تحولات ۲۴ ساعت گذشته سوریه

به گزارش اورینت نیوز تلویزیون مقاومت سوریه، رزمندگان سوری با سد کردن تهاجم نظامیان اسد در شرق دمشق، 50 تن از آنها را به هلاکت رساندند و یک تانک و یک نفربر زرهی را منهدم کردند.

ر حلب رزمندگان سوری 5 تن از مزدوران اسد را که قصد نفوذ به منطقه‌یی در خان طومان را داشتند، به هلاکت رساندند.
در همین حال انقلابیون سوریه تصاویری را از حملات موشکی خود به مراکز نظامیان و مزدوران اسد در شهرهای نبُل و الزهرا در حلب منتشر کردند.

 اورینت نیوز گزارش داد، رزمندگان سوری بعد از نبردهای سنگین با مزدوران اسد، در جبل الاکراد لاذقیه پیشروی کردند.
رزمندگان در این نبردها، به مراکز نظامیان اسد حمله کردند و چند نقطه را به تصرف خود درآوردند. در این حملات شمار زیادی از نظامیان دیکتاتور سوریه کشته شدند. 

حملات هوایی روسیه به مناطق مسکونی و تحت کنترل اپوزیسیون سوریه در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد.
 در حملات جدید هواپیماهای روسی به مناطق مسکونی شمال حلب، پنج تن از جمله دو کودک کشته و شمار زیادی از مردم مجروح شدند. هواپیماهای روسیه هم‌چنین مناطق مختلف حُمص را هدف قرار دادند؛ در این حملات از بمب‌های خوشه‌یی نیز استفاده شد.

ائتلاف ملی سوریه با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد: «رژیم اسد با پشتیبانی روسیه، (رژیم) ایران و شبه‌نظامیان خارجی، به حملات وحشیانة خود به شمال حلب... ادامه می‌دهد. جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سوریه، علاوه بر جابجایی گستردة غیر نظامیان، مقاصد واقعی مداخلة روسیه در سوریه را نشان می‌دهد».
ائتلاف ملی سوریه ضمن محکوم‌کردن بی‌عملی و سکوت جامعة جهانی در قبال جنایات رژیم اسد در حلب، افزود: «مردم سوریه در حالی علیه استبداد بپاخاستند که کسی از آنها پشتیبانی نمی‌کرد. انقلاب ادامه خواهد یافت و مردم سوریه به خودشان، به ایمان به حقوق مشروعشان و اطمینان به توان خود برای پایداری در برابر نیروهای شر اتکار خواهند کرد».
در همین حال کمیتة سیاسی ائتلاف ملی سوریه اجلاسی را با اعضای هیأت عالی مذاکرات اپوزیسیون برگزار کرد.اپوزیسیون سوریه در این اجلاس تأکید کرد که تدابیر انسان‌دوستانه طبق قطعنامة 2254 شورای امنیت غیر قابل مذاکره است و باید قبل از شروع مجدد مذاکرات به‌اجرا گذاشته شود.

به گزارش لوموند، مسکو برای نخستین بار به کشته شدن یک «مشاور نظامی روس» که سه روز پیشتر جان خود را در سوریه از دست داده بود، اذعان کرد. همچنین سه سرباز روس  در جریان حمله ای که محل آن اعلام نشده، مجروح شده اند.
شماری از اعضای  ارتش آزاد سوریه به لوموند گفتند: سربازان روس را در حال شرکت در جنگ دیده‌اند. آنها تانکهای ت-90 را میرانند که به مراتب از تانکهای ارتش سوریه مدرنتر هستند». لوموند همچنین یک رشته نوارهای صوتی در اختیار دارد که توسط رزمندگان در جبهه های حما و حمص ضبط شده و در آنها صدای روسها که مشخصا توپچی هستند، شنیده میشود.
جمال جنید، از اعضای شورای انقلابی شهر حلب نیز به لوموند گفت : پیشروی نیروهای اسد درحلب، با پیوستن هزاران شبه نظامی رژیم ایران، حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان عراقی، افغان به صفوف ارتش اسد، تسهیل و امکانپذیر شده است.

محمد علوش، سرپرست هیأت اپوزیسیون سوریه در مذاکرات ژنو به لوموند گفت: اگر کسی روند سیاسی را از ریل خارج کند، بشار است. او 21 شهر را به محاصره در آورده و دسترسی به هر گونه کمک و خدمات برای آنها را قطع کرده است. دستور مذاکرات باید بر پایه بیانیه «ژنو-1»، یعنی ایجاد یک ارگان دولتی انتقال با تمام اختیارات اجرایی از جمله اختیارات رئیس جمهور، مبتنی باشد. محمد علوش افزود: ما اجرای دقیق آتش بس را تضمین خواهیم کرد. اما تا بشار اسد سوریه را ترک نکرده، پروسه انتقال نمیتواند آغاز شود.»

پیشنهاد عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه واکنشهای هراس آلود رژیم و متحدش دیکتاتور سوریه را بدنبال داشت. گزارشی در این باره.

پاسدار حسین سلامی جانشین سرکرده کل سپاه با ابراز نگرانی از اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه گفت: ”ما معتقدیم این یک توطئه بسیار ویرانگر خواهد بود که اگر برابر آن نایستیم و آمریکا یا سعودیها در یکی از این جبهه ها موفق شوند، حرکت پلکانی خود را دنبال می‌کنند. اگر آنها در سوریه موفق شوند به سمت لبنان و عراق و بعد هم به سمت ایران می‌آیند“.
پاسدار سلامی افزود: ”این یک عملیات روانی با اهداف مشخص است تا خود را به‌صورت ظاهری، مقابله کننده با تروریسم معرفی کنند.
پیش از این سرکرده سپاه پاسداران نیز نگرانی رژیم از اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه  را با لحن تهدیدآمیری ابراز کرده بود.

خبرگزاری رویتر با اشاره به تهدید پاسدار جفعری سرکرده کل سپاه پاسداران در صورت ورود نیروهای عربستان به سوریه، انها نابود خواهند شد:
حرفهای تند محمد علی جعفری، اولین واکنشی بوده که به اطلاعیه عربستان مبنی بر اعزام نیروی زمینی به سوریه نشان داده است.
رویتر افزود: ”رژیم ایران پیشاپیش به سوریه نیرو فرستاده است تا از متحدش، بشار اسد در جنگ داخلی 5ساله این کشور حمایت کند. واشینگتن و متحدانش گفته اند اسد در نهایت باید کنار برود.

همزمان با این ابراز نگرانیها، وزیر خارجه دیکتاتور خونریز سوریه خشم خود را نسبت به مواضع عربستان و اعزام نیروی زمینی به سوریه نشان داد و مدعی شد:”هرگونه لشکرکشی زمینی به سوریه بدون موافقت دولت این کشور، تجاوز به این کشور خواهد بود.

از سوی دیگر روزنامه گاردین چاپ انگلستان به نقل از منابعی در  عربستان خبر  داد: هزاران نیروی ویژه ممکن است به سوریه اعزام شود که احتمالاً در هماهنگی با ترکیه خواهد بود.
گاردین افزود: هر دو کشور متعهد به برکناری بشار اسد می باشند. آنها تردید های بسیاری درمورد چشم انداز  راه حل سیاسی برای این بحران؛ بدون فشارنظامی به رژیم دمشق دارند. عربستان سعودی و ترکیه چند هفته پیش یک نهاد هماهنگی نظامی تشکیل داده اند.
بحرین نیز طی بیانیه یی اعلام کرد آماده است که برای مقابله با شبه نظامیان داعش، نیروی زمینی به سوریه اعزام کند.