تحولات سوریه - پیروزیهای بزرگ رزمندگان سوریه علیه قوای بشار اسد

رزمندگان سوری در شمال حما یک هلپکوپتر نظامیان اسد را سرنگون کردند.

به گفته تلویزیون الجزیره روز چهارشنبه روسیه 26 موشک دور برد کروز، را از ناوهای جنگی خود در دریای خزر به سوی مواضع اپوزیسیون سوریه شلیک کرد. تهاجمات موشکی و بمبارانهای هوایی روسیه برای پوشش دادن به حمله زمینی رژیم اسد و هم پیمانانش در حومه شمالی حما صورت گرفت، رزمندگان ارتش آزادی سوریه با بکار گیری موشک های هدایت شونده تاو حد اقل 18 تانک و زرهی نظامیان اسد را منهدم کردند.
گزارشگر الجزیره از حما تاکید کرد: رزمندگان ارتش آزادی سوریه دارای روحیه بسیار بالایی هستند. آنها حملات گسترده زمینی نظامیان اسد را سد کردند و دهها تن از آنها و هم پیمانهایشان را به هلاکت رساندند. انقلابیون سوری گفتند: رژیمهای ایران، روسیه و اسد هر چه را در توان  داشتند در این حملات به کار بردند ولی در برابر مقاومت و پایداری رزمندگان سوری نتوانستند کاری از پیش ببرند.

خالد خوجه رئیس ائتلاف ملی سوری گفت: اشغالگری روسیه ثبات و امنیت منطقه وجهان را تهدید می کند.
رژیم اسد در شمال و جنوب سوریه شکست خورد و منطقه شرقی را هم تحویل داعش داد و برای جبران این شکست ها رژیم ایران را وارد صحنه کرد، اما با این نیروها نیز، در برابر مقاومت خلق سوریه و ارتش آزاد شکست خورد و اکنون با مشاهده فروپاشی رژیم اسد و از دست دادن امکاناتش روسیه اشغالگر ، به صحنه آمده است، رژیم اسد فقط بر یک ششم خاک سوریه کنترل دارد.
خالد خوجه افزود: ما در حال تأمین نیازهای تسلیحاتی اپوزیسیون مسلح سوریه هستیم. ارتش آزادی سوریه در اولین نبرد زمینی با نظامیان اسد و اشغالگران،  خسارات سنگینی به آنها وارد کرد و حومه حما را به گورستان تانکهای آنها تبدیل کرد.
 
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت: ما با استراتژی روسیه در سوریه که به طرز تأسف باری تکان دهنده است، اختلافات اساسی داریم.
وی در یک کنفرانس خبری با وزیر خارجه ایتالیا در شهر رم تأکید کرد آمریکا حاضر به همکاری با روسیه در سوریه نیست.
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: دخالت نظامی  روسیه در سوریه مغایر با ادعاهای آن در مورد انتقال سیاسی است. انتقال سیاسی در این کشور با حمایت از بشار اسد امکان پذیر نیست.
وی افزود: عملیات نظامی روسیه درگیری ها را در سوریه بدتر و خشونت آمیزتر می کند و نتیجه آن طولانی تر شدن این جنگ خونین است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان حل مشکل پناهندگان را در گرو ثبات سیاسی در سوریه و برکناری حکومت بشار اسد دانست و گفت: من  به صراحت می گویم منظور دولتی است که توسط بشار اسد هدایت نشود و توسط فرد جدیدی که میتواند کشور را متحد نماید هدایت شود. ما نیاز به دولتی در سوریه داریم که بتواندعلویها، سنی ها، کردها و مسیحیان را جذب کند.
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان نیز تاکید کرد: اگر روسیه واقعا می خواهد با داعش مقابله کند، این کار با حمایت از بشار اسد امکان پذیر نیست، زیرا بشار اسد با بکارگیری بمب های بشکه ای و سلاح شیمیایی و انواع روشهای دیگر دست به کشتار غیر نظامیان می زند، بشار اسد، کسی است که داعش را به خدمت گرفته است.