محکومیت جهانی حمله تروریستی در استانبول

حمله تروریستی شب چهارشنبه ۸ تیر در فرودگاه استانبول که نزدیک به ۱۸۰ کشته و مجروح بر جای گذاشت، با محکومیت بین المللی مواجه شد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن حملات تروریستی به فرودگاه آتاتورک استانبول، خواستار تشدید همکاری برای جنگ با تروریسم شد.
همچنین دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در آنکارا در این باره گفت: «ترکیه شاهد حملات تروریستی ظالمانه‌ای بوده است. تروریسم در هر جایی که رخ دهد و هر کسی که عامل آن باشد به شدت محکوم است».
پدرو آگرامونت٬ رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا در توئیتر خود نوشت: «با وقوع حمله تروریستی دیگر دراستانبول وحشت زده تر شدم. در همبستگی با دولت وملت ترکیه بوده و این حمله را محکوم می کنم».
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز ضمن محکوم کردن حمله تروریستی استانبول، با خانواده های قربانیان این حادثه و مردم ترکیه ابراز همدردی کرد و گفت که دوشادوش ترکیه ایستاده اند.
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به حمله تروریستی به فرودگاه استانبول، این اقدام را به شدت محکوم کرده و گفت این نگرانی وجود دارد که پیامد این اقدامات تروریستی فقط منجر به مشکل تر شدن اوضاع در ترکیه شود.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از نشت شورای اروپا در بروکسل در یک کنفرانس خبری ضمن محکوم کردن حمله تروریستی شب گذشته در استانبول، اعلام کرد: به دلیل اقدامات توطئه آمیز جدید تروریسم در شوک هستیم.
فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز با محکوم کردن این حمله با خانواده قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد و گفت آلمان در کنار ترکیه می ایستد و از این کشور حمایت می کند.
ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا نیز حمله وحشتناک به فرودگاه استانبول را محکوم کرد و آن را غیر قابل قبول خواند و گفت: تا زمانی که با همدیگر متحد باشیم بربریت ناکام خواهند ماند .
 متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا گفت: ما در هنگام برگزاری نشستی از وقوع این حادثه مطلع شدیم. باید یک مبارزه سخت علیه تروریسم انجام داد. ما با دولت و مردم این کشور ابراز همدردی کرده و نزدیکی عمیق خود را با مردم ترکیه ابراز می کنیم.
دالیا گریبائوسکایته، رئیس جمهور لیتوانی در توئیتر خود نوشت: ”حمله تروریستی منفور در فرودگاه در استانبول به وقوع پیوست.ما با مردم ترکیه ایستاده ایم“
ادگار رینکویچ،وزیر امور خارجه لتونی با محکوم کردن این حمله تروریستی به خانواده های کسانی که در این حمله کشته شده اند تسلیت گفت
چارلز میشل، نخست وزیر بلژیک گفت حمله تروریستی استانبول مطرود است. از مردم ترکیه حمایت می کنیم. دیدیه رندرز، وزیر خارجه بلژیک هم در پیامی اعلام کرد که قلب های مان با قربانیان این حادثه است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا این حمله تروریستی ظالمانه به فرودگاه بین المللی آتاتورک در ترکیه را به شدت محکوم می کند. فرودگاه بین المللی آتاتورک نمادی از ارتباطات بین المللی است که ما را به هم پیوند می زند.
وزارت امور خارجه قطر طی بیانیه ای اعلام کرد: "«هر نوع حملات ناجوانمردانه به غیرنظامیان را که با اصول اخلاقی و انسانی در تضاد است، محکوم می کنیم».
علی قره داغ، دبیر کل انجمن جهانی علمای مسلمان طی پیامی عاملان و حمایت کنندگان این حادثه را تروریست دانسته و از ملت ترکیه خواست تا در مبارزه با ترویسم در کنار دولت خود باشند.