکتان روی میز باقی مانده است یا نه. واقعیت، بی‌رحم است و خارج شدن از اتحادیه اروپا در واقع به زیان همه ماست. هیچ کیکی روی میز نخواهد بود. فقط نمک و سرکه روی میز است.
 یورونیوز